رفتارشناسی مصرف کنندگان به توسعه بازاریابی کمک می کند
کارشناس ارشد مدیریت بازار تصریح کرد: رقابت گسترده و لحظه ای در بازارهای متنوع کالایی باعث شده است دانش رفتارشناسی مصرف کنندگان به عنوان یکی از عوامل مهم در بازاریابی و توسعه فروش محصولی مدنظر متخصصان قرار گیرد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ خانم نسرین آقاپور در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت: همواره در ذهن مصرف کنندگان زمان تصمیم گیری برای خرید کالا چند پرسش مطرح می شود که چه کالایی را با چه نرخی و کدام کیفیت و برای چه اهدافی خریداری کنند.
وی افزود: این تصمیم گیری متناسب با سلیقه و نیاز مشتریان است و یکی از وظایف مهم تولید کنندگان کالا و خدمات شناخت این سلیقه است و حتی بعد از فروش کالا نیز باید رفتارهای مصرف کنندگان را بسنجند و میزان اعتماد یا فرار آنها از خرید کالاها را ارزیابی کنند.
خانم آقاپور گفت: خرید محصولات ریشه در اندیشه های مصرف کنندگان دارد و موقعی که آنها در بازار حاضر می شوند باید بتوانیم رفتار آنها را تشخیص دهیم و در آن صورت می توانیم برای سلیقه های مختلف تنوع و تولید ایجاد کنیم.
کارشناس ارشد مدیریت بازار افزود: بعد از شناسایی ارزش های مدنظر مشتریان باید به عوامل فرهنگی و اجتماعی هم توجه کنیم که برخی کالاها در جوامع و مناطق خاصی مشتریان زیادی دارند.
وی گفت: روانشناسی خرید ایجاب می کند که فروشندگان به ادراکات مصرف کنندگان هم توجه کنند و البته تبلیغات هم باعث ایجاد محرک برای خرید کالا می شود و احساس نیاز را در ذهن خریدار ایجاد می کند اما فروش کالا آخرین مرحله نیست چون ادامه تولید به ادامه خرید مشتریان نیاز دارد.
خانم آقاپور افزود: به همین خاطر دانش رفتارشناسی مشتریان بعد از خرید کالا نیز در علم بازاریابی مدنظر است.