با وجود تحریمهای آمریکا ؛
هند به خرید نفت از ایران ادامه میدهد
وزیرنفت هند، با رد درخواست آمریکا برای قطع واردات نفت از ایران، اعلام کرد: دو شرکت هندی برای ماه آینده به ایران سفارش خرید نفت داده اند.
به گزارش سرويس بين الملل
خبرگزاري صدا و سيما، دهارمندرا پرادهان وزیر نفت هند اعلام کرد با وجود تهدید تحریمهای آمریکا، کشورش به خرید نفت از ایران ادامه خواهد داد.
وبگاه شبکه تلویزیونی سی ان بی سی نوشت: دهارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند با نادیده گرفتن درخواست دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از کشورها برای قطع کامل واردات نفت از ایران، اعلام کرد دو شرکت نفت هند برای ماه آینده سفارش خرید نفت از ایران داده اند.
وزیر نفت هند گفت: کشورش به خرید نفت از ایران در ماه نوامبر ادامه خواهد داد. وی روز دوشنبه در سخنانی در ”مجمع انرژی“ در دهلی نو گفت: هند- سومین واردکننده بزرگ نفت جهان- نمیداند که آیا از تحریمهای آمریکا معاف خواهد شد یا خیر.
پرادهان افزود کشورش سرگرم بررسی ایجاد یک نظام پرداخت متفاوت برای خرید نفت ایران است و میتواند با استفاده از روپیه، بهای نفت وارداتی از ایران را بپردازد. این امر به معنای تلاش برای دور زدن تحریمهای آمریکا علیه معاملات با ایران با استفاده از دلار است.
رویترز جمعه به نقل از دو منبع ناشناس صنعت نفت هند اعلام کرد گمان میرود شرکت دولتی نفت و گاز هند موسوم به ”ایندین اویل“ قصد خرید شش میلیون بشکه نفت از ایران در ماه آینده داشته باشد، این در حالی است که شرکت پالایش و پتروشیمی منگالور هند قرار است سه میلیون بشکه از ایران وارد کند.
هند از تحریمهای آمریکا علیه ایران سرپیچی کرد
پایگاه اینترنتی بیزینس تودی نيز نوشت هند با ثبت سفارش خرید نفت خام از ایران، با تحریمهای آمریکا مخالفت کرد.
مقامات هندی، علت پیروی نکردن از تحریمهای آمریکا علیه ایران را شفاف نبودن موضع آمریکا در این خصوص، و همچنین حمایت نکردن سازمان ملل از این تحریمها عنوان کردند. به علاوه، از دیگر علتهای این اقدام هند، تلاش برای خالی نکردن عرصه برای چین به عنوان رقیب تجاری این کشور، امیدواری به رونق بندر چابهار ایران و همچنین دسترسی به بازار کشورهای آسیای میانه است.
در این مقاله آمده است هند بالاخره تصمیم گرفت بر خلاف تحریمهای آمریکا علیه ایران اقدام کند. بر اساس این تحریم ها، آمریکا درخواست کرده بود تا واردات نفت خام از ایران تا تاریخ چهارم نوامبر به رقم صفر برسد. در پی تعیین این ضرب الاجل توسط دولت ترامپ، واشنگتن فشارها را علیه دهلی افزایش داد تا این کشور نیز واردات نفت خام خود را از ایران به صفر برساند. این در حالی است که در نخستین هفته ماه اکتبر، دو شرکت هندی تقاضای واردات نفت خام خود را از ایران برای تحویل در ماه آینده به ثبت رساندند.
هند در حال مذاکره با هدف معاف شدن از این تحریمها بود؛ اقدامی شبیه به معافیتهایی که بر اساس "قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریمها (کاتسا) " در قبال روسیه و در خصوص خرید سامانههای دفاع موشکی اس-۴۰۰ در پیش گرفته شد. دیپلماتهای هندی در این باره اعلام کردند آمریکا هنوز در خصوص معافیت تحریمهای خرید نفت خام ایران موضع گیری شفافی انجام نداده است. این مقامات دیپلماتیک در این باره به بیزینس تودی اعلام کردند هند نباید تا ابد منتظر این موضع گیری آمریکا باقی بماند، زیرا این تحریمها نه مورد حمایت سازمان ملل متحد قرار دارد و نه مورد حمایت هیچ جامعه دیگری.
رساندن واردات نفت خام از ایران به رقم صفر، نه به لحاظ اقتصادی و نه به لحاظ ژئو-پولیتیک مناسب اوضاع هند است. واکنشهایی که از تهران صورت میگیرد نشان میدهد دیپلماتها احتمالا مسئله بندر چابهار را با صادرات نفت خام به هند مرتبط کرده اند. ایران از خط اعتباری که هند یک سال پیش از طریق بانک "اکسیم" ایجاد کرد و ارزش آن ۵۰۰ میلیون دلار است، حتی ذرهای هم برداشت نکرده است. این مسئله میتواند برای هند، مایه شرمساری باشد.
همزمان، پالایشگاههای «آی او سی ال» و «ام آر پی ال» هند که مورد حمایت دولت این کشور قرار دارند، به ترتیب سفارشهای شش میلیون بشکهای و سه میلیون بشکهای را برای خرید نفت خام از ایران به ثبت رساندند. «دارمندرا پرادان» وزیر نفت هند در تاریخ هشتم اکتبر اعلام کرد هند به خرید نفت خام خود از ایران ادامه خواهد داد. وی همچنین این موضوع را مورد تایید قرار داد که این کشور، در حال ایجاد یک سامانه پرداخت متفاوت است تا تراکنشها میان دو کشور به روپیه انجام شود. هند انتظار دارد این موضوع به دور زدن تحریمهای آمریکا علیه داد و ستد مالی به دلار، کمک کند. بسیاری از شرکتهای نفتی هند مانند شرکت «آی او سی ال»، بخش عمده پرداختهای خود را به یورو انجام میدهند. «سوشما سواراج» وزیر خارجه هند در ماه مه سال کنونی، با جواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار و درباره تجارت با استفاده از روپیه-ریال گفتگو کرد.
هند همانند دیگر مصرف کنندگان عمده نفت خام منطقه مانند ژاپن و کره جنوبی، در حال کاهش دادن وابستگی خود به نفت خام ایران هستند. این در حالی است که طرحهای چین در این خصوص هنوز مشخص نیست. چین در عرصه تجاری، اکنون درگیر جنگ با نظام آمریکا است. علاوه بر این، تراز تجاری چین با ایران مثبت است، و به راحتی میتوان مقامات ایران را قانع کند تا تبادلات را به یوان انجام دهند. این اقدام ممکن است باعث شود در صورتی که هند واردات نفت خام خود را از ایران به صفر برساند، مجبور شود جای خود را به رقیب نامحبوبش (چین) بدهد.
این موارد همگی جزء چالشهایی شمرده میشود که پیش روی چین قرار دارد. یکی از این چالشها به طور خاص، مسئله بیمه کشتیها و محمولههای آنها است,، زیرا شرکتهای آمریکایی در این زمینه غالب هستند. علاوه بر این، با وجود تضمینهای واشنگتن در خصوص ارائه منابع مضاعف نفت خام از عربستان سعودی و همچنین سواحل آمریکا، هند نمیتوانست نفت خام ایران را جایگزین کند. به هر حال باید مد نظر داشت که در این جریان، مسئله اقتصاد نیز مطرح است. عربستان سعودی حق بیمهای را از محمولههایی که به سمت شرق ارسال میشود دریافت میکند. این در حالی است که ایران، تخفیفهای بیشتری را برای چنین محمولههایی در نظر میگیرد. هر چند دیپلماتها در واشنگتن، همواره به همتایان خود اعلام میکنند که در تلاش هستند تا اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) را ترغیب به افزایش تولید نفت و در نتیجه کاهش بهای نفت کنند، هنوز این مساله در عمل به اثبات نرسیده و نتایجی را در پی نداشته است.
در نخستین هفته ماه سپتامبر، گفتگوی ۲+۲ میان مقامات آمریکایی و هندی صورت گرفت. در این گفتگوها، سوشما سواراج وزیر امور خارجه هند و نیرمالا سیتارامان وزیر دفاع این کشور با مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا و جیم ماتیس وزیر دفاع این کشور دیدار کردند. در این دیدارها، هند مساله منافع هند را در ایران و همچنین تاثیر آن را بر توازن قدرت منطقهای مطرح کرد. بندر مهم چابهار در استان سیستان و بلوچستان ایران، نزدیک به تکمیل شدن است و هند نمیخواهد تحریمها علیه ایران، هیچ تاثیری بر این بندر داشته باشد.
هند به منظور واضح کردن نیتهای خود، همچنین عباس احمد آخوندی وزیر راه و توسعه شهری ایران را به دهلی دعوت کرد. این دعوت در زمانی انجام شد که قانونگذاران آمریکایی نیز در حال گفتگو بودند. وزیر راه ایران به وضوح اعلام کرد نظام این کشور آماده ارائه تعهد در خصوص تحویل بندر شهید بهشتی یا فاز یک بندر چابهار طی چند هفته آینده به شرکت «ایندیا پورتز گلوبال» هند است. این شرکت مسئولیت مدیریت بندر را به عهده خواهد داشت.
دهلی نو به این بندر به عنوان یک گذرگاه به سمت راهروی ترابری بین المللی شمال-جنوب مینگرد، که هند را به مناطق دور از دریای آسیای میانه و روسیه متصل میکند. در حال حاضر، تجارت هند با این کشورها، به ویژه کشورهای مستقل همسود و افغانستان، به مسیر دسترسی از پاکستان وابسته است. روابط خصمانه میان دهلی نو و اسلام آباد، بر اوضاع تجاری تاثیرگذار است، و رقابت تجاری این کشور را با همتایان چینی، غیر قابل رقابت میکند. بندر چابهار، این توان بالقوه را دارد تا به کانون ترابری منطقهای برای افغانستان و کشورهای آسیای میانه تبدیل شود.