وی افزود: لایحه بودجه 95 در کمیسیون های مجلسدر حال بررسی است و کلیات این لایحه در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با رای بسیار خوبی به تصویب رسید.
نوبخت در ادامه اشاره کرد: امیدواریم کار بررسی این لایحه به صورتی پیش برود که بتوانیم در آغاز سال آینده بودجه ای داشته باشیم.
نوبخت در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چرا با وجود اختصاص 33 هزارمیلیارد تومان به دولت برای پرداخت نقدی یارانه ها در 8 ماه فقط 28 هزار میلیارد تومان آن پرداخت نقدی شده و آیا همچنان پرداخت یارانه ها برای دولت مصیبت عظماست اظهار داشت: با توجه به محدودیت منابع، پرداخت حقوق و یارانه ها و پرداخت بودجه طرح های عمرانی برای دولت کار سختی است اما اگر شما می خواهید بگویید که ما برای پرداخت 3400 میلیارد تومان یارانه به مردم غصه میخوریم باید بگویم که ما اگر مردم خوشحال شوند غصه نمیخوریم.
سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری امروز خود با اشاره به آغاز بررسی لایحه بودجه در کمیسیون های تخصصی مجلس گفت: تاکنون دو جلسه در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برگزار شده و کلیات لایحه هم با رأی بالایی به تصویب نمایندگان رسیده است.
نوبخت در مورد اظهارات وزیر راه و شهرسازی درخصوص برقراری پرواز مستقیم ایران به امریکا افزود: در این زمینه هیچ تصمیمی در دولت و در هیئت وزیران گرفته نشده است این تصمیم مربوط به شرکت هواپیمایی است که پروازهای خود را به هر نقطه از جهان برنامه ریزی کند.
در زمینه برقراری پرواز مستقیم ایران به آمریکا هیچ تصمیمی در دولت و هیئت وزیران گرفته نشده است
وی گفت: شرکت هواپیمایی در رقابت با سایر شرکت های هوایی می تواند درباره پرواز به اقصا نقاط تصمیم بگیرد.
نوبخت در ادامه افزود: شرکت هواپیمایی بر اساس برنامه های خود می تواند پروازهایی را به هر جایی تنظیم کند ضمن اینکه ما محدودیت هایی پیش از اجرای برجام در خصوص تحریم ها داشتیم که از آن جمله نداشتن امکان سوخت گیری در اغلب فرودگاه های اروپایی بود و الان این تسهیل شده است و این بحث که هر از گاهی مطرح می شود که بتوانیم پرواز مستقیم بین تهران و امریکا داشته باشیم امیدواریم شرکت هواپیمایی ما نیز در رقابت با شرکت های هواپیمایی دیگر بتواند به اقصا نقاط جهان پرواز داشته باشد.
سخنگوی دولت در مورد نامه رئیس جمهور به سران 1+5 خاطرنشان کرد: در این خصوص اطلاعی ندارم به محض دریافت اطلاعاتی درباره آن، اظهار نظر خواهم کرد.
خبرنگار خبرگزاری میثاق پرسید: دیروز کلیات برنامه ششم توسعه در کمیسیون اقتصادی مجلس رد شد و احتمال این می رود که به دولت عودت داده شود در این باره چه نظری دارید؟
محمد باقر نوبخت در پاسخ به این سوال گفت: در این جلسه حضور نداشتم زیرا همزمان با این جلسه در کمیسیون برنامه و بودجه بودم، بحث های کلی مطرح شد و نمایندگان بیشتر نظرهای شکلی داشتند ضمن اینکه هنوز اسناد برنامه به کمیسیون داده نشده است.
وی افزود: زمانی که لایحه بودجه به همراه برنامه تقدیم مجلس شد نامه ای برای همه نمایندگان محترم نوشتم مبنی بر اینکه تمام پیوست های لایحه بودجه همه تقدیم شده است.
سخنگوی دولت گفت: این نگرانی وجود داشت که ممکن است مجلس به علت محدودیت وقت نتواند این کار را به انجام برساند، ما هم هزاران صفحه توزیع بکنیم، برای صرفه جویی اعلام کردیم کمیسیون ها تشکیل شود ما تقدیم می کنیم اتفاقا دیروز هم با نایب رئیس مجلس آقای ابوترابی فرد صحبت کردم که آیا لازم است برای تک تک نمایندگان این چند هزار صفحه را تکثیر بکنیم یا نه؛ و توافق کردیم که به اعضای کمیسیون تلفیق برنامه بدهیم.
نوبخت افزود: بحث برنامه، چند هزار صفحه است مگر می شود در یک جلسه همه را بررسی و اظهار نظر کرد ، بیشتر آنها اصلا سند به دستشان نرسیده است و با توافقی که با آقای ابوترابی فرد شد ما اسناد برنامه را در اختیار همکاران قرار می دهیم برنامه بسیار متقن و قابل دفاعی است .
وی گفت: دوستان هنوز سند برنامه را ندیدند و از نظر شکلی فکر می کردند حدود 31 تبصره و یا ماده ای که تقدیمشان شد است.
سخنگوی دولت افزود: ما برنامه محوری و جامعی را برای همه موضوعات فرابخشی و بخشی تدوین کرده ایم، ابتدا توضیح دادیم که روند گذشته آنچه بوده وضع موجود آن چیست و نسبت به اهداف سند چشم انداز برای اینکه بتوانیم این را اجرایی کنیم طی سال های 95 تا 99 چه کارهایی می خواهیم انجام دهیم همچنین اهداف کلی و کمی سال به سالمان چیست و برای دستیابی به این اهداف چه راهبردهایی داریم.
نوبخت گفت: برنامه ششم نسبت به برنامه های گذشته اقدامات اساسی داشته در آن مشخص است که هدف کمی مان چیست و سال به سال چه کار می خواهیم بکنیم و نه تنها راهبردها بلکه سیاست ها و اقداماتی که برای اجرای سیاست ها در نظر گرفته ایم توضیح داده شده و کاری بسیار ارزشمند از همکارانم در سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دولت است که از آنان تشکر می کنم.
برنامه ششم نسبت به برنامه های گذشته اقدامات اساسی داشته که کاری بسیار ارزشمند از همکارانم در سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دولت است از آنان تشکر می کنم.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی انشاءالله وقت می گذارد و این اسناد را بخواند افزود: آیا برای اجرای این برنامه و همه آن نیاز به مجوز داریم؟ خیلی از اینها مجوز دارد و از اختیارات دولت است مثلا در رابطه با توسعه صادرات آیا فکر می کنید باید ماده قانونی گذاشته شود که دولت موظف است صادرات را توسعه دهد ما باید این کار را خودمان انجام دهیم.
وی گفت: نوآوری در برنامه امسال این بود که چیزهایی که در اختیار دولت است را نبرده ایم از مجلس دوباره رای بگیریم احکام برنامه ششم طی 235 ماده بالغ بر هزار و 140 حکم بود.
نوبخت در ادامه افزود: دولت آنچه را که خود می تواند انجام دهد و نیاز به مصوبه ندارد انجام دهد و مواردی که نیاز به استجازه قانونی است طی حکم و تبصره از مجلس خواستیم که به دولت این اختیار را بدهد که این قابل دفاع است.
وی گفت: البته من توفیق خواهم یافت در جلسات کمیسیون تلفیق شرکت خواهم کرد و در این باره توضیح خواهم داد و فکر می کنم کسانی که روی برنامه تجربه دارند با این مداقه ای که تهیه شده آن را تایید خواهند کرد ضمن اینکه این پیشنهاد ازجانب دولت است.
نوبخت افزود: مجلس محترم می تواند در این باره نظر خود را بدهد مثلا ما می گوییم سال 95 این کار را می خواهیم انجام دهیم و 96 آن کار را و مجلس می گوید این کم است یا زیاد از این رو نظرشان را می دهند اما اینکه رد کنند البته فرصتی می شود تا زودتر وارد حوزه های انتخابیه شوند.
سخنگوی دولت گفت: آن چیزی که می تواند اقتصاد ایران را شکوفا و ما را در رقابتهای منطقه ای و دستیابی به سند چشم انداز موفق کند، سرمایه گذاری خارجی است.
آن چیزی که می تواند اقتصاد ایران را شکوفا و ما را در رقابتهای منطقه ای و دستیابی به سند چشم انداز موفق کند، سرمایه گذاری خارجی است.
محمدباقر نوبخت در ادامه نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر سفر مسئولان خارجی به ایران در شکوفایی اقتصاد کشور افزود: هم اکنون هیئت های بلندپایه خارجی مرتب به ایران می آیند و باب مذاکره را درباره سرمایه گذاری خارجی باز می کنند.
وی گفت: مطمئن باشید که ما از اینکه کشورمان بازار واردات کالا شود اجتناب می کنیم اما از اینکه بتوانیم به صورت مستقیم از تسهیلات خارجی استفاده کنیم، در پاره ای موارد ممکن است انجام دهیم.
نوبخت افزود: راهبرد ما روی 3 موضوع است؛ اول سرمایه گذاری مستقیم خارجی، دوم این سرمایه گذاری باید بر پایه دانش و استفاده از آخرین فناوری روز باشد و سوم اینکه محصولات صنعتی تولید شده، صادر شود.
وی گفت: مگر ما می توانیم با توجه به اینکه سال ها در بازارهای جهانی حضور نداشته ایم هم اکنون به آسانی در این بازارها ورود پیدا کنیم؟
نوبخت افزود: بیشتر شرکت هایی که برای سرمایه گذاری به ایران می آیند، دارای بازارهای منطقه ای هستند و می توانیم از بازارهای آنها برای محصولاتی که در کشور تولید کرده ایم، استفاده کنیم.
وی گفت: هم اکنون در میان شرکت ها ما هیچ انحصاری را نمی طلبیم و در شرایط تحریم مجبور بودیم که با یک کشور کار کنیم اما هم اکنون از میان کشورهای مختلف انتخاب می کنیم.
نوبخت با اشاره به سفر رئیس جمهور به کشورهای فرانسه و ایتالیا افزود: رسانه ملی دیروز خبری منتشر کرد که مقامات بلندپایه ژاپن هم برای سفر به ایران ابراز تمایل کرده اند.
وی گفت: این موضوع به ما قدرت انتخاب می دهد تا آنهایی را که با شرایط ما سازگارترند انتخاب کنیم.
نوبخت افزود: بدون تردید می توانیم از سرمایه گذاری خارجی رونق اقتصادی ایجاد کنیم ضمن اینکه از منابع و سرمایه داخلی نیز باید به صورت شایسته ای برخوردار شویم.
سخنگوی دولت رقم اعتبار عمرانی کشور در بودجه را شامل دو بخش بودجه ملی و بودجه استانی دانست و گفت: ما در سطح ملی، پروژه های روستایی را انجام نمی دهیم چرا که برای پروژه های کوچک روستایی از محل اعتبارات استانی استفاده می شود.
رقم اعتبار عمرانی کشور در بودجه شامل دو بخش بودجه ملی و بودجه استانی است
محمدباقر نوبخت در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی درخصوص میزان اختصاص اعتبار به بخش عمران روستایی و همچنین میزان جذب این اعتبارات در روستاها تصریح کرد: ارائه آمار در این خصوص مربوط به آمار یکی از دستگاه ها و بخش ها می شود لذا لزومی ندارد که بنده همه این آمارها را حفظ باشم اما در خلال هفته فرصتی فراهم می شود تا تیم همراه من در دستگاه سخنگویی آمار مربوط به این بخش را از دستگاه های مربوطه دریافت کنند لذا امیدوارم دهه فجر بهانه ای باشد تا در این خصوص اطلاع رسانی بیشتری کنیم.
وی درخصوص کلیت آمارهای مربوط به اعتبارات بخش عمران روستایی افزود: غیر از بحث های مربوط به بافت روستایی و ساخت و سازهای بنیاد مسکن دو کار عمرانی در روستاها برای ما بسیار مهم است که آن دو موضوع آب و راه روستایی است.
نوبخت درخصوص اعتبارات عمرانی بخش آب روستایی گفت: در سال جاری حدود 500 میلیون دلار و یا به عبارتی معادل هزار و 500 میلیارد تومان فقط برای آبرسانی روستاها اختصاص یافته است که قطعاً می توان تا پایان سال جاری آمارها و ارقام برخورداری هر کدام از روستاهای کشور را در این زمینه ارائه کرد.
وی درخصوص اعتبار بخش عمرانی راه روستایی نیز تصریح کرد: رقم ملی در این زمینه یک رقم ملی بالغ بر 600 میلیارد تومان به بخش راههای روستایی اختصاص یافته است که البته این رقم در بودجه ما به دو بخش بودجه ملی برای طرح های ملی و بودجه استانی برای پروژه های کوچک استانی تقسیم می شود.
سخنگوی دولت افزود: امسال 5 هزار و 400 میلیارد تومان نیز به پروژه های متنوعی که در روستاهای مختلف سراسر کشور مورد نیاز است اختصاص یافته است.
نوبخت در ادامه با بیان اینکه از بخش های مربوط خواهم خواست تا در خلال هفته آمار ریز روستاها را به دستگاه سخنگویی ارائه کنند یادآور شد: البته سازمان مدیریت و برنامه ریزی هر استان بهتر می تواند در این باره اطلاع رسانی کند چرا که ما در سطح ملی پروژه های روستایی را انجام نمی دهیم و این پروژه ها در حوزه شورای برنامه ریزی استان و شهرستان هاست که از محل اعتبارات استانی استفاده می کنند.
سخنگوی دولت گفت: به طور کلی 260 هزار میلیارد تا الان منابع پرداختی بوده است.
محمدباقر نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره بودجه پرداخت یارانه از آغاز تاکنون و مقدار کسری بودجه آن افزود: این بودجه در سال 88 تصویب شده و در سال 89 هر ماه پرداخت یارانه ها صورت گرفته است.
وی گفت: یارانه ها هرماه از طریق سازمان هدفمندی یارانه ها به خانوارها که نقدی باید توزیع گردد پرداخت می شود.
نوبخت تصریح کرد: به طور کلی 260 هزار میلیارد تا آلان منابع پرداختی بوده است .
وی ادامه داد : ما قرار بود از محل افزایش قیمت ها مبالغی را به عنوان درآمد کسب کنیم و 50 درصد بین خانواده ها نقدی تقسیم شود و آن 50 درصد دیگر را ،30 درصدش را برای تولید و 20 درصدش را به خزانه دولت کمک کنیم.
سخنگوی دولت افزود: تا الان حدود 140 هزار میلیارد تومان بوده است و باید انتظار برود 70 هزار میلیارد تومان آن بین خانواده ها تقسیم شده باشد که نصف بشود.
وی گفت: این رقم حدود 250 هزار میلیارد تومان بین خانواده ها تقسیم شده است و دولت آن رقمی را که به دست آورد نصف نکرد و کلش را از خزانه برداشته و بین خانوارها تقسیم کرده است .
نوبخت در ادامه نشست خبری خود در خصوص ناکافی بودن بودجه گفت: اگر بنا بر اجرای قانون بود پیش بینی این بود که به هر خانواده 12هزار و 500 تومان و حداکثر 20 هزار تومان پرداخت شود.
سخنگوی دولت افزود: اما از ابتدا 45 هزار و 500 تومان تقسیم شد در حال حاضر امکان تقلیل آن وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: به همین جهت مجبوریم آنچه از محل افزایش قیمت ها حاصل می شود نصف نکنیم و بخشی را از خزانه دولت برداریم.
نوبخت در ادامه گفت: 20 درصدش باید به خزانه دولت برود و دولت نه تنها استفاده ای نمی تواند بکند، هرسال باید مبالغ قابل توجهی از خزانه عمومی اضافه و توزیع کند.
سخنگوی دولت گفت : حداقل حقوق بازنشستگان در سال آینده یک میلیون تا یک میلیون و پنجاه هزار تومان خواهد شد.
محمدباقر نوبخت در ادامه نشست خبری امروز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان چیست افزود : قرار شد سال آینده 12 درصد به حقوق همه کارمندان اضافه شود.
حداقل حقوق بازنشستگان در سال آینده یک میلیون تا یک میلیون و پنجاه هزار تومان خواهد شد.
وی گفت : ما هم اکنون یک میلیون و 260هزار بازنشسته کشوری داریم که 400 تا 500 هزار نفر هم لشکری هستند .
نوبخت افزود: حقوق بیش از یک میلیون و 20 هزار نفر از بازنشستگان بین 750 هزار تا 1/5 میلیون تومان است و ما به طور متوسط حقوق بازنشستگان را 20 درصد اضافه کردیم .
وی گفت: بر این اساس کسانی که حقوق 750 هزارتومان دارند حدود 40 درصد به حقوق آنها افزوده می شود و همینطور که میزان حقوق دریافتیشان بالاتر رود، میزان افزایش نیز کاهش می یابد و به سمت 1/5 میلیون تومان حقوق که می رسیم ، درصد افزایش 12 درصد خواهد بود.
وی گفت : ما توجه ویژه ای برای کاهش این فاصله و نابرابری برای برقراری عدالت کرده ایم.
نوبخت افزود: برای سال آینده 4500 میلیارد تومان هم اعتبار در بودجه در نظر گرفته ایم تا مطالبات مربوط به پاداش همه بازنشستگان نیز پرداخت شود .
وی گفت : این مبلغ افزایش برای بازنشستگان تامین اجتماعی هم برقرار خواهد بود و ما در این خصوص با وزیر مربوط هماهنگ کرده ایم.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه قراردادهای جدید نفتی الگویی جدید بر اساس منافع ملی و درچاچوب قانون است گفت: جذابیت لازم را برای رقابت با کشورهای دیگر باید در این قراردادها در نظر بگیریم .
نوبخت در ادامه نشست خبری افزود : باید روی منابع نفتی خود به عنوان مزیت نسبی کار کنیم و افزایش قدرت تولید لزوما به منزله افزایش صادرات نیست و باید در صنعت نفت سرمایه گذاری کافی داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه در عرصه رقابت در بازار نفت همسایگان ما نیز می خواهند سرمایه گذاران را جذب کنند و آنها نیز به منابع نیاز دارند، گفت: معمولا تامین این منابع از طرف شرکت های بزرگ نفتی با سرمایه گذاری و تولید میسر است.
وی با تاکید بر وجود یک رقابت منطقه ای برای جذب سرمایه گذاران بزرگ گفت : ضمن اینکه در این سرمایه گذاری ها باید به توان بومی و ملی توجه شود اما ، معمولا از شرکت های بزرگ نیز بهره گیری می شود .
نوبخت گفت: باید نوع قراردادهای پیشنهادی حداقل جاذبه را برای سرمایه گذاران خارجی داشته باشد زیرا این شرکت ها نیز بر اساس ارزیای اقتصادی فعالیت می کنند.
وی با اشاره به اینکه در قراردادهای نفتی وزارت نفت با محدودیت هایی مواجه است که باید لزوما به آنها توجه کند، گفت: باید قراردادهای جدید را در چارچوب قانون به نوعی تعریف کنیم که شرکت های خارجی علاقه مند باشند زیرا به سرمایه گذاری خارجی نیازمند هستیم .
سخنگوی دولت گفت: در این جهت وزارت نفت الگوی جدید قراردادهای نفتی را در چارچوب قانون اساسی تهیه کرد که البته ممکن است برخی ها درباره آن نظرهایی داشته باشند و ما به آن احترام می گذاریم .
نوبخت افزود: هر نظری که در جهت منافع ملی باشد برای ما نافع است و دولت از همه صاحبنظران خواست که دیدگاه های خود را درباره قراردادهای جدید نفتی در چارچوب قانون ارائه کنند تا جمع بندی شود .
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه هنوز قرارداد جدیدی بر اساس الگوی جدید قراردادها منعقد نشده است گفت: قرارداد جدید یک الگوی کلی است و از صاحبنظران نیز درخواست شده که نظر خود را ارائه کنند و از نظر دستگاه های نظارتی نیز استفاده خواهد شد.
نوبخت افزود: ممکن است برخی نگاه سیاسی به قراردادهای جدید نفتی داشته باشند ولی در همه موارد این طور نیست و باید فضا کارشناسی باشد که وزارت نفت این موضوع را دنبال می کنند.
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش دیگری درباره خروج محصولات پتروشیمی از بورس گفت : یک بار دیگر نیز در این زمینه گفته اند که این موضوع از مواردی نیست که دولت نظر دهد و آنچه وزیر صنعت، معدن و تجارت در این زمینه گفته است، تحلیل کارشناسی است .
سخنگوی دولت گفت: با اجرای برجام نقطه عطفی در کشور به وجود آمد اما هم اکنون یکی از چالش های دولت ، مطالبات زودهنگام در شرایط پساتحریم است .
نوبخت در ادامه نشست خبری افزود: در کشوری که سال ها تحریم بود و در شرایطی که حتی به مقدار نیازش نمی توانست محصولاتی مانند نفت را صادر کند و اگر هم صادر می کرد به دلیل تحریم ها بانک مرکزی نمی توانست از منابع آن استفاده کند، این تحریم ها برداشته و فرصت ایجاد شد.
سخنگوی دولت گفت : این فرصت محصول مذاکرات فشرده ، سنگین و پشتیبانی از سوی رهبر معظم انقلاب ، مردم و تدبیر ، تیزبینی و زیرکی مذاکره کنندگان است و جامعه هم بعد از سال ها توقعاتی دارد و این توقعات را مطالبه می کند تا با رفع تحریم ها شرایط بهتر شود.
نوبخت گفت : در شرایط کنونی با مطالبه گری زودهنگام مواجه هستیم و برخی جریان های سیاسی نیز ممکن است به آن دامن بزنند که این اقدام منافع کشور را تامین نمی کند و ناامیدکردن مردم مفید نیست.
وی با تاکید بر اینکه یکی از چالش های فعلی وجود مطالبه زودهنگام است، گفت: ضمن احترام به اصل این مطالبات تلاش خود را در جهت تحقق آنها انجام می دهیم .
سخنگوی دولت همچنین با اشاره به تنوع و تعدد پیشنهادها برای سرمایه گذاری در کشور گفت : تطبیق مناسب تقاضا با عرضه و سرمایه گذاری بهینه در این شرایط اهمیت دارد که این سرمایه گذاری ها به نفع مردم و اقتصاد کشور باشد .
نوبخت با شاره به اینکه در سرمایه گذاری ها باید به انواع متغیرها توجه داشت، گفت : در این عرصه باید در شرایطی با طرف ها وارد عمل شویم که دو طرف به یکدیگر اعتماد کامل ندارند زیرا هیچ یک از مصادیق برجام بر پایه اعتماد نیست و به گونه ای تنظیم شده است که اگر طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد، ما نیز فرصت لازم را داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم حتی اگر آمریکا عهد شکنی کند، امکان ندارد شرایط به صورت قبل بازگردد زیرا دیگر همراهی جهانی ندارد و ما صادقانه و بر اساس اخلاق اسلامی و منافع ملی این قرارداد را تنظیم کردیم و خدعه نداریم .
سخنگوی دولت با تاکید بر بی اعتمادی موجود به آمریکا گفت: سایر طرف ها در طول مذاکرات نیز نشان دادند که این امادگی را دارند که با ایران کار کنند و حتی اگر آمریکا بار دیگر وارد فضای ایران هراسی شود ، به این کشور اعتماد نکنند.
نوبخت گفت: با گزارش های فعلی درباره فعالیت های هسته ای کشورمان اثبات شد که ادعاها علیه ایران پوچ بوده است و اگر این ادعاها پوچ نبود شورای حکام قطعنامه اخیر را صادر نمی کرد که مبنای اجرای برجام شود.
وی با اشاره به اینکه در فضای پساتحریم چالش های متنوعی وجود دارد، گفت: مطالبات مردم ، نیازهای اقتصاد و انتخاب طرف های خارجی از میان متقاضیان متعدد از نکته هایی است که باید به آن توجه شود و این در فضایی است که می تواند فضای مطمئن نیز نباشد .
سخنگوی دولت با اشاره به افزایش جمعیت شاغل کشور در سه ماهه پاییز 94 گفت: متغیرهای پیش نگری که منجر به افزایش اشتغال در دو بخش کشاورزی و خدمات شدند و رشد کشور را مثبت کردند نشان می دهند که ما با رشد مثبت مواجهیم.
نوبخت همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر تناقض در گفته سخنگوی دولت در خصوص رشد مثبت 9 ماهه اول امسال و تکذیب رئیس مرکز آمار ایران تصریح کرد: گزارش آمارگیری فصلی نیروی کار که هر سه ماه یک بار انجام می شود در دو، سه هفته گذشته مرکز آمار ایران آن را منتشر کرد که در این گزارش نشان داده شد که جمعیت فعال پاییز سال 94 نسبت به جمعیت فعال پاییز سال 93 به صورت تقریبی حدود 750 هزار نفر نیروی جدید وارد بازار کار شدهاند.
وی افزود: از این مجموعه حدود 620 تا 630 هزار نفر توانستند شغل بیابند و همچنین حدود 120 هزار نفر هم موفق به کسب شغل نشدند و بنابراین اکثریت نیروی کار جدیدی که به عنوان جمعیت فعال وارد بازار کار شدند توانستند شغل پیدا کنند و البته تعدادی هم نتوانستند و بالطبع هم به رقم شاغلان و هم به رقم بیکاران اضافه شد که این البته افزایش رقم شاغلان بیشتر بود.
وی با بیان اینکه نرخ بیکاری پاییز امسال نسبت به تابستان دو دهم واحد درصد تقلیل یافت ادامه داد: یعنی نرخ بیکاری در پاییز 10،9 دهم بود که به رقم 10،7 دهم درصد رسید و این رقم کاهش یافت که این برای بعضی ها خبر بدی است و آن که می گوید رقم بیکاران افزایش یافت خبر خوبی برای آنهاست و آن را تیتر می کنند.
نوبخت خاطرنشان کرد: ما پذیرفتیم که منتقدان باید انتقاد کنند و کسانی که مدافع هستند بر اساس منطق و منصفانه آنچه را هست بیان کنند.
وی با اشاره به رقم 650 هزار نفری کسانی که شغل یافته اند، تصریح کرد: این مشاغل در دو بخش کشاورزی و خدمات فراهم شد که جزو مواردی است که بنده در هفته آینده عدد و رقم آن را بیان خواهم کرد.
نوبخت با بیان اینکه در بخش های کشاورزی و خدمات با افزایش نیروی انسانی مواجه بودیم، گفت: این دو بخش همان هایی هستند که در فصل گذشته رشد اقتصادی یک دهم درصدی و مثبت ما را تأمین کردند و این را شخص آقای دکتر عادل آذر به من توضیح داد که این دو بخش به عنوان متغیرهای پیش نگر کمک می کنند تا از هم اکنون متوجه شویم که آیا باز هم در بخش کشاورزی و خدمات در این سه ماه نیز رشد داشته ایم یا نه؛ این افزایش اشتغال نشانه رشد آنهاست.
وی با بیان اینکه آقای آذر گفته است که ما هنوز گزارش قطعی نداده ایم و ادامه داد: آنهایی که روی این خبرها شبانه کار کردند و نوشتند که قطعی ارقام بیان شده است، مهم نیست چرا که به هر ترتیب آنها نیز حق حیات دارند.
نوبخت تصریح کرد: بنده گفتم که بر اساس جمع بندی های اولیه رشد اقتصادی ما در 9 ماهه هم مثبت است و این را با استدلال می گوییم.
وی گفت: باید ببینیم که آن مصاحبه در کجا انجام شده و آیا در دانشگاه و یا در مجلس ترحیمی بوده است؛ برای اینکه زمانی مصاحبه ای انجام می شود که عدد و رقم را در اختیار خبرنگاران می گذارد اما زمانی نیز تنها سؤالی پرسیده می شود.
نوبخت با بیان اینکه جمع بندی نهایی را مرکز آمار ایران ارائه خواهد کرد، گفت: نه آقای عادل آذر و نه بنده تا زمانی که گزارش آماده نشود خبری نداریم و هر چه را هست عیناً منتشر خواهیم کرد لذا امیدواریم وضع کشور بهتر شود.
سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: البته رشد مثبت یک درصدی رسیدن به اوج رونق نیست بلکه رشد 8 و 9 درصدی مد نظر است و البته فراموش نکنیم که زمانی رشد اقتصادی کشور منفی 6،8 دهم درصد بود که اکنون به مثبت 3 درصد رسیده است لذا خیلی امیدوارانه توانستیم گام برداریم اما هنوز رشد بسیار محدود است که باید با همه فعالیت هایی که ظرفیت آن در داخل کشور هست رشد اقتصادی بیشتر شود.
سخنگوی دولت گفت: براساس گزارشی که بانک مرکزی ارائه کرده است، با لغو تحریم ها همه منابعی که در ارتباط با هسته ای بلوکه شده بودند ، آزاد شدند.
نوبخت افزود: در جلسه قبلی ستاد اقتصادی آقای سیف رئیس بانک مرکزی اعلام کردند حالا که این منابع آزاد شده است چه استفاده بهینه ای از آنها کنیم و در این باره برنامه ریزی صورت گرفت.
وی در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک گفت: همه انتخابات ها باید به صورت الکترونیکی باشد همانگونه که در سایر کشورها این کار را انجام می دهند.
نوبخت افزود: ما اعتبارات مالی هم برای این موضوع در نظر گرفتیم اما چون بحث نرم افزاری بود ، اختلافاتی پیش آمد که آیا این نرم افزار از امنیت کافی برخوردار است یا خیر.
وی گفت: تردید شورای نگهبان نیز در این بخش بود که انتخابات به صورت صحیح و ایمن نتواند انجام شود.
نوبخت با اشاره به نقش و جایگاه شورای نگهبان در قانون اساسی افزود: با تأمین نظر شورای نگهبان انتخابات به صورت الکترونیکی انجام می شود.
وی در پاسخ به پرسشی درباره منظور سخنان رئیس جمهور در جمع فرمانداران و بیان انتقاداتی گفت: منظور رئیس جمهور شورای نگهبان نبوده بلکه هیئت های نظارت بوده است.
نوبخت افزود: شورای نگهبان در مرحله ای که رئیس جمهور اظهارنظر کردند ، وارد عمل نشده بود.
وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه کدام بانک ها از تحریم ها خارج می شوند، گفت: گزارش بانک مرکزی در این باره حاکی از این است که با لغو تحریم ها ، تحریم های بانکی نیز برداشته شد اما ممکن است به لحاظ اداری زمان کوتاهی نیاز داشته باشد.
نوبخت افزود: در یک مورد که دیروز نیز پیگیری کردیم ، نه در ارتباط با هسته ای بلکه مطالب دیگری است که آن را نیز پیگیری می کنیم و امیدواریم زنجیر تحریم از دور همه بانک ها برداشته شود.
وی در پاسخ به پرسشی گفت: وزیر کشور به دفعات پاسخ دادند که هیئت های اجرایی مر قانون را اجرا کردند چون موظف نیستند سلیقه خودشان را اعمال کنند.
سخنگوی دولت افزود: هم اکنون هم انتظار ما از هیئت نظارت این است که قانون را اجرا کنند.
سخنگوی دولت گفت: هیچ کس در هر پستی که باشد مصون از پیگیری قضایی نیست ولو اگر مسئولیت نیز داشته باید حکم در مورد او اجرا شود.
نوبخت در نشست خبری امروز در پاسخ به این سوال که سخنگوی دستگاه قضایی اعلام کرده احکام متهمان پرونده کرسنت قطعی شده است، افزود: این پرونده بیش از 10 سال است در مراجع قضایی در حال بررسی بوده و همانطور که سخنگوی قوه قضاییه اشاره کردند آرای قطعی صادر شده است.
وی گفت: هر کس محکوم شده باید مطیع قانون باشد و ما نیز باید به قوه قضاییه اعتماد کنیم.
نوبخت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا دستور رئیس جمهور در جمع استانداران به وزرای کشور و اطلاعات در زمینه تعامل با شورای نگهبان اجرایی شده است، افزود: فعالیت هایی در این زمینه صورت گرفته و جلساتی برگزار شده و باید نتایج آن را از شورای نگهبان جویا شد.
وی با بیان اینکه این ماموریت اجرایی شده است، افزود: دکتر جهانگیری، دکتر رحمانی فضلی و حجت الاسلام علوی جلساتی با شورای نگهبان داشتند.
سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این سوال که در سفر هیئت چینی 11 مدیر رسانه ای از این کشور این هیئت را همراهی می کردند و آیا نیازی به حضور هیئت های رسانه ای از جمهوری اسلامی در سفر ها نیست، گفت: بنده این مسئله را به آقای نهاوندیان که این موضوعات را مدیریت می کنند منعکس خواهم کرد.
سخنگوی دولت گفت: اصراری برای اینکه مطالبی از جزئیات مذاکرات هسته ای مطرح نشود در دولت وجود نداشت و اطلاع رسانی در لایه های مختلف صورت گرفت.
وی افزود: سخنگوی دولت ، وزیر خارجه و تیم مذاکره کننده در مراحل مختلف، روند مذاکرات را به اطلاع عموم می رساندند و قطعا این انتظار وجود ندارد که همه جزئیات مطرح شود.
وی با بیان اینکه افکار عمومی تفسیر و جزئیات را طلب نمی کند، گفت: اما دست اندرکاران چه در دانشگاه و چه در رسانه ملی در جلسات متعددی به بیان روند مذاکرات پرداختند.
نوبخت افزود: البته مراجعی نیز وجود دارد که باید بیش از اطلاع رسانی عمومی و تفسیر از روند مذاکرات مطلع می شدند که این اقدام صورت گرفت.
سخنگوی دولت گفت: اما آنچه به صورت قطعی می توان بیان کرد این است که دولت با امکانات و شرکت های دولتی برای نوسازی ناوگان هوایی اقدام می کند و این را نوعی رفاه و حداقل خدمت به مردم می داند.
در پایان نشست خبری سخنگوی دولت، خبرنگاری پرسید چه تعداد هواپیما قرار است خریداری شود و کم و کیف آن چگونه است؟
نوبخت در پاسخ به این سؤال گفت: در جلسه قبل هیئت وزیران، وزیر راه و شهرسازی گزارشی درباره نیازهای شرکت های هواپیمایی ارائه کرد و عدد 114 هم آنجا مطرح شد اما ممکن است در قرارداد این تعداد کمتر یا بیشتر شود و یا در مدل های آن تنوع داده شود مثلاً ایرباس خریداری نشود و بوئینگ هم خریداری کنیم که اینها کارهایی است که الآن در حال مذاکره است.
سخنگوی دولت افزود: اما آنچه به صورت قطعی می توان بیان کرد این است که دولت با امکانات و شرکت های دولتی برای نوسازی ناوگان هوایی اقدام می کند و این را نوعی رفاه و حداقل خدمت به مردم می داند.
نوبخت در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر پیش بینی برای نرخ تورم در سال آینده گفت: مدل های اقتصادسنجی ما که روند موجود را نشان می دهد نرخ تورم حدود 11،3 درصد است. تورم نقطه به نقطه هم باز تقلیل پیدا کرد قبلاً یک رقمی شده بود حدود 9،6 بود الآن 9،2 یا 9،4 است پس هم نقطه به نقطه تقلیل پیدا کرد و هم سالانه و هم تورم ماهانه تقلیل یافت که این نشان می دهد این روند کاهنده نرخ تورم الآن همچنان ادامه دارد و امیدواریم با افزایش رشد و رونق اقتصادی بتوانیم بال دیگر توسعه و پیشرفت کشور را که به رشد اقتصادی مربوط می شود در کنار مهار کردن تورم داشته باشیم.