مدیرکل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه آهن گفت: چهار قطار برنامه ای و یک قطار فوق العاده برای ایام اربعین مسافران آماده شده است و آنها را از تهران به جنوب جابجا می کند.
مرتضی جعفری درمصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما گفت: ظرفیت قطار فوق العاده 700 نفر است و 1200 نفر نیز به صورت روزانه از تهران به اهواز و خرمشهر منتقل می شوند.
وی افزود: در صورت نیاز قطارهای فوق العاده افزایش می یابد.
جعفری گفت: حد فاصل خرمشهر ـ اهواز نیز سه قطار فوق العاده برای جابجایی مسافران در نظر گرفته شده است.
همچنین مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه مجموع دارایی های راه آهن به قیمت امروز 60 هزار میلیارد تومان است ، گفت : اگر از این رقم سالانه 3 درصد صرف حفظ کارایی و قابل اعتماد بودن تجهیزات شود سالانه به مبلغی حدود 1800 میلیارد تومان برای حفظ کارایی نیاز است.
محسن پورسیدآقایی گفت : این در حالی است که مجموع درآمد راه آهن از این محل کمتر از 800 میلیارد تومان است.
مدیرعامل راهآهن با اشاره به اینکه تعمیر و نگهداری نکته مهم و قابل توجهی است ، گفت : اما برخلاف اهمیت این موضوع معمولا در بودجه نویسی و تنظیم بودجه ها توجه کافی به این موضوع نمی شود.
وی افزود: اهمیت نگهداری یک بحث است اما تخصیص بودجه کافی برای این موضوع میتواند به عملیاتی شدن آن کمک کند یا آنرا به تاخیر بیندازد.
مدیرعامل راه آهن خاطرنشان کرد: تعمیر و نگهداری از جنس موضوعاتی است که میتواند به تاخیر بیفتد اما اثر خود را بلافاصله نشان نمیدهد به این معنا که در برخی صنایع اثرخود را در طی چند ماه و در برخی صنایع مانند راهآهن ممکن است عدم بودجه مناسب اثر خود را طی چند سال نشان می دهد.
وی با اشاره به اینکه نگهداری و تعمیرات (نت) پدیدهای بلندمدت است اما باکسر امکانات ، بودجهها و مسائل شرکتها عموما به مشکلات روزمره و آنی پرداخته میشود،تصریح کرد: پیرو این مسئله مدیران ارشد باید بحث علمی سیستمهای نگهداری و تعمیرات( نت) را مدنظر داشته باشند و در کنار آن باید نسبت فرهنگسازی این موضوع اقدام کنیم چراکه آثار بلندمدت نت بیشتر از پرداخت های کوتاه مدت است.
پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه مدیران ارشد سازمانها باید این مسئله را درک کنند، افزود: تا مدیران به نگهداری و تعمیرات (نت) تعهد نداشته باشند و بودجه مناسبی به آن اختصاص ندهند این مشکل حل نخواهد شد.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی در حال حاضر امکانات خوبی در کشور وجود دارد که به دلیل عدم نگهداری مناسب به مرور از دست رفته و هزینههای زیادی را به کشور تحمیل می کند.
مدیرعامل راه آهن با تاکید بر اینکه در گام نخست باید برای مدیران فرهنگسازی کنیم ، گفت : اگر این تعهد به وجود آید و بخش عمده بودجه را به نگهداشت وضع موجود اختصاص یابد میتوان امیدوار بود که سیستمهای مختلف نگهداری و تعمیرات( نت) پیادهسازی شود.
پورسیدآقایی با اشاره به اینکه راهآهن کشور از این مشکلات مبرا نیست، به تحولات در استراتژیهای نگهداری و تعمیرات از سال 1930 تاکنون اشاره کرد و گفت:امروزه دیگر طول عمر یا اقتصادی بودن تعمیر و نگهداری تجهیزات مطرح نیست بلکه درتمام دنیا قابلیت نگهداری تجهیزات از هزینههای آنها مهمتر است.
وی با بیان این که قابلیت اعتماد سیر بسیار مهمتر از هزینههای مترو یا قطارهای حومهای است، تصریح کرد:یک خرابی یا 10 دقیقه تاخیر ممکن است سبب شود تا بهرهبردار (مردم)، استفاده از آن وسیله را کنار بگذارد و این موضوعی است که دنیا به آن توجه دارد بنابراین تعمیر و نگهداری باید به سطحی برسد که قابلیت اعتماد به آن وجود داشته باشیم.
مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه تعمیرات پیشگرانه باید قابلیت اعتماد داشته باشد و تمام هزینهها بر اساس آن انجام شود ، گفت: امروز دنیا به این نتیجه رسیدهاست که هزینه بیشتر در تعمیر و نگهداری به نفع اقتصاد کشورهاست،هرچند که ممکن است در کوتاه مدت بالا بردن سطح اعتماد در سیستمهای حملونقل هزینهها را به صورت وحشتناکی افزایش دهداما تجربه دنیا نشان میدهد این هزینهها در بلند مدت به نفع اقتصاد است.
وی با اشاره به اینکه مالکیت واگنها برعهده بخش خصوصی است، گفت: در واگنهای مسافری و باری تدوین نظام تعاملات ذینفعان حوزه نگهداری و تعمیرات (نت) اقدامات شرکتهای مالک در جهت ارتقای سیستمهای نت بر عهده راه آهن است اما در دو سال اخیر در بخش فنی و زیربنایی مدل تعالی دنبال شده و مدیریت تعالی سیستمهای داراییهای فیزیکی در آن پیاده شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص برنامه های آتی شرکت در این زمینه خاطرنشان کرد: به منظور تعالی مدیریت داراییهای فیزیکی به دنبال تشکیل شورای عالی مدیریتدارایی های فیزیکی راهآهن، اصلاحگردش کارهای سیستم نت، اصلاح فرآیند نظارت بر پیمانکاران،اصلاح قراردادهای نت و بهبود مستمر سیستمنگهداری و تعمیرات در راهآهن جهت دستیابی به سطح و تراز جهانی هستیم.