قدکچیان:
حضور پررنگ سینمای خصوصی به بهبود سینما کمک خواهد کرد
کارگردان فیلم سینمایی «انتهای خیابان مهر» گفت: حضور پررنگ تر سینمای خصوصی می تواند کمک زیادی به بهبود وضع سینمای کشور و جشنواره فجر کند.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ کامران قدکچیان جزء معدود کارگردانهایی است که فیلمسازی در ژانرهای مختلف را تجربه کرده و معمولا در به تصویر کشیدن معضلات اجتماعی به زبان های مختلف موفق بوده است.
امسال نیز قدکچیان فیلم سینمایی «انتهای خیابان مهر» را ساخت و تصمیم داشت آن را نخستین بار در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آورد که به علت انتخاب نشدن فیلمش توسط هیئت انتخاب این اتفاق نیافتاد.
در پی اتمام مراحل فنی فیلم سینمایی«انتهای خیابان مهر» گفتگویی با این کارگردان در موردفیلمش و مسائل مختلف روز سینما انجام دادیم که در ادامه می خوانید.
- فیلم سینمایی «انتهای خیابان مهر» در چه مرحله ای قرار دارد؟
مراحل فنی این فیلم به پایان رسیده است و موسیقی اش هم بزودی به دستمان می رسد و این فیلم آماده نمایش می شود.
- درست است که تصمیم ندارید فیلمتان را در بخش بین المللی جشنواره فیلم فجر شرکت دهید؟
بله.
- شما فیلم های سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر را دیدید؟
بله-تمام فیلم ها را دیدم.
- نظرتان راجع به آنها چه بود؟
تنها می توانم بگویم داوران و هیئت انتخاب باید به خاطر این داوری هایشان از اهالی سینما معذرت خواهی کنند.
- چرا؟ آیا فیلم ها از نظر کیفی، هنری و یا ساختاری مشکل داشتند؟
بله. بعضی از فیلم ها اصلا در حد جشنواره فیلم فجر نبودند، مثل «زاپاس» و «مالاریا». ما همواره می گوییم امید در فیلم هایمان نیست در صورتی که یکسری از افراد فیلم های امیدوار کننده می سازند اما هیئت انتخاب آنها را کنار می گذارند. چرا باید از هر سازمانی یک یا چند فیلم در جشنواره حضور داشته باشد؟ البته هر سال چنین اتفاقاتی می افتد و من و امثال من واکسینه شده ایم.
- شما به داوریها هم نقد دارید؟
بله، شکل تقسیم جوایز شگفت آور بود. مثل اینکه داوران سیاهی ها را دوست داشتند فقط به فیلم های سیاه و بدون رگه هایی از امید جایزه دادند. چطور می شود کارگردانی حاتمی کیا در «بادیگارد»، فیلم «خشم و هیاهو» و بازی طناز طباطبایی و موسیقی فیلم «اژدها وارد می شود» را نادیده گرفت؟درست است که در بین داوران فرد متخصصی در حوزه موسیقی وجود نداشت اما در حوزه بازیگری وجود داشت. واقعا بعضی از جوایزی که نداند باور نکردنی بود. اینگونه به نظر می رسید که تمام انتخاب ها انتخاب یک نفر بود و بقیه اعضای داوران تنها اسمشان مطرح می شد.
- فکر می کنید اگر چه نکاتی در جشنواره رعایت شود بهتر می شود؟
من خوشحالم که فیلم ها روزی اکران می شود و مردم می بینند و قضاوت کنندگان اصلی، آنها هستند. اگر عدالت در جشنواره رعایت شود دستاوردهای خوبی را به دنبال خواهد داشت. متاسفانه در سینمای ما بخش خصوصی جایگاهی ندارد و در جشنواره های مختلف تنها به فیلم هایی بها می دهند که به سازمانی وابسته و مطابق با اهدافشان باشد. حضور پررنگ تر سینمای خصوصی هم می تواند کمک زیادی به بهبود وضعیت سینمای ما و جشنواره کند.
-فیلم هایی بودند که در این دوره نظر شما را به خود جلب کنند؟
حدود چهار فیلم خوب و با کیفیت در این جشنواره حضور داشت که از نظر فیلمنامه، کارگردانی، ایفای نقش بازیگران و جذب مخاطب خوب بودند. برای مثال فیلم «نیمه شب اتفاق افتاد» تینا پاکروان فیلمی بود که داستانی جدید را به شکلی زیبا روایت کرده بود.
-فکر می کنید فیلم هایی که در جشنواره سی و چهارم فجر حضور داشتند و حتی آنهایی که به هر دلیل در جشنواره نبودند اما تولید شدند و در سال آینده اکران می شوند بتوانند سال خوبی را از نظر جذب مخاطب و رونق گیشه برای سینما رقم بزنند؟
من فیلم هایی را که درحال تولید هستند و یا تولید شدند و در جشنواره نبودند، ندیدم و نمی توانم در موردشان نظر دهم، البته فیلم هایی هستند که باتوجه به فیلمنامه، بازیگران، کارگردان و سابقه خوبی که عواملشان دارند می توان حدس زد که گیشه خوبی داشته باشند اما در این جشنواره هم فیلم هایی بودند که مخاطب پسندند و بازار گیشه را بدست خواهند گرفت.
- فیلمتان نوروز 95 اکران می شود؟
نه؛ ما نمی خواهیم که« انتهای خیابان مهر» در نوروز اکران شود اما در حال مذاکره با موسسه هایی برای اکران خوب این فیلم هستیم و ان شاءالله این فیلم در نیمه اول سال 95 اکران می شود.
- اگر نکته ای مانده است بفرمایید؟
امیدوارم سینما روزهای بهتری را پیش رو داشته باشد.
«انتهای خیابان مهر» داستان زندگی جانان، دختری جوان از یک خانواده فرهنگی و شاعر مسلک است که بهطور اتفاقی از دیوان حافظ قدیمی نامهای پیدا میکند که حکایت از عشقی دیرین در سالهای بسیار دور دارد. جانان حس غریبی به نامه دارد، نمیداند چه کند، پس تفألی به حافظ میزند و در این فیلم امین حیایی، بیژن بنفشهخواه، مژگان بیات، پروانه معصومی و مهران رجبی ایفای نقش کرده اند.
گفتگو از سحر قناعتی