صادق جلیلی با بیان اینکه از اول اسفند برای مراجعه به پزشک و موسسات تشخیصی و درمانی نیازی به ارائه دفترچه نیست، افزود: همه بیمهشدهها قبل از مراجعه به مراکز درمانی میتوانند نسبت به استعلام استحقاق درمان از پوشش بیمه درمان خود اطمینان حاصل کنند.
وی در تشریح روشهای استعلام استحقاق درمان گفت :مراجعه به سایت
medical.tamin.ir، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان به عنوان روش اول پیشنهاد میشود، همچنین شمارهگیری #۱۴۲۰*۴*، انتخاب گزینه یک با عنوان استعلام اعتبار درمانی، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان نیز در این زمینه میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
وی شمارهگیری # ۱*۱۴۲۰*۴*، ورود کد ملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان و استفاده از اپلیکیشن موبایل، مراجعه به سایت
pwa.tamin.ir، ورود کد ملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان را دیگر روشهای قابل استفاده برای استعلام استحقاق درمان عنوان و اظهار کرد: همچنین بیمه شدههای تامین اجتماعی میتوانند با شمارهگیری #۱۶۶۶*، انتخاب گزینه یک با عنوان استحقاقسنجی، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان اقدام نمایند.
او ادامه داد: در مواردی که بیمه شده بر اساس نتایج دریافتی از روشهای فوق یا اعلام مراکز درمانی، فاقد استحقاق درمان باشد، در صورت اعتراض میتواند موضوع را از طریق سامانه ۱۴۲۰ پیگیری کند، همچنین همه بیمه شدگان در صورت ایجاد حساب کاربری میتوانند خلاصه سوابق درمانی خود را با مراجعه به سامانه
es.tamin.ir در پنجره مخصوص بیمه شدگان ملاحظه کنند.
جلیلی در ادامه گفت: همه پزشکان اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد، میتوانند با ثبتنام در سامانه نسخه الکترونیک این سازمان
ep.tamin.ir و دریافت نام کاربری، نسبت به نسخه نویسی الکترونیک اقدام کنند، البته در صورت مراجعه بیمار به پزشک طرف قرارداد، پزشک پس از احراز هویت و ثبت شماره تلفن همراه (موبایل) متعلق به بیمار و انجام معاینه نسبت به ثبت خدمات پزشکی (اعم از انجام ویزیت، تجویز دارو و سایر خدمات تشخیصی و درمانی…) در سامانه نسخه الکترونیک اقدام میکند.
او بیان داشت: به هنگام مراجعه بیمار به پزشک طرف قرارداد، چنانچه امکان استفاده از سامانههای الکترونیک به هر دلیل (قطع اینترنت، قطع سامانه نسخهنویسی و…) میسر نباشد، کارگزین آنلاین پزشک پس از احراز هویت بیمار با استفاده از کارت ملی/شناسنامه/دفترچه درمانی و استعلام برخورداری او از استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان)، نسبت به معاینه و تجویز در سرنسخه مخصوص مطب/مرکز درمانی (ترجیحا در قطع A ۵) اقدام کنند.
به گفته جلیلی پزشکان غیرطرف قرارداد همانند پزشکان طرف قرارداد میتوانند با اتصال به سامانههای الکترونیک سازمان یا سامانههای مورد استفاده خود، نسبت به نسخهنویسی الکترونیک اقدام نمایند.
در صورت عدم امکان استفاده از سامانههای الکترونیک به هر دلیل (قطع اینترنت، قطع سامانه نسخهنویسی و…)، پزشک میتواند دستور پزشکی را در سرنسخه مخصوص مطب/موسسه در یک برگ تجویز و تحویل بیمار نماید و در صورت عدم نسخهنویسی الکترونیک، بیمار میتواند نسخه کاغذی پزشک معالج را به داروخانهها و یا موسسات پاراکلینیک طرف قرارداد ارائه کرده و خدمات مورد نیاز خود را دریافت نمایند.