پخش زنده
امروز: -
راهگذر شرق به غرب یکی از مهمترین مسیرهای عبور کالا از چین تا اروپا است و ایران به عنوان یک چهارراه جهانی در بخشی از این راهگذر واقع شده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سيما، ایران کلیدیترین مسیر در راهگذر شرق به غرب است و در حقیقت این راهگذر حملونقل کالاهارا از طریق ایران بین کشورهای آسیایی و اروپایی، امکانپذیر میکند
به گفته شهریار افندی زاده، معاون حمل و نقل وزارت و راه و شهرسازی، کالاهای زیادی از چین به سمت اروپا و از روسیه به سمت هندوستان منتقل میشوند و ایران میتواند مفهموم چهاراه ترانزیت را داشته باشد.
سید عباس موسوی، سفیر ایران در جمهور آذربایجان با تاکید بر همین موضوع میگوید: راهگذر شرق به غرب چین، آسیای مرکزی، جمهوری اذربایجان، ایران، نخجوان، ترکیه و اروپا را میتواندپوشش دهد و در این میان خاک ایران بهترین کوتاهترین و امنترین راه است.
در این میان مرزهای ایران به عنوان شاهراه این راهگذر با جمهوری آذربایجان یکی از مهمترین مسیرهای راهگذر شرق به غرب محسوب میشود و تکمیل زیرساختهای دو کشور در حوزه حمل و نقل با هدف تقویت راهگذر شرق به غرب در دستور کار قرار گرفته است.
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهر سازی در این باره میگوید: احداث گذرگاه ارس، راهگذر شرق به غرب را تکمیل میکند و یک راهگذر بین المللی خواهد شد.
خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت زیربناهای کشور هم در همین خصوص میگوید: تکمیل زیرساختهای شرقی غربی که به عنوان کریدور ارس معروف است و از جمهوری آذربایجان میآید و از خاک ایران عبور و به سمت ترکیه و سایر کشورها اتصال پیدا کند.
احداث پل آغبند بر روی رودخانه ارس برای اتصال دو کشور یکی از اقدامات برای تکمیل گذرگاه ارس در مسیر راهگذر شرق به غرب است
به گفته افندی زاده مسیر جدیدی از آغبند به سمت جلفا در داخل ایران ایجاد خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی هم از تردد روزانه بیش از هزار و ۱۰۰ خودرو از این پلو ورود به منطقه مرزی ایران با تکمیل پل آغبند خبر داده است.
همزمان قرار است پلی برای یک مسیر ریلی هم به موازات پل جادهای آغبند با سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان در راهگذر ارس احداث شود.
به گفته خادمی، با تکمیل این بخش ها، ۹ میلیون تن بار به صورت ریلی و ۱۵ میلیون تن بار در بخش جادهای از این راهگذر عبور میکند.
علاوه بر اینها افزایش بیش از ۹۵ درصدی پذیرش در پایانههای مرزی دو کشور در دستور کار قرار گرفته است.
امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در این باره گفت: در حال حاضر در پایانه مرزی آستارا حدود ۲۷۰ دستگاه کامیون وارد و به همین تعداد دستگاه خارج میشد که قرار شد این تعداد به ۸۰۰ دستگاه برسد.
وی همچنین ادامه داد: در پایانه مرزی بیله سوار هم که تردد در هر دو طرف حدود ۲۰۰ دستگاه بود، افزایش ۱۰۰ درصدی دارد.
با تکمیل زیرساختها در پایانههای مرزی علاوه بر افزایش ظرفیت عبور کالا در راهگذر شرق به غرب، ظرفیتها برای افزایش عبور بار در راهگذر شمال به جنوب هم فراهم میشود.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در این باره میگوید: با تکمیل این زیرساختها و افزایش ناوگان ظرفیت جابجایی بار تا ۴۰ تا ۵۰ میلیون تن در سالهای آینده ایجاد میشود.
در برنامه هفتم پیش بینی شده است میزان عبور زمینی کالا از ایران تا پایان این برنامه یعنی سال ۱۴۰۶ به ۵۰ میلیون تن افزایش پیدا کند.