توافق نامه پاریس؛ از شکلگیری تا الحاق
توافقنامه پاریس در تاریخ ۱۲ دسامبر ۲۰۱۵ با شرکت ۱۹۵ کشور جهان در چارچوب کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد با هدف جلوگیری از افزایش دمای زمین به بیش از ۲ درجه سانتی گراد در قرن جاری و تلاش در جهت محدودیت افزایش دما به زیر ۱.۵ درجه سانتیگراد نسبت به سطح آن پیش از صنعتی شدن تدوین شد. بر اساس این موافقتنامه گازهای گلخانهای اصلیترین عامل گرمایش و تغییر اقلیم کره زمین شناخته شد. کشورهای شرکت کننده درنشست پاریس ملزم شدند برنامههای ملی کاهش انتشار (NDC) را هر پنج سال یک بار بازنگری و اصلاح کنند.
استراتژیهای مقابله با گرمایش جهانی
کاهش انتشار گازهای گلخانهای یکی از دو استراتژی مقابله با گرمایش جهانی است که در عین تفاوتهای عملکردی، هدف یکسانی دارند. دیگر استراتژی معرفیشده، سازگاری با تغییر اقلیم نام دارد. سازگاری به معنی آماده بودن در برابر اثرات سوء تغییر اقلیم بهصورتی است که نه تنها اختلالی درروند و کیفیت زندگی انسانها ایجاد نشود بلکه استراتژیهایی برای شرایط آینده داشته باشد. جوامعی که همراه با سازگاری، به استراتژی کاهش انتشار هم اقدام کنند، طبیعتاً آمادگی بیشتری در برابر اثرات سوء تغییر اقلیم از خود نشان خواهند داد.
محورهای توافقنامه پاریسروح حاکم بر توافقنامه پاریس بر اساس لزوم اقدام مشترک برای حفظ افزایش دمای کره زمین حداکثر تا دو درجه نسبت به پیش از انقلاب صنعتی از طریق کاهش انتشار گازهای گلخانهای است. برای مثال از طریق بهینه کردن مصرف سوخت و استفاده از فناوری نوین قابل تحقق هست. افزایش سازگاری کشورها بهویژه کشورهای فقیر و درحال توسعه با تغییرات اقلیمی نیز مد نظر است. به این منظور در چارچوب اصل مشترک، اما متفاوت کشورها در قبال بحرانهای زیستمحیطی و با توجه به آنکه کشورهای توسعهیافته نقش عمدهای در انتشار گازهای گلخانهای و گرم شدن کره زمین داشتهاند متعهد شدهاند با انتقال و توسعه فناوری، تأمین مالی و ظرفیتسازی برای کشورهای آسیبپذیر درحال توسعه به جلب مشارکت آنها برای همراهی در تلاشهای پایدارکننده غلظت گازهای گلخانهای اقدام کنند.
نکات حائز اهمیت در توافقنامه پاریسیکی از نکات تمرکز در این موافقتنامه حمایت کشورهای توسعهیافته از طرحهای افزایش سازگاری و کاهش اثرپذیری کشورهای عضوی است که در معرض بیشترین خطر قرار دارند. پیوستن به این توافقنامه امکان استفاده از حمایتهای بینالمللی مربوط به کاهش خسارات ناشی از گرمایش جهانی را برای کشور فراهم میکند. اهمیت این مساله از آن جاست که برخی از کشورها بسیار بیشتر از متوسط جهانی از اثرات تغییرات اقلیم متضرر خواهند شد. این خسارات زیستمحیطی هزینههای فزاینده اقتصادی و اجتماعی (مانند تسریع مهاجرت از روستاها) را به همراه خواهد داشت این در حالیست که تبعات زیستمحیطی مشاهده شده در تمامی نقاط جهان (خشکسالی، سیل، امواج حرارتی، آتشسوزی، طوفان و ...) تنها درازای حدود یک درجه سانتیگراد افزایش دمای متوسط کره زمین در حال رخ دادن است. در صورت کاهش نیافتن انتشار، انتظار میرود که شاهد افزایش دمای حدود ۵ درجه سانتیگراد در چند دهه پیش رو باشیم و این شرایط تبعات بهمراتب زیانبارتری در سطح جهان و کشور خواهد داشت.
تغییرات اقلیمی از نگاه بایدن و ترامپ
دوگانگی در ایالات متحده آمریکا روز به روز در حال افزایش است و هر روز عقاید سران سیاسی کشور از یکدیگر فاصله بیشتری میگیرند. در این بین، جو بایدن و دونالد ترامپ طی دوران کاندیداتوری خود برای ریاست جمهوری به حدی متفاوت عمل کردند که گویی از دو سیاره متفاوت به کره خاکی سفر کرده بودند.
جو بایدن در تبلیغات انتخاباتی خود برای ریاست جمهوری به گونهای سخن میگفت که گویی قصد داشت شهروندان آمریکا را به فروش خودروهای شخصی و سرمایهگذاری در نیروی باد سوق دهد این در حالی بود که از نظر ترامپ استفاده از سوختهای فسیلی کاری نامعقول به نظر نمیرسید و همین طرز تفکر همگان را به تأمل در مورد این مسئله واداشت که آیا رئیسجمهور پیشین آمریکا به تغییرات آب و هوایی باور دارد یا نه؟
در واقع بایدن و ترامپ در زمینه محیط زیست و تغییرات اقلیمی نگرشهایی کاملاً متفاوت داشتند و بایدن قصد دارد برای کاهش تغییرات اقلیمی و حفظ محیط زیست اهدافی جدی را در پیش بگیرد.
نیاز فوری به کاهش تغییرات اقلیمی
تفاوت عمدهای که بین بایدن و ترامپ در خصوص محیط زیست وجود داشت، تاکید بایدن بر حل مشکلات اقلیمی بود در حالی که ترامپ هیچ توجهی به این مسئله نداشت. البته پیش از شروع انتخابات نیز، بایدن اقدامات زیادی برای حفظ محیط زیست انجام داده بود که از مهمترین آنها میتوان به وضع قانون جهانی حفاظت از آب و هوا اشاره کرد.
این اولین لایحهای بود که در زمینه محیط زیست به مجلس آمریکا ارائه شده بود و بایدن در آن زمان، به عنوان معاون باراک اوباما، قانون بهبود و سرمایهگذاری مجدد آمریکا ۲۰۰۹ را مدیریت کرده و مبلغ ۹۰ میلیارد دلار نیز برای انرژی پاک هزینه کرد. جو بایدن هدف خود را به عنوان معاون رئیس جمهور، مقابله با تغییرات آب و هوایی معرفی کرد و امضا توافقنامه پاریس (پیماننامهای با هدف کاهش انتشار گازهای آلاینده) توسط اوباما را مورد حمایت قرار داد.
از سوی دیگر، ترامپ در سال ۲۰۱۵ فوراً از عهدنامه پاریس کنارهگیری کرد و رویکردی مخالف علم برای محیط زیست در پیش گرفت. از دیگر اقدامات واضحی که ترامپ علیه محیط زیست انجام داد، پایان دادن به فعالیت گروهی از دانشمندان بود که با هدف کاهش سطح آلودگی هوا در تلاش بودند. همچنین ترامپ محدودیتهای مربوط به انتشار متان را کاهش داد، قوانین زیست محیطی در دوران همهگیری کرونا را لغو کرد، استفاده از سوخت فسیلی را ضروری دانست و به اقدامات در حال انجام برای حفاظت از آب خاتمه داد.
سوختهای فسیلی
توجه به تامین سوختهای فسیلی یکی از مهمترین تدابیر برای به قدرت رساندن مقامات سیاسی به شمار میرود. اگرچه اغلب سیاستمداران به این نتیجه رسیدهاند که آینده حمل و نقل باید بر پایه انرژی تجدیدپذیر استوار باشد، اما همچنان انرژی حرکتی اغلب خودروها، هواپیماها و سایر وسایل حمل و نقل از سوختهای فسیلی است.
با وجود اینکه بایدن تا کنون موفق به جایگزین کردن سوختهای فسیلی با انرژی پاک نشده است، اما از زمانهای دور، بر هزینه نکردن پول برای تامین این سوختها تاکید کرده است؛ از همه مهمتر اینکه، رئیس جمهور جدید ایالات متحده متعهد شده پرداخت هر گونه یارانه و کمک مالی به کمپانیهای سوخت فسیلی را قطع کند.
ترامپ در ادعاهای خود هیچ مشکلی با سوختهای فسیلی نداشت و بارها مدعی شد که خبر رو به اتمام بودن انرژی کشور یک شایعه است و چیزی جز یک دروغ بزرگ نیست. حتی وی در دوران حکومت خود استفاده از سوخت فسیلی بیشتر را ترویج داد و به خصوص بر مصرف بیشتر زغال سنگ تاکید کرد.
انرژیهای پاک
جو بایدن در جریان تبلیغات انتخاباتی خود برای ریاستجمهوری به طور مکرر از دستیابی سراسر ایالات متحده آمریکا به ۱۰۰ درصد انرژی پاک خبر می داد و هدف خود را ذخیرهسازی انرژی در شبکه توزیع معرفی می کرد که به ادعای وی ۱۰ برابر کمتر از باطریهای یون لیتیوم هزینه در بر خواهد داشت.
همچنین بایدن مدعی شده است که تا سال ۲۰۳۰، سراسر آمریکا را راکتورهای هستهای مدولار کوچک، ساختمانهایی با مصرف انرژی شهری صفر، سازههایی با مواد فاقد کربن و سواحلی با تولید دو برابر انرژی بادی فرا خواهد گرفت؛ این در حالی است که ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود، طرح انرژی پاک باراک اوباما را لغو کرد و تمایلی به افزایش تولید باد سواحل دریایی از خود نشان نداد.
برابری زیست محیطی
بایدن در اظهارات خود به طور مرتب بر نابرابری دسترسی مردم به فضاهای سبز و هوای پاک اشاره کرده است. وی بارها ادعا کرده است که ساکنان مناطق فقیرنشین و جوامع غیر سفیدپوست بیش از سایر مردم آمریکا تحت تأثیر آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی قرار گرفتهاند و باید شرایط زیست محیطی در سراسر کشور به گونهای تغییر کند که نوعی برابری در میان مردم برای دسترسی به هوای پاک وجود داشته باشد این در حالی است که دونالد ترامپ طی دوران ریاست جمهوری خود نه تنها هیچگاه سخنی از نابرابری زیست محیطی به میان نیاورد، بلکه تبعیض نژادی نیز در حضور وی بیش از پیش افزایش یافت.
۱۰ دلیل ترامپ برای خروج از توافقنامه پاریس
۱. براساس تعهداتم و برای حفاظت از آمریکا و شهروندان آن اعلام میکنم که ایالات متحده از توافقنامه آب و هوایی پاریس خارج میشود.
۲. خروج ما از این توافق نشان دهنده تاکید مجدد بر حاکمیت امریکاست من تلاش میکنم تا مطمئن شویم امریکا به عنوان رهبر جهان در حفاظت از محیط زیست باقی بماند.
۳. به ضرر آمریکا و به نفع کشورهای دیگر است و موجب بیکار شدن کارگران آمریکایی، دستمزد پایین تر، تعطیلی کارخانهها و کاهش زیاد تولید اقتصادی در آمریکا میشود.
۴. پذیرش توافقنامه پاریس و محدودیت سنگین استفاده از انرژی که برای ایالات متحده آمریکا قرار داده شده میتواند تا سال ۲۰۲۵ موجب از دست دادن ۷/۲ میلیون شغل شود که ۴۴۰ هزار آن در مشاغل تولیدی مثل اتومبیل سازی و نابودی بیشتر صنایع حیاتی آمریکا
۵. با توجه به مطالعه صورت گرفته، در سال ۲۰۴۰، قبول تعهدات توافقنامه پاریس موجب کاهش تولید برای بخشهای زیر میشود: کاهش ۱۲ درصدی تولید کاغذ؛ کاهش ۲۳ درصدی تولید سیمان، کاهش ۳۸ درصدی تولید آهن و فولاد، کاهش ۸۶ درصدی تولید زغال سنگ؛ کاهش ۳۱ درصدی گاز طبیعی. هزینهای که در این زمان (۲۰۴۰) به اقتصاد آمریکا تحمیل میشود کاهش نزدیک به ۳ هزار میلیارد دلاری در تولید ناخالص داخلی و از دست دادن ۵/۶ میلیون شغل صنعتی است.
۶. توافق پاریس، توزیع مجدد ثروت عظیم ایالات متحده به کشورهای دیگر است. در سطح رشد اقتصادی ۱ درصد، منابع تجدید پذیر انرژی میتواند برخی از تقاضای داخلی ما را تامین کند، اما در رشد ۳ یا ۴ درصد، که من انتظار دارم، ما به تمام اشکال انرژی در دسترس آمریکایی احتیاج داریم.
۷. من قول دادم که از هر معاملهای که نتواند به منافع آمریکا خدمت کند خارج شویم یا در مورد آن مذاکره مجدد کنیم. بسیاری از معاملات تجاری به زودی تحت مذاکره مجدد قرار خواهند گرفت.
۸. خروج ما از توافق، نشان دهنده تاکید مجدد بر حاکمیت امریکا است. قانون اساسی ما در میان تمام ملل جهان منحصر به فرد است، و آن بالاترین تعهد و بزرگترین افتخار من برای محافظت از آن است. این غیر قابل تصور است که یک توافق بین المللی بتواند ایالات متحده را از اداره امور اقتصادی داخلی خود جلوگیری منع کند.
۹. توافق پاریس پایههای اقتصاد ما را سست میکند، کارگران ما را فلج میکند، حاکمیت ما را تضعیف میکند، خطرات قانونی غیر قابل قبول را به ما تحمیل میکند، و ما را در یک نقطه ضعف دائمی نسبت به دیگر کشورهای جهان قرار میدهد.
۱۰. بر اساس توافق، چین قادر به افزایش آلایندهها برای سالهای طولانی است. اما ما نمیتوانیم. هند مشارکت خود را به دریافت میلیاردها و میلیاردها و میلیاردها دلار کمکهای خارجی از کشورهای توسعه یافته مشروط میسازد. تعداد زیادی مثال دیگر نیز وجود دارد. اما خط پایین این است که توافق پاریس، در بالاترین سطح، برای ایالات متحده بسیار ناعادلانه است.
در حالی که خروج رسمی واشنگتن از این توافق، سبب انزوای بیش از پیش از سایر کشورهای جهان شد، اما بازگشت دوباره آن به پیمان پاریس لزوما تاثیر فوری در تلاشهای بین المللی برای کاهش تغییرات آب و هوا و اجرای چارچوب توافق نخواهد داشت.
با این حال تقریبا همه کشورهای جهان بخشی از این توافق نامه هستند. در واقع از ۱۹۵ کشوری که پیمان پاریس را امضا کردند، ۱۸۹ کشور این توافق نامه را به صورت رسمی تصویب کردند و هیچ کشور دیگری به جز آمریکا از آن خارج نشد.
«ناتالی ماهووالد» (Natalie Mahowald) دانشمند علوم اقلیم دانشگاه کورنل در نیویورک گفت: «از آن جای که آمریکا یکی از بزرگترین اقتصادهای دنیا است و سهم عمدهای در تغییرات آب و هوایی دارد، بازگشت آن به پیمان پاریس اهمیت بسیاری دارد».
این پیمان توافقی غیرالزام آور میان کشورها در خصوص کاهش انتشار گازهای گلخانهای و جلوگیری از افزایش دمای کره زمین به زیر ۲ درجه سانتیگراد در مقایسه با پیش از صنعتی شدن ایجاد کرده است. براساس گزارش سال ۲۰۱۹ میلادی سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی، ۲ درجه گرمتر شدن دمای کره زمین میتواند باعث ایجاد بحران غذایی بین المللی در سالهای آینده شود. هرچند بسیاری از دانشمندان معتقد هستند اهداف آب و هوایی که کشورها در تلاشند براساس توافق پاریس برآورده کنند، کافی نیست.
چگونه ایالات متحده دوباره به پیمان پاریس خواهد پیوست؟
بایدن برای پیوستن مجدد به این توافق نیازی به حمایت سنا نخواهد داشت، زیرا این پیمان به عنوان یک توافق اجرایی تنظیم شده است. تنها کاری که دولت بایدن باید انجام دهد این است که باید با ارسال نامهای به سازمان ملل اعلام کند قصد بازگشت به پیمان پاریس را دارد و بازگشت رسمی آن ظرف ۳۰ روز اعمال میشود.
اما دستورکار دولت بایدن در مورد تغییرات اقلیمی با آینده نامشخصی در سنا روبرو خواهد بود. در دوران ریاست جمهوری «باراک اوباما»، آمریکا متعهد شد که تا سال ۲۰۲۵ میزان انتشار گازهای گلخانهای را بین ۲۶ تا ۲۸ درصد کاهش دهد؛ رقمی که کمتر از سال ۲۰۰۵ میلادی است. اما این کشور در رسیدن به هدف مذکور هیچ پیشرفتی نداشته، زیرا در چهار سال ریاست جمهوری ترامپ بیش از ۷۰ قانون زیست محیطی منحل شد.
اعتمادسازی میان کشورهای دیگر حاضر در پیمان
آمریکا دومین کشور بزرگ انتشار دهنده گازهای گلخانهای پس از چین است و لذا نقش کلیدی در تلاش جهانی برای کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی دارد. به گفته «ماهووالد» رهبری آمریکا و توافق دوجانبه واشنگتن- پکن میتوانست تاثیر بسزایی در کاهش تولید دی اکسید کربن و قرار گرفتن در مسیر پیمان پاریس داشته باشد؛ لذا تداوم حضور و رهبری ایالات متحده کلید تلاش برای توقف تغییرات آب و هوایی است.
گفته میشود بایدن در راستای مقابله با تغییرات آب و هوایی، برنامههایی فراتر از پیمان پاریس دارد، از جمله برنامه اقتصادی ۲ تریلیون دلاری برای سرمایه گذاری در بخش انرژی و گذر از استفاده از سوختهای فسیلی و رفتن به سوی انرژی پاک، کاهش انتشار کربن با استفاده از انرژی الکتریکی تا سال ۲۰۳۵ و رساندن انتشار کربن به صفر تا سال ۲۰۵۰.
برنامه های زیست محیطی بایدن
جو بایدن در روز ۲۷ ژانویه (۸ بهمن) از دور دوم فرمانهای اجرایی خود رونمایی کرد. این فرمانها شامل یک فرمان چندگانه برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی در داخل کشور و تاکید بر اهمیت این موضوع به عنوان یک اولویت در امنیت ملی است.
جو بایدن، رئیس جمهوری دموکرات که ۲۰ ژانویه روی کار آمد، فوراً فرمان اجرایی لغو احداث خط لوله «کیاستون اکس ال» که نفت خام به دست آمده از ماسههای قیردار (ماسههای نفتی) را از کانادا به آمریکا وارد میکند، صادر کرد. او همچنین بر تصمیم خود برای ماندن ایالات متحده در توافق پاریس ۲۰۱۵ تاکید کرد.
هر دو اقدام آقای بایدن، معکوسکننده سیاستهای «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، است. چرا که در چهار سال گذشته دونالد ترامپ به منظور پیشبرد سیاست «تسلط در بخش انرژی» برای به حداکثر رساندن تولیدات و صادرات نفت، گاز، و زغال سنگ (سوختهای فسیلی)، ۱۰۰ قانون مربوط به تغییرات آب و هوای و حفظ محیط زیست را لغو یا روند آنها را معکوس کرده بود.
جو بایدن در این خصوص یک پست مشاور ملی امور اقلیمی ایجاد کرد که هدایت دفتر "سیاست داخلی اقلیمی" در کاخ سفید را به عهده خواهد داشت. «جان کری» وزیر خارجه اسبق آمریکا که فرستاده آقای بایدن در امور اقلیمی است در جمع خبرنگاران گفت: "او (بایدن) میداند که توافق اقلیمی پاریس به تنهایی کافی نیست. نه در شرایطی که تقریبا ۹۰ درصد کلیه گازهای گلخانهای جهان از جایی خارج از مرزهای آمریکا متصاعد میشود. حتی اگر ما همین فردا تصاعد گازهای گلخانهای آمریکا را به صفر برسانیم باز هم مساله سر جای خود باقیست. "
همچنین جو بایدن از ایجاد یک تیم زیست محیطی جدیدی که وظیفه حفاظت از منابع طبیعی و زیست محیطی آمریکا را بر عهده دارد، خبر داد. «دب هالند» وزیر کشور آمریکا مسئولیت مدیریت آندسته از منابع طبیعی را بر عهده دارد که در مالکیت دولت است؛ به عنوان مثال پارکهای ملی. وزارت کشور در ایالات متحده در مقایسه با کشورهای اروپایی، بیشتر وظایف منطقهای مربوط به اقلیم طبیعی را به عهده دارد. هالند نخستین وزیر این کشور از میان بومیان آمریکا است. «مایکل ریگان»، رئیس آژانس حفاظت محیط زیست ایالت کارولینای شمالی، و برندا مالوری، وکیل مشهور محیط زیست نیز اعضای این تیم هستند. این گروه همچنین توسط «جینا مک کارتی»، رئیس آژانس محیط زیست ایالات متحده در دوره باراک اوباما تقویت میشود.
تلاش برای قانع کردن منتقدان
دستور هفته پیش جو بایدن برای متوقف کردن روند احداث خط لوله "کی استون اکس ال" برای انتقال نفت از کانادا به آمریکا با توفانی از انتقادها روبرو شد. منتقدان آقای بایدن میگویند که ابتکار عملهای او به بازار کار ضربه خواهد زد آن هم در زمانی که آمریکا به دلیل همه گیری کووید-۱۹ با آمار بی سابقه بیکاری روبروست. اما دولت بایدن سعی دارد با پرداختن به مساله ایجاد اشتغال از منتقدان سبقت بگیرد.
بایدن گفته است که "وقتی من به تغییر اقلیم فکر میکنم، اشتغال برایم تداعی میشود". او استدلال میکند که "نوسازی شبکه آبرسانی، حمل و نقل، و زیرساختهای بخش انرژی برای مقابله با آثار شدید تغییر اقلیم" به ایجاد "میلیون ها" شغل منجر خواهد شد. براساس طرح بایدن سازمانهای فدرال باید "فرصتهای تازه برای نوآوری، تجاری کردن، و توسعه فناوریها و زیرساختهای انرژی پاک را شناسایی کنند. " این طرح خواستار ایجاد "ابتکار عمل سپاه اقلیمی" میشود که به گفته مقامهای دولت بایدن "نسل تازهای از آمریکاییها را برای حفاظت از و احیای زمینها و منابع آب ملی به کار خواهد گمارد. "
جو بایدن میخواهد مبارزه با تخریب محیط زیست و تغییرات آب و هوایی را ستون اصلی سیاستهای دولت قرار دهد و صدها هزار شغل جدید ایجاد کند؛ مسیری کاملا متفاوت با آنچه دونالد ترامپ پیمود و آسیبهای جدی به بار آورد. جو بایدن، در اولین روز از حضور خود در کاخ سفید «جان کری» را به سمت نماینده ویژه رئیسجمهوری در امور تغییرات اقلیمی منصوب کرد و بایدن، تیم زیست محیطی خود را نیز برای مبارزه با تغییرات اقلیمی معرفی کرد.
تغییرات اقلیمی عامل آتش سوزی های گسترده در آمریکا
در ماه اوت سال ۲۰۲۰ طوفانهای همراه با آذرخش منجر به آتش گرفتن جنگلها در ایالات کالیفرنیا، اورگن و واشنگتن شد. در پی آن در ماه سپتامبر نیز آتش سوزیهایی در ساحل غربی ایالات متحده رخ داد. وزش باد در زمینهای خشک و گرم منجر به تشکیل مواردی از ابر آتشکومهای و ابرآتش گردید و بیش از ۲٫۷ میلیون هکتار از اراضی و خانههای بسیاری را سوزاند و منجر به مرگ دست کم ۳۷ تن شد. به نظر کارشناسان تغییر اقلیم و ضعف در مدیریت آتش علت این رخداد بوده است.
آتشسوزی کالیفرنیا در سال ۲۰۲۰ مجموعهای از آتشسوزیهای مداومی بود که سراسر ایالت کالیفرنیا را در بر گرفت. تا ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۰ تعداد این آتشسوزیها به ۷۷۱۸ مورد رسیده است که با سوزاندن بیش از ۳ درصد سطح ایالت شدیدترین فصل آتشسوزی در تاریخ در این ایالت را رقم زدهاست.
شدت آتشسوزیها در اثر خشکسالی و گرمای شدید همراه با مدیریت ضعیف آتش تشدید شده است. این آتشسوزیها در مجموع باعث کشته شدن ۲۹ نفر و تخریب ۶۳۹۱ شدهاست و بیش از یک میلیارد دلار خسارت به بار آوردهاست.
از تاریخ ۱۴ سپتامبر سال ۲۰۲۰، در مجموع ۷٬۷۱۸ آتشسوزی منجر به سوختن ۳٬۴۵۱٬۴۲۸ هکتار، بیش از ۳٪ از تقریباً ۱۰۰ میلیون هکتار زمین این ایالت شدهاست، که طبق اعلام کالیفرنیا، آتشسوزی ۲۰۲۰ بزرگترین آتشسوزی ثبت شده در تاریخ گروه جنگلداری و حفاظت از آتشسوزی کالیفرنیا است.
شدت آتشسوزی با خشک شدن و گرم شدن ناشی از تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان در ترکیب با مدیریت ضعیف مهار آتشسوزی جنگلها منجر به تجمع سوخت افزایش یافتهاست.
در ۱۹ اوت سال ۲۰۲۰، «گاوین نیوزوم» فرماندار کالیفرنیا، گزارش داد که این ایالت با ۳۶۷ آتشسوزی شناخته شده دست و پنجه نرم میکند، که در اثر طوفانهای شدید رعد و برق در ۱۶ تا ۱۷ اوت، ناشی از رطوبت بقایای طوفان گرمسیری فاوستو است. اقدام مقابلهای با آتش و تخلیهها با وجود بیماری همه گیر COVID-۱۹ پیچیده بود.
فرماندار کالیفرنیا در ۱۸ اوت وضعیت اضطراری اعلام کرد. در اوایل سپتامبر سال ۲۰۲۰، ترکیبی از یک موج گرمای رکوردشکن، و باد دیابلو و سانتا آنا باعث ایجاد آتشسوزیهای بیشتر و انفجار آتشهای فعال شد، و مجتمع اوت با پیشی گرفتن از مجتمع مندوچینو به بزرگترین آتشسوزی ثبت شده در کالیفرنیا تبدیل شد.