وی افزود: یک قرارداد دیگر هم با شرکت ایتیآر برای خرید 20 فروند هواپیمای جت ملخی با ظرفیت 70 مسافر برای استفاده در فرودگاه های کوچک و متوسط کشور منعقد شده است.
وزیر راه و شهرسازی گفت:منابع مالی قراردادهای جدید خرید هواپیما از محل عملکرد هواپیماها بازگشت خواهد شد.
آخوندی با اشاره به اینکه تعداد صندلی های خریداری شده هواپیما بیش از کل ظرفیت صندلی های موجود هوایی کشور بوده است، افزود: ظرفیت کل هوایی ایران با این قراردادها به بیش از دو برابر افزایش یافته است.
وی درخصوص نحوه تحویل این هواپیماها گفت: تحویل این هواپیماهای بزرگ از سال 2016 آغاز می شود و در مدت 8 سال تمام این هواپیماها در اختیار ما قرار خواهد گرفت.
وزیر راه و شهرسازی افزود: هواپیماهای کوچک نیز براساس قرارداد از سال 2016 ظرف 6 سال در اختیار ما قرار می گیرد.
آخوندی ادامه داد: منابع مالی اولیه خرید هواپیماها را ایرباس و شرکت ایتیآر تامین کردهاند و خود آنها نیز از منابع بین المللی بخش هایی را تامین خواهند کرد.
وی گفت: ما برای خرید این هواپیماها هیچ تضمینی به طرف مقابل نه از طرف بانک مرکزی و نه از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی نداده ایم بلکه منابع مالی آن از محل عملکرد هواپیماها بازگشت خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: در کنار بخش خرید هواپیما سه یادداشت تفاهم نیز به امضا رسید که یکی از این قراردادها به توسعه فرودگاه امام مربوط می شود.
آخوندی گفت: ما یک پایانه ظرف مدت یک سال با منابع سرمایه گذار ایجاد می کنیم تا عملیات انتقال پایانه موجود را به آن پایانه انجام دهیم.
وی افزود: درحال حاضر پایانه موجود امام خمینی سالانه 8 میلیون مسافر را جابهجا می کند که ظرفیت آن 6 میلیون نفر است و همین امر مشکلاتی را به وجود آورده است.
وزیر راه و شهرسازی از افزایش ظرفیت این پایانه در آینده به 12 میلیون مسافر خبر داد.
* آخوندی: ساخت هفت فرودگاه بینالمللی در کشور
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه براساس قراردادهای منعقد شده میان ایران و فرانسه هفت فرودگاه بین المللی در تهران و چهار فرودگاه در شهرهای دیگر ساخته می شود گفت: این موضوع یک اتفاق بینظیر و کمسابقه در تاریخ مالی کشور است.
عباس آخوندی در نشست علنی امروز (سهشنبه، 13بهمن) مجلس شورای اسلامی، در تشریح قراردادهای منعقد شده میان ایران و فرانسه در حوزه صنعت هوایی کشور افزود: مهمترین اقدام صورت گرفته انعقاد دو قرارداد بزرگ برای نوسازی ناوگان هوانوردی ایران بود به طوری که در یکی از قراردادها با شرکت ایرباس 118 فروند هواپیما به صورت اجاره به شرط تملیک با اعتباری حدود 10.5 میلیارد دلار برای ایران خریداری شد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: 45 هواپیما خریداری شده از شرکت ایرباس از نوع A320، 45 ایرباس از نوع A330، 16 هواپیما از نوع A350 و 12 فروند از سری A380 است که این هواپیماها برای برد متوسط و قارهپیما استفاده می شود.
وی ادامه داد: همچنین قراردادی با شرکت ATR برای خرید 20 هواپیمای جت ملخی با ظرفیت 70 نفر منعقد شد؛ از جهت تعداد صندلی، میزان قرارداد مربوط، بیش از کل صندلیهای پروازی موجود در ایران است و با این قرارداد ظرفیت ناوگان هوایی ایران به بیش از دو برابر افزایش پیدا می کند.
آخوندی تصریح کرد: درباره نحوه تحویل هواپیماها براساس قرارداد منعقد شده قرار است که از سال جاری میلادی (2016) تحویل هواپیماهای ایرباس آغاز و به مدت 8 سال به تدریج آنها به ایران عرضه شود؛ همچنین هواپیماهای ATR در مدت 3 سال به ایران تحویل داده می شود.
وی ادامه داد: قراردادهای منعقد شده میان ایران و فرانسه به صورت اجاره به شرط تملیک است و منابع اولیه اعتباری را خود شرکت ایرباس و شرکت ATR به میزان 15 درصد تأمین کردهاند؛ از طرف دیگر برای خرید هواپیماها هیچ تضمینی از بانک مرکزی و دولت جمهوری اسلامی دریافت نشده و تضمین بازگشت منابع اعتباری همان عملکرد هواپیماهاست و دولت هیچ تضمین رسمی نداده است.
آخوندی با بیان اینکه انعقاد قرارداد میان ایران و فرانسه برای خرید هواپیماهای مسافربری یک اتفاق بینظیر و بیسابقه در تاریخ مالی ایران است تصریح کرد: در کنار بحث خرید هواپیما، 3 یادداشت تفاهم میان ایران و فرانسه امضا شد که اولین یادداشت درباره توسعه فرودگاه امام خمینی و ساخت یک پایانه سریع ظرف مدت یک سال با منابع سرمایهگذار بود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: البته همزمان یک پایانه با عنوان پایانه سلام در حال ساخت است که تا پاییز سال آینده به بهرهبرداری می رسد و به تبع آن پایانه موجود فرودگاه امام خمینی از فعالیت خارج میشود تا بازسازی و نوسازی شود؛ از طرف دیگر در شرایط کنونی ظرفیت استاندارد فرودگاه امام 6 میلیون مسافر است که هم اکنون سالانه حدود 8 میلیون مسافر تردد دارند که براساس برنامهریزیهای صورت گرفته با نوسازی پایانه اصلی، ظرفیت آن به 12 میلیون مسافر میرسد.
وی افزود: همزمان با ساخت این پایانهها قرار است که پایانه ایرانشهر در فرودگاه امام با ظرفیت 30 میلیون مسافر ساخته شود که با ساخت 40 ماهه آن ظرفیت فرودگاه امام به 45 میلیون مسافر در سال می رسد؛ همچنین همزمان با این مسئله یک یادداشت تفاهم برای نوسازی فرودگاه مشهد برای افزایش 4.5 میلیون نفری منعقد شده است.
آخوندی تصریح کرد: همچنین یادداشت تفاهمی برای توسعه فرودگاه اصفهان تنظیم شده است تا با توجه به زیرساخت های گردشگری اصفهان، این فرودگاه به یک فرودگاه بین المللی و گردشگری تبدیل شود؛ همچنین قرار است چهار فرودگاه بین المللی دیگر در تبریز، بوشهر، اهواز و شیراز ساخته شود؛ از این رو امیدواریم با مجموعه قراردادها بتوانیم هفت فرودگاه بین المللی در ایران بسازیم.
وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات و برنامه ها نوسازی کل شبکه ناوبری ایران است زیرا ایران دارای یک کریدور طبیعی است اما از سال 1383 تاکنون شبکه ناوبری بازسازی نشده است و براساس برنامهریزیهای صورت گرفته این موضوع با اعتباری حدود 250 میلیون میلیون یورو اجرا می شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: امروزه اتفاق مهمی در صنعت هواپیمایی در حال شکلگیری است؛ اگرچه ما حدود 256 هواپیما در کشور داریم، اما تنها حدود 150 فروند هواپیمای فعال با عمر حدود 20 سال داریم.
آخوندی تصریح کرد: هماکنون 54 فرودگاه در کشور موجود است، ولی 80 درصد پروازها تنها در هشت فرودگاه صورت میگیرد و 80 درصد پروازهای بینالمللی نیز تنها از طریق سه فرودگاه انجام میگیرد؛ درآمد فرودگاه امام خمینی به تنهایی برابر کل 53 فرودگاه دیگر است که این نشان از نبود تعادل مطلق در وضع هوانوردی ایران و نبود تعادل جغرافیایی و بیتوجهی به مناطق محروم است.
این عضو کابینه دولت یازدهم درخصوص برنامههای وزارتخانه خود برای بهبود این وضع گفت: ایران مرکز تعادل منطقه است و برخی قدرتهای بزرگ و برخی بیتدبیریهای داخلی تلاش کردند تا به صورت تصنعی این مرکز را از تعادل خارج کنند، به گونهای که ایران باید مرکز هاب هوایی باشد، اکنون این هاب هوایی از ایران جابهجا شده است که ما باید ایران را بهعنوان هاب هوایی منطقه بگذاریم.
آخوندی با توضیح اینکه این قراردادها به صورت بلندمدت است، اضافه کرد: دوره تحویل ایرباس 8 سال طول می کشد و 8 سال دوره بازگشت خرید، که این بدان معناست که دنیا پذیرفته با ایران یک قرارداد 16 ساله برمبنای عملکرد هواپیماها انعقاد کند که این بزرگترین نشانه برای آن است که دنیا پایداری و سرافرازی ایران را بعد از برجام پذیرفته است.
وی یادآور شد: دوره بازپرداخت قرارداد نوسازی فرودگاه امام خمینی حداقل 20 سال طول میکشد؛ لذا شرکتی که 100 درصد سرمایه گذاری را میپذیرد و می خواهد در ایران سرمایه گذاری کند نشاندهنده پایداری جمهوری اسلامی است که ازجانب تمام قدرت های جهانی پذیرفته شده است.
آخوندی افزود: ما می خواهیم در سطح منطقه و جهان رقابت کنیم و سهم ایران را از سهم بازار جهانی داشته باشیم؛ برآورد سازمان هواپیمایی کشور آن است که ایرانیان از سال 1390 تا 1393 بیش از 12 میلیارد دلار از شرکت های هواپیمایی خارج تنها بلیت خریده اند و برآورد شرکت هما از عملکرد سالانه آن است که سالانه حدود 4 میلیارد دلار ایرانیان برای پرواز از ایران به جهان و از جهان به ایران تنها از شرکت های خارجی بلیت می خرند؛ در حالی که سهم هواپیماهای جنوب خلیج فارس از پروازهای این منطقه 88 میلیون مسافر از سال است که سهم ایران ایر تنها 4.6 میلیون است.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اینکه باید قدرت اول منطقه باشیم یعنی آنکه باید برگردیم به اینکه سهم ما از زنجیره جهانی و ارزش افزوده جهان افزایش یابد.
وی افزود: ما در حال حاضر برای 12 فروند ایر، 380 قرارداد می بندیم تا سهمی از زنجیره ارزش تجارت جهانی در صنعت هوانوردی داشته باشیم؛ این اتفاق رخ داده ایران را سرافراز می کند و ما می توانیم سهم خود را از صنعت هوانوردی جهان داشته باشیم.
آخوندی یادآور شد: در چهارسال گذشته 12 میلیارد دلار ارز این کشور به کشورهای خارجی تنها برای پرواز داده شد که ما می خواهیم اینها را در مدت هشت سال پرداخت کنیم کافی است ما تنها 40 درصد این سهم را وارد بازار ایران کنیم آن زمان خواهید دید که تا چه اندازه حجم اشتغال صورت می گیرد.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: عدالت جغرافیایی و توجه به مناطق محروم جزو اهداف این وزارتخانه است و از اقداماتی که در این زمینه صورت گرفت آن است که 20 فروند هواپیمای ATR خریداری و تلاش کردیم تمام این 54 فرودگاه را فعال کنیم و به دنبال آن هستیم که شبکه پروازی را ایجاد کنیم و امید است با این قرارداد ناوگانی تنها ویژه مناطق محروم تاسیس کنیم.
وی اضافه کرد: اگر به دنبال توسعه مناطق محروم کشور هستیم، سریعترین و ارزانترین راه، توسعه صنعت هوانوردی کشور است. به دنبال آن هستیم که ایران را به 5 تا 6 منطقه تقسیم کنیم تا شبکه هوانوردی گسترده در کشور ایجاد شود، قرارداد برای ATR عمدتاً یک شبکه هوانوردی برای توسعه کشور است و برنامه ما نوسازی 500 هواپیما در ایران است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما به دنبال تشکیل یک شرکت کمپانی ملی هستیم، تصریح کرد: شرکت لیزینگ هواپیمایی محدودیتش این است که 200 هواپیما اضافه کند و در اختیار شرکتهای خصوصی قرار دهد، ATR و ایرباس را تشویق کردیم که از صندوق توسعه ملی به آنان تسهیلات خواهیم داد تا برای توسعه شرکتهای خصوصی اختصاص دهند؛ حال همزمان با این قرارداد، قرارداد دیگری با ایرباس بستهایم که مرکز تعمیر، نگهداری و اورهال تمامی هواپیماها در تهران انجام شود و پیشنویس این قرارداد را امضا کردهایم.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: از تعلیق تحریمها دو هفته گذشته است، تصور اینکه همه اجزای قرارداد 10.5 میلیارد دلاری تدوین و نهایی شود، گزافهگویی است. این امر بسیار طبیعی است که برای قراردادهای بزرگ در ابتدا یک پیشنویس قرارداد را امضا میکنند و سپس مراحل آن طی میشود.