به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، عباس آخوندی در همایش تبیین برنامه ششم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی و اولین برنامه اقتصاد مقاومتی افزود : در کشور 256 هواپیما با میانگین عمر 20 سال وجود دارد که 150 هواپیما پرواز دارد و 100 هواپیما زمین گیر است .
وزیر راه : بازسازی کریدورهای جهانی و احیای جاده ابریشم
وزیر راه و شهرسازی بر بازسازی کریدورهای جهانی از درون ایران برای احیای جاده ابریشم تاکید کرد.
عباس اخوندی در مراسم امضای تفاهم نامه دو جانبه شرکت راه آهن با شرکت DBI آلمان برای مشارکت راهبردی در طرح تحول سازمانی راه آهن اعلام کرد:هدف ما این است که راه آهن به یک سازمان در حد جهانی ارتقا یابد و توان رقابت داشته باشد.
آخوندی گفت: پروژه های سخت افزاری بدون توجه به پروژه های نرم افزاری بهره وری و کارآیی لازم را ندارند، بنابراین، این قرارداد کار بسیار ارزشمندی است.
وی گفت : شعار اصلی ما در تمام حوزه ها تغییر در رویکرد است تا افق و چشم انداز سازمان در عرصه های داخلی، بین المللی و خدمات رسانی تغییر کند و سطح خدمات را به بین الملل برسانیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه انتخاب راه آهن آلمان برای همکاری سلیقه خوبی بوده چرا که آلمانها ابتدا هم با راه آهن ایران همکار بودند و دوم اینکه یکی از موفق ترین سیستمهای ریلی جهان را دارند.
آخوندی با بیان اینکه سکونتگاههای ما با دو چالش بنیادین روبرو هستند که اول امکان حرکت و جابهجایی و دوم قابلیت زندگی در سکونتگاههاست، گفت: در هر دو بخش راه آهن میتواند نقش عمده ای را برای ما ایفا کند، البته منظور از جابهجایی بیش از حمل و نقل بار و مسافر در داخل است.
وی با اشاره به اینکه منظور از جابهجایی، حمل و نقل جهانی، منطقه ای، ملی و محلی است، افزود: به همین دلیل موضوع راه آهن حومه را در دستور کار قرار دادیم، زیرا بر این باوریم که نیاز به یکپارچگی گسترده در حوزه حمل و نقل داریم.
وزیر راه و شهرسازی، راه اندازی راه آهن تهران - پکن را اقدامی نمادین در جهت جابهجایی جهانی دانست و تصریح کرد: می توان تصور کرد که اقتصاد ما تا فرانکفورت هم پیش برود و این موضوع دست یافتنی است.
آخوندی با تاکید بر اینکه باید به سمت حمل و نقل چند وجهی برویم، تصریح کرد: نوسازی ناوگان هوایی و ریلی و توسعه حمل و نقل ریلی، توسعه بنادر و بهبود جاده ها وجود یک مفهوم توسعه ارتباطی و حرکت و سهولت در جابهجایی است.
وی با اشاره به اینکه اگر مدعی هستیم شاهراه اتصال شمال - جنوب و شرق - غرب هستیم، تاریخ نشان می دهد که جاده ابریشم از ایران عبور می کرد، گفت: این بدان معناست که باید یک بار دیگر کریدورها را از درون ایران بازسازی کنیم.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد : اگر قیمت زمین و مسکن در کلان شهرها دچار سوداگری شده و همسطح گران ترین شهرهای جهان است، به دلیل نبود سیستم حمل و نقل ریلی سریع است.
وی خاطرنشان کرد: نبود حمل و نقل سریع ریلی باعث شده که مردم به سمت مرکز شهر بروند، بنابراین یکی از مهمترین ابزارها برای کنترل قیمت زمین و مسکن توسعه سکونتگاه هایی متکی به حمل و نقل ریلی است.
وزیر راه وشهرسازی یکی از ابزارهای کنترل قیمت زمین و مسکن را توسعه حمل و نقل ریلی حومه برشمرد و باید در کشور به سمت حمل و نقل چند وجهی حرکت کرد.
در این مراسم شرکت راه آهن با شرکت DBI آلمان تفاهم نامه دو جانبه برای مشارکت راهبردی در طرح تحول سازمانی راه آهن امضا کردند.