پخش زنده
امروز: -
زمانی که موضوعی را جستجو می کنید، با وب سایت های زیادی مواجه می شوید که درباره آن موضوعی را نوشته اند. اما آیا هر سایتی را برای مطالعه انتخاب می کنید؟ به طور کلی تیتر یک محتوا تاثیر بسیار زیادی در جذب مخاطبان دارد.
نوشتن تیترهایی که خواننده را جذب کنند و آنها را علاقه مند به خواندن متن کنند، کار آسانی نیست. سوالی که بسیاری از افراد می پرسند، این است که چگونه محتوا بنویسیم؟ در پاسخ به این سوال باید ابتدا جواب این پرسش که چگونه تیتر جذاب بنویسیم را بدانیم. چرا که تیتر و عنوان یک محتوا اولین چیزی است که یک کاربر را به مطالعه تشویق می کند.
نوشتن تیتر مناسب، هنری است که با تجربه و خلاقیت بدست می آید. به طور کلی انتخاب تیتر مناسب یک هنر محسوب می شود، بنابراین با در نظر گرفتن نیازها و سوالات مخاطبانی که دارید، همواره سعی کنید بهترین تیترها را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که اگر تیتر مطالب شما مناسب نباشد، بسیاری از افراد آنها را نمی خوانند و مطلبی که خوانده نشود ارزشی نیز نخواهد داشت.
اولین کاری که برای پاسخ به سوال چگونه عنوان جذاب بنویسیم، باید انجام دهید، انتخاب کلمات کلیدی مرتبط با موضوع محتوایتان است. این کار باعث می شود با سوالات و خواسته های کاربران درباره موضوع مورد نظرتان بیشتر آشنا شوید. دقت داشته باشید که حتی یک تفاوت کوچک یا به کار بردن یک کلمه اشتباه، می تواند تاثیر زیادی در رتبه شما داشته باشد. پس از بررسی، عنوانی را انتخاب کنید که به صورت ماهرانه کلمات کلیدی در آن به کار رفته باشد. برای انتخاب تیتر مورد نظر، آمارهای کلماتی که بیشتر مورد استفاده قرار گرفته را بدست آورید و از کلمات پرکاربرد در عنوان محتوای خود استفاده نمایید. همچنین سعی کنید از کلمات جذاب برای تیتر استفاده کنید. این موضوع باعث ترغیب کاربران به کلیک روی محتوا می شود.
سعی کنید تیتر محتوا را علاوه بر جذاب بودن، کوتاه و جامع بنویسید. در بعضی از موضوعات بهتر است تیتر کوتاه، اما تاثیرگذار بنویسید. همیشه احتیاج نیست که برای مطالب بلند، تیترهای طولانی بنویسید. تیتر محتوا را طوری بنویسید که مخاطبان با یک نگاه بتوانند به موضع کلی محتوا پی ببرند. اصولا موتورهای جستجو 63 کاراکتر اول را نمایش می دهند. پس سعی کنید برای نوشتن تیتر مطلب مناسب کلمات و مفاهیم اصلی را در ابتدای تیتر بیان کنید.
یکی از روش های عنوان نویسی جذاب، مطرح کردن یک سوال است. در تولید محتوا بر اساس اصول سئو حتما توجه داشته باشید، تیتر سوالی حس کنجکاوی را در مخاطب بر می انگیزد و آن را به خواندن متن اصلی مشتاق می کند. هنگامی که می خواهید تیتر سوالی بنویسید، ابتدا به این فکر کنید که محتوا شما پاسخگوی چه سوالی است. زمانی که کاربر در گوگل سوال خود را سرچ می کند، برای مثال می نویسد " برای نوشتن محتوا خوب چه نکاتی را باید رعایت کرد؟" اگر عنوان شما را با سوال خود مشابه ببیند، محتوا شما را خوانده و در آن به دنبال جواب سوال خود می گردد. سعی کنید از عباراتی مانند " چرا " ، "چگونه " و " چطور " استفاده کنید.
کاربران تمایل بیشتری به خواندن تیترهایی دارند که مبتنی بر صداقت باشند. بنابراین تیتر های خود را باید کاملا مرتبط با متن بنویسید؛ این یکی از تکنیک های عنوان نویسی جذاب است. اگر تنها برای جذب مخاطب، تیتر محتوا را بنویسید و در محتوای خود به موضوعی که در تیتر اشاره شده است نپردازید، مخاطب تا انتها محتوا را مطالعه نخواهد کرد.
برای انتخاب تیتر های جذاب و کاربر پسند، ابتدا تیتر و موضوع مورد نظر خود را در گوگل سرچ کنید. سپس به تیترهایی که رقیبان شما انتخاب کرده اند توجه کنید. در نهایت پس از بررسی های لازم، تیتر جذاب و دلخواه خود را انتخاب کنید.
خلاق عمل کردن خوب است، اما گاهی بهتر است از رقیبان خود کمک بگیرید. قطعا رقیبانتان مانند شما در مورد تیتر یک محتوا فکر کرده اند و تمام موارد را بررسی کرده اند. از این رو بهتر است از آنها الگو بگیرید. البته نباید تیتر ها را دقیقا کپی کنید، اما برای گرفتن ایده بهتر، می توانید به محتوای رقیبانتان مراجعه کنید.
استفاده از کلمات احساسی و مثبت می تواند مخاطبان بیشتری را جذب کند. استفاده از کلمات احساسی، این حس را به کاربر القا می کند که شما دقیقا می دانید او چه چیزی می خواهد. البته در استفاده از این کلمات زیاده روی نکنید، چرا که حالت اغراق گونه پیدا کرده و کاربران را زده می کند. سعی کنید همیشه در محتوای خود نکات مثبت را ابتدا بیاورید. می توانید از کلماتی مانند بهترین، عالی ترین، جذاب ترین، آسان ترین و ... استفاده کنید.
یکی از ترفند های جالب برای نوشتن تیتر های جذاب، استفاده از اعداد و ارقام در تیتر است. آمار ها نشان می دهد استفاده از اعداد 70 درصد احتمال تعامل و اشتراک گذاری محتوا را افزایش می دهد. برای مثال اگر محتوای شما به 11 نکته در مورد موضوعی پرداخته است، در ابتدای تیتر از عدد 11 استفاده کنید. مغز انسان علاقه خاصی به اعداد دارد. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که شانس اعداد فرد بیشتر از سایر اعداد است، به همین دلیل وبلاگ نویسان عموما از اعداد فرد استفاده می کنند.
سعی کنید از عنوان های بروز برای محتواهای خود استفاده کنید. برای مثال بهترین تکنیک های نویسندگی در سال 2022، کاربران را از جدید بودن مطالبتان مطمئن می کند. به این ترتیب نرخ کلیک نیز افزایش می یابد.
اگر در مخاطب حس اضطرار و فوریت ایجاد نکنید، او برای خرید و یا مطالعه محتوا ترغیب نخواهد شد. اما چطور با نوشتن عنوان احساس فوریت در مخاطب ایجاد کنیم؟
به عنوان زیر دقت کنید:
همین حالا برای خرید گوشی اقدام کنید!
زمانی که مخاطب این عنوان را می بیند ناخودآگاه احساس اضطرار درونش ایجاد می شود و دنبال علت این موضوع است که چرا همین الان باید برای خرید گوشی اقدام کند؟ در نتیجه برای خواندن محتوا اقدام می کند. شما می توانید برای عنوان نویسی به این سبک از عبارات زیر استفاده کنید:
یکی از سوالات رایجی که هنگام تیتر نویسی با آن روبرو می شوید، آن است که تیتر را برای گوگل و سئو شده بنویسید یا تیتری متناسب با نیاز کاربران؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که شما باید تیتر یک محتوا را هم برای کاربر و هم برای گوگل بنویسید. هنگام عنوان نویسی محتوا از کلمات جذاب برای تیتر استفاده کنید. گاهی اوقات به منظور جذابیت عنوان لازم است، از عدد، علامت تعجب، جمله خنده دار و … استفاده کنید. به این ترتیب افزایش نرخ کلیک را تجربه خواهید کرد.
البته این به معنای فراموش کردن گوگل و عدم نوشتن تیتر سئو شده نیست. بلکه بایستی بتوانید با ترکیبی از کلمات کلیدی سئو شده، کاربران را به سوی محتوای خود جذب کنید. چرا که نوشتن تیترهای شامل کلمات کلیدی، یکی از الزامات محتوا است. زیرا کاربران پس از سرچ کلمه کلیدی مدنظر خود در گوگل، بر روی اولین نتیجه ای که عنوان آن شامل کلمه کلیدی هدف بوده است، کلیک می کنند.
یکی دیگر از نکاتی که اکثر نویسندگان محتوا از یاد میبرند، توجه به تیترهای داخلی است. تیترهای داخلی به اندازه تیترهای اصلی مورد اهمیت می باشند. چرا که این تیترها نیز در موتورهای جستجو پوشش داده شده و ممکن است کاربران توسط آن ها روی محتوای شما کلیک کنند. همچنین تیترهای داخلی محتوا از این نظر مورد اهمیت هستند که کاربران به خواندن محتوا ترغیب شوند. در صورتی که کلمات جذاب برای تیتر های داخلی استفاده نکنید، کاربر از خواندن ادامه محتوا صرف نظر خواهد کرد.