دبيرکل حزب الله لبنان تاکید کرد
خوارج زمان حاضرند فلسطین را تقدیم صهیونیستها کنند
سید حسن نصرالله گفت همین ها هیچ مشکلی با این ندارند که کل فلسطین به خاطر گل روی ترامپ به صهیونیست ها تقدیم شود
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از المنار؛دبیرکل حزب الله لبنان گفت: امسال قرار شده است که مراسم بزرگداشت اربعین در شهر بعلبک برگزار شود. این از مسلمات تاریخی است که کاروان اسرای کربلا از شهر بعلبک گذشته اند و از آنجا به شام رفته اند. بنابر این ما در لبنان مکانی را داریم که امام سجاد علیه السلام، امام محمد باقر علیه السلام، حضرت زینب سلام الله علیها و دختران و نوادگان پیامبر خدا و سرهای شهدا از آنجا عبور کرده اند.
برای برگزاری مراسم اربعین وضعیت امنیتی خوب و آرامی وجود دارد
سید حسن نصرالله خاطر نشان کرد در سال های گذشته ما این برنامه را به خاطر شرایط امنیتی لغو کردیم زیرا بیم آن داشتیم که این مراسم مورد حمله خمپاره ای قرار بگیرد یا آنکه هدف خودروهای بمب گذاری شده واقع شود. اما امسال با توجه به وضعیت امنیتی خوب و آرامی که وجود دارد برادران تصمیم گرفته اند که مراسم بزرگداشت اربعین در شهر بعلبک برقرار کنند. البته همچنان که می دانید روز اربعین اصلی، جهانی و تاریخی در کربلا واقع می شود و پیاده روی اربعین بویژه میان نجف و کربلا انجام می شود. ما انشاالله پیش از اربعین درباره این مناسبت سخن خواهیم گفت.
دلایل قیام مردم مدینه علیه حکومت یزید
دبیرکل حزب الله شهادت زید فرزند امام سجاد علیه السلام را به امام زمان، ائمه معصومین علیهم السلام و پیامبر گرامی اسلام تسلیت گفت و افزود زید در چنین روزهایی علیه بنی امیه دست به قیام زد و در بیرون کوفه با سپاه اموی به نبرد پرداخت و به شهادت رسید. قیام زید ادامه قیام امام حسین علیه السلام و فداکاری های آن حضرت بود و همان اهداف قیام حسینی را دنبال می کرد. ما در جلسه گذشته از واقعه حرّه و قیام مردم مدینه و حمله سپاه اموی به مدینه منوره سخن گفتیم. حادثه شهادت امام حسین در اوائل سال 61 هجری قمری رخ داد و واقعه مدینه در سال 63 هجری قمری واقع شد.
وی افزود قیام مردم مدینه علیه حکومت یزید عوامل متعددی داشت. یکی از این عوامل حادثه کربلا بود. وقتی امام زین العابدین علیه السلام و اسرای کربلا به مدینه بازگشتند با استقبال مردم مدینه مواجه شدند و مردم مدینه غم و اندوه و خشم خود را از آن جنایتی که در حق امام حسین علیه السلام روا داشته شده بود نشان دادند. والی یزید بر مدینه در نامه ای که برای یزید فرستاد، نوشته بود حضرت زینب با سخنرانی ها، حضور و تاثیر خود مدینه را می شوراند و آنها را آماده خونخواهی و انتقام گیری از قاتلان امام حسین علیه السلام می کند. یزید هم دستور داد که میان زینب و مردم مدینه فاصله بیاندازد و به همین دلیل حضرت زینب از مدینه اخراج شد.عامل دیگر قیام مردم مدینه،ظلم بزرگی بود که در زمان معاویه و یزید بر مردم مدینه و به ویژه انصار روا داشته شده بود.
سید حسن نصرالله در ادامه گفت سفر عبدالله بن حنظله غسیل الملائکه و هیئتی از بزرگان مدینه، به دمشق و مشاهده اعمال و رفتار یزید از نزدیک، عامل دیگر قیام مردم مدینه بود. یکی دیگر از عوامل سیاسی موثر، تاثیر و نفوذ عبدالله بن زبیر بود. عبدالله بن زبیر که به دنبال دستیابی به خلافت بود زمینه را برای قیام علیه یزید فراهم آورده بود. بنابراین مجموعه ای از عوامل در بروز این قیام نقش داشتند، و ما در جلسه پیش نتیجه این قیام را شرح دادیم.
حوادث عبرت آموز پس از حادثه کربلا
وی افزود ما در این جلسه توضیح خواهیم داد که پس از گذشت حدود ده سال پس از حادثه کربلا و حادثه مدینه چه حوادثی رخ داد و تلاش می کنیم که از حوادث رخ داده در این برهه زمانی عبرت بگیریم. بر اساس منابع تاریخی مسلم (مسرف) بن عقبه پس از آنکه مدینه را به تصرف در آورد و جنایت های بسیاری در این شهر مرتکب شد برای مدینه ای فرمانداری انتخاب کرد و خود برای سرکوب شورش عبدالله بن زبیر از مدینه خارج و به سمت مکه رهسپار شد. مسلم بن عقبه کمی که از مدینه خارج شد به شدت بیمار گشت و در بستر مرگ افتاد و بنا به توصیه یزید حصین بن نمیر را به عنوان جانشین خود و فرمانده لشکر انتخاب کرد. حصین بن نمیر فردی همچون مسلم بن عقبه، عبیدالله بن زیاد و عمر سعد بود. وی در جنایت کربلا نیز نقش داشت. حصین بن نمیر همراه با سپاه شام به سمت مکه حرکت کرد. مسلم بن عقبه در لحظات پایان عمرش و پس از آنکه فرماندهی را به حصین بن نمیر واگذار کرده بود خطاب به خدا گفت خدایا من پس از گواهی به وحدانیت تو و رسالت پیامبر هیچ کار خیری انجام ندادم که از کشتار مردم مدینه نزد من محبوب تر باشد و در آخرت نیز بیش از همه به همین کارم امیدوار هستم.ببینید چگونه این فرد جنایتکار به کشتار مردم مدینه برای آخرت خود امید بسته است.
دبیرکل حزب الله لبنان همچنین افزود به هر حال ارتش یزید در اواخر محرم سال 64 هجری قمری به مکه رسید. در ابتدا در بیرون مکه جنگی میان سپاه عبدالله بن زبیر و سپاه یزید درگرفت و پس از آن سپاه یزید شهر مکه را محاصره کردند. سپاه حصین بن نمیر شهر مکه، مسجد الحرام و مردم شهر را با منجنیق هدف قرار داد و مسجد الحرام را به آتش کشید. یکی از کسانی که در سپاه عبدالله بن زبیر با امویان می جنگید مختار بن ابوعبیده ثقفی بود.
سیدحسن نصرالله گفت وقتی یزید، مسلم بن عقبه را به عنوان فرمانده سپاه خود برای حمله به مدینه تعیین کرد، متوجه شد که وی مریض است و می خواست کس دیگری را به جای او به عنوان فرمانده سپاه شام تعیین کند اما وی با وجود بیماری گفت که نه این کار را نکنید و اجازه دهید که اجر این کار به من تعلق بگیرد و مرا از این اجر محروم نکنید. یعنی او از شام به مدینه لشکرکشی کرد به این نیت که ثواب ببرد.
حصین بن نمیر هم شخصیتی بود که در نبرد کربلا مشارکت کرده بود، در حمله به مدینه نیز مشارکت داشت و کعبه را نیز با منجنیق هدف قرار داده بود. چنین شخصیتی اسب خود را با فاصله از کبوتران حرم مکه متوقف می کرد و می گفت می ترسم که اسبم کبوتران حرم امن الهی را لگد مال کند. این در حالی بود که مسلمانان در حرم الهی امنیت نداشتند اما کبوتران امنیت داشتند زیرا کبوتران تهدیدی برای حصین بن نمیر و طرح سلطه گرانه و سیاسی او نبودند اما این مسلمانان بودند که برای او و سلطه و طرح سیاسی او تهدید محسوب می شدند.
نمونه هايی از بهانه جويی های خوارج و عبرت آموزی از آنها
وی خاطر نشان کرد این نمونه نسخه دیگری از خوارجی است که در زمان امیرالمومنین علیه السلام و پس از او حضور و بروز داشتند. خوارج به شدت به جزئیات می پرداختند و زمان زیادی در خصوص امور جزئی به بحث و گفتگو می پرداختند اما در مقابل با کوچکترین بهانه مسلمانان را تکفیر می کردند. ساده ترین کار در نزد آنها قتل و سر بریدن مردم و به اسارت گرفتن زنان بود.
خوارج نهروان یک نفر را با زنش که حامله بود گرفتند و آن مرد را صرفاً به خاطر یک اختلاف نظر، کشتند و شکم زنش را دریدند و جنین را بیرون آورده و دار کشیدند. حضرت علی علیه السلام حاضر بودند که توبه خوارج را بپذیرند البته به شرط آنکه قاتلان را تسلیم کنند. همین ها با این جنایت ها کسانی بودند که شب ها به قران خواندن و نماز شب خواندن و ذکر گفتن مشغول بودند.
دبیرکل حزب الله لبنان گفت در زمان کنونی نیز چنین نمونه هایی وجود دارد. داعش و منشائی که داعش از آن سر برآورده و زادگاه وهابیت نیز هست اینگونه هستند. این یک نمونه معاصر برای این موضوع است. به عنوان مثال این ها با دیگران بحث می کنند که لباسی که می پوشی باید بالاتر از زانو باشد یا پایین تر از زانو، و انسان ها را به خاطر نوع پوشش شان تفسیق و تکفیر می کنند. این ها می آیند و بر سر سبیل با دیگر بحث و مشاجره می کنند و اگر کسی سبیلش کمی بلند باشد به او گیر می دهند. به ریش افراد گیر می دهند، به مسائل شخصی و زندگی روزه مره افراد که بسیار مسائل ساده ای است و هیچ اثری هم ندارد، گیر می دهند. خداوند متعال از مسائل و خطاهای جزئی در می گذرد و انسان ها را می بخشد اما این ها اهل بخشش نیستند و تکفیر می کنند و خون و مال مردم را حلال می شمرند و زنان را به اسارت می گیرند.
سید حسن نصرالله گفت همین آدم هایی که بر سر این که لباس بالای زانو باشد یا تا زیر زانو به دیگران گیر می دهند همین ها هیچ مشکلی با این ندارند که کل فلسطین به خاطر گل روی ترامپ به صهیونیست ها تقدیم شود. همین ها با این مسئله که صدها میلیارد دلار به ترامپ داده شود مشکلی ندارند. همین ها با اینکه فتنه سراسر سرزمین های اسلامی را فرا بگیرد مشکلی ندارند. همین ها با اینکه جنگ هایی در بگیرد که در آنها ده ها هزار تن از مسلمانان کشته شوند مشکلی ندارند و مشایخ و علمای آنها در این باره هیچ اعتراضی به عاملان این اقدام ها نمی کنند بلکه بر عکس برای طول عمرشان نیز دعا می کنند.
وی افزود وقتی نمونه های اینچنینی مانند مسلم بن عقبه و حصین بن نمیر را مورد بررسی قرار می دهیم، در مورد شخصیت آنها دو احتمال وجود دارد. نخست اینکه آنها به نفاقی بسیار زیاد و عجیب مبتلا باشند، یعنی به آن حد از نفاق رسیده باشند که در درون شان به هیچ وجه به بهشت و جهنم و خدا و پیغمبر ایمان نداشته باشند اما نفاق وی باعث می شود که او خود را مومن به این امور نشان دهد. این نوع نفاق، نفاقی عجیب و زشت است. یا این که آنها در جهلی مرکب به سر می برند. به هر حال این تجربه در زمان معاصر تکرار می شود.
سید مقاومت همچنین تاکید کرد با توجه به این نمونه ها، انسان همیشه باید هوشیار باشد و خود نظارتی داشته باشد و از افراط و تفریط بپرهیزد و به دنبال وارستگی و تهذیب اخلاق باشد. انسان باید مراقب اندیشه و تفکراتش باشد و بر ایمان و اعتقاد خود نظارات داشته باشد و متوجه باشد که چه چیزی را می پذیرد و چه چیزی را رد می کند. باید فکرش همیشه کار بکند. باید مواظب فکر، قلب، گفتار و رفتار خود باشد.
وی خاطر نشان کرد در جلسه آینده من از قیام توابین و انقلاب مختار سخن خواهم گفت چرا که این قیام ها بسیار عبرت آموز هستند.