کشتیرانی والفجر به حوزه کروز وارد می شود
کشتیرانی والفجر با هدف گذاری توسعه گردشگری دریایی به سوی کشتیهای کروز در مقیاس منطقه ای می رود.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی والفجر درگفتگو با شبکه اطلاع رسانی جامعه دریای ایران (مانا) گفت: کشتیرانی والفجر با دراختیار داشتن چهار فروند کشتی مسافری تندرو هریک با ظرفیت 235 صندلی و دو فروند کشتی رو- رو هریک با ظرفیت 380 صندلی و تجارب 30 ساله در حوزه مسافری به عنوان بزرگترین و فعالترین شرکت کشتیرانی مسافری در منطقه خلیج نیلگون فارس و دریای عمان مشغول ارائه خدمات به مردم شریف میهن اسلامی است.
کاپیتان منصوراسلامی بابیان اینکه درایران برروی مبحث گردشگری دریایی کار و مطالعه قابل ملاحظه ای انجام نشده است، افزود: مقوله حمل مسافر دریایی که سال هاست توسط شرکت کشتیرانی والفجر در حال انجام است با مقوله گردشگری دریایی کاملا متفاوت بوده و برای ورود به این صنعت که منابع درآمدی سرشاری برای اکثر کشورهایی که دسترسی به دریا دارند مهیا کرده است نیاز به یک همت و عزم ملی با همفکری همه ذینفعان و متولیان این صنعت جهت تبیین آیین نامه ها و قوانین مربوطه داشته و همچنین نیاز است با مطالعات و پژوهش دقیق کلیه نیازمندیهای گردشگر ایرانی و حتی خارجی از گردشگری دریایی ایران جمع آوری شود.
مدیر عامل کشتیرانی والفجر ورود فعال به حوزه گردشگری دریایی را از اهداف اصلی آن شرکت در شرایط و فضای پسا تحریم عنوان کرد و گفت: تعاملات و همفکری با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع وابسته به جهت هموار کردن موانع پیشرودر حال انجام است.
وی با برشمردن پتانسیلها و جاذبه های گردشگری بی شمار خدادادی که در ایران وجود دارد ، خاطر نشان کرد: در چارچوب اقتصاد مقاومتی نیز این تکلیف بر دوش همه دست اندرکاران است تا با عزم جدی برای رفع موانع فعلی و ایجاد زمینه سرمایه گذاری ایمن فضای مناسبی برای فعالان و سرمایه گذاران این صنعت بوجود آورند.
وی همچنین از لزوم به کار گیری کشتیهای کروز مناسب منطقه خلیج فارس با استانداردهای روز دنیا خبر داد و گفت : کشتیرانی والفجر با هدف گذاری توسعه گردشگری دریایی به سوی کشتیهای کروز در مقیاس منطقه ای می رود .
کاپیتان اسلامی با بیان اینکه ورود به حوزه کشتی های کروز نیازمند سرمایه گذاری بالایی در این زمینه است تاکید کرد: کشتی های کروز که قیمتهای نسبتا بالایی هم دارند، طبیعتا نیازمند دریافت تسهیلات بانکی برای سرمایه گذران این حوزه است.
مدیر عامل کشتیرانی والفجربا اشاره به اینکه برای شکوفایی این صنعت، پرورش و تربیت نیروهای متخصص اینگونه شناورها و همچنین برخورداری از اسکله ها و ترمینالهای استاندارد این شناورها نیاز است ، ادامه داد: اگرچه زیر ساختهایی در زمینه ترمینال های مسافری و اسکله با امکانات محدود وجود دارد و حتی این شرکت خود دارای دو ترمینال مسافری ملکی و اسکله مسافری است اما لازم است زیر ساختهای موجود ارتقاء یابد.
وی به مشکلات گردشگری دریایی اشاره کرد و گفت: قوانین موجود و حاکم بر اسکله ها و ترمینال ها مطابقات با سیستم گردشگری نداشته و همچنان دید و نگاه حاکم در بنادر در راستای همان قوانین، مقررات و راهکارهای موجود در رابطه با بار است.در صورتیکه لازم است با تبین مقررات و دستور العملها مناسب امکان دسترسی سهل و آسان مردم به بنادر و زیر ساختهای مسافری و گردشگری فراهم شود تا با حضور مردم امکان ارائه خدمات و سرویسها به تمامی اقشار جامعه امکان پذیر باشد.
به گفته مدیر عامل کشتیرانی والفجر در کنار این موارد حلقه گم شده سیستم گردشگری دریایی همان شخص و فرد گردشگر است لذا تمامی راهکار ها و برنامه ها می بایست در راستای خواسته ها و نیازهای این افراد با توجه به قوانین و مقررات تبیین شود تا راهکار مناسبی در جهت ایحاد دسترسی سهل و آسان برای آنها فراهم شود.
عملکرد "حکشتی" در دوران بلوغ بورس
سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران " حکشتی" در 34 روز معاملاتی از 13 دی که بازار وارد رونق شد تا 28 بهمن ماه در مجموع 18 روز منفی و 16 روز مثبت را سپری کرد.
آنچه به وضوح در نماد "حکشتی" مشهود است افزایش ارزش ، حجم و همچنین قیمت این سهم در طی این مدت زمان است به نحوی که دفعات معاملات از 186 مرتبه در 13 دی ماه به 2033 دفعه معاملاتی در 28 بهمن ماه رسید، همچنین حجم معاملاتی در حالی به 11.9 میلیون سهم طی 34 روز بالغ شد که در 13 دی ماه این داده آماری 454460 بود .
در مدت زمان 34 روز رونق بورس پس از دو سال رکود فرسایشی ،ارزش روزانه معاملاتی نماد "حکشتی " از 2.2 میلیارد ریال در 13 دی ماه به 77.28 میلیارد ریال در 28 بهمن ماه رسید که خود بیان گر رشد و رونق مهمی در این سهم به نسبت دفعات معاملاتی آن است همچنین در همین مدت زمان و در ابتدا و انتهای این بازه زمانی قیمت سهم از 4903 ریال به 6521 ریال افزایش یافت.
بر همین اساس بیشترین حجم معاملاتی در این سهم مربوط به 27 بهمن ماه است که 66.08 میلیون سهم میان معامله گران بورس دست به دست شد و در مقابل 13 دی ماه با حجم 454460 شاهد کمترین مقدار سهام معامله شده بود .
همچنین در حالی 4863 ریال کمینه قیمت در این بازه زمانی و مربوط به 14 دی ماه است که 6521 ریال بیشینه قیمت این سهم و در 28 بهمن بود .