عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:
بازارخودرو به صورت انحصاری در اختیار فرانسوی ها قرار نگیرد
قطعه سازان داخلی باید به صورت مشترک با فرانسوی ها فعالیت کنند تا به مقصود اصلی که اقتصاد مقاومتی است حاصل شود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از خانه ملت؛ بهروز نعمتی با بیان اینکه ایران بازاری 75 میلیونی است که در شرق آن بازاری 300 میلیونی وجود دارد، گفت:فرانسوی ها توانایی سرمایه گذاری مستقیم در بازار این منطقه را ندارند و با کشورهای صنعتی همانند چین، ژاپن و کره باید رقابت کنند.
وی با اشاره به قرارداد با شرکت پژو فرانسه افزود:این قرارداد باید شفاف و روشن بوده و ایران از سود تجاری سرمایه گذاری پژو بهره مند شود، نباید همانند گذشته قرارداد یکطرفه به نفع شرکت پژو بسته شود، البته اروپایی ها همیشه به منافع خود می نگرند و به منافع شریک های تجاری خود توجهی ندارند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه نباید بازار خودروی کشور را به صورت انحصاری در اختیار فرانسوی ها قرارداد،گفت:دولت در قراردادها باید به عنوان سیاست گذار وارد شود.
نعمتی با بیان اینکه برای برون رفت از مشکلات قراردادی بخش خصوصی باید وارد معامله شود، ادامه داد:بخش خصوصی باید به صورت مشترک با فرانسوی ها وارد مذاکره شود و تمامی قید و بندها را در قراردادها لحاظ کند.
وی با تاکید بر اینکه دولت در قراردادها تنها باید به عنوان سیاست گذار وارد شود، اظهار داشت:دولت باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده حداکثری را به عمل آورد و تنها تولید قطعاتی که در داخل توان ساخت آن وجود ندارد به خارجی ها سپرده شود.
* قرارداد با فرانسوی ها باید از سوی ایران شناور باشد
نعمتی با بیان اینکه قرارداد با فرانسوی ها باید از سوی ایران شناور باشد، افزود:اگر قرار است یک پلت فرمی در کشور تولید، پیاده و بومی شود باید به صورت مداوم به روزرسانی شود و به صورت شناور از تکنولوژی های نوینی که در صنعت خودرو رخ می دهد، بهره مند شد.
وی با اشاره به اینکه تجربه خوبی در مجموعه قطعه سازی کشور وجود دارد، ادامه داد:قطعه سازان داخلی به نوعی باور تولیدی رسیده اند و با پشتوانه کنونی باید به صورت مشترک با فرانسوی ها فعالیت کنند تا به مقصود اصلی که اقتصاد مقاومتی است دست پیدا کنیم.
*اصلی ترین بخش قرارداد با فرانسوی ها قطعه سازی است
این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد:این موضوع که قطعات را وارد کرده و تنها نقش مونتاژ کار داشته باشیم به صلاح منافع کشور نیست.
وی افزود:اصلی ترین بخش قرارداد با فرانسوی ها بحث قطعه سازی است که با ورود فرانسوی ها باید از تکنولوژی ها و فناوری های نوین در این زمینه بهره مند شویم.
نعمتی با بیان اینکه نباید بازار خودروی کشور را به صورت انحصاری در اختیار فرانسوی ها قرار داد، ادامه داد:با ورود بخش خصوصی و رقابتی کردن بازار، شرکت های مختلف خارجی که کیفیت های مختلفی برای ارائه خدمات دارند، وارد بازار خودروی کشور می شوند.
عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه دولت ها به دنبال انحصار هستند،با انحصار بازار یکطرفه برای خود ایجاد کنند و با ایجاد تعرفه های مختلف مانع از ورود کالاها و برندهای متنوع به کشور می شوند.