پخش زنده
امروز: -
:اگر چه بحث درباره مسائل مربوط به فرهنگ عمومی، باید از تعریف فرهنگ آغاز شود لیکن به دلیلٍ تکرار در این کار از جانب دیگران و پرهیز از مناقشات؛ اختلاف دیدگاههای عمیقی در مورد تعریف فرهنگ وجود دارد.
پژوهش خبری صدا و سیما:اگر چه بحث درباره مسائل مربوط به فرهنگ عمومی، باید از تعریف فرهنگ آغاز شود لیکن به دلیلٍ تکرار در این کار از جانب دیگران و پرهیز از مناقشات؛ اختلاف دیدگاههای عمیقی در مورد تعریف فرهنگ وجود دارد. فرهنگ عمومی دارای دو جهت عینی و اعتباری است که میبایست هر دو را مدنظر داشت. از نظر رهبر معظم انقلاب، فرهنگ عمومی دو بخش دارد: یک بخش آن ظاهری و بارز است مانند شکل لباس و شکل معماری است که تأثیر خاصی بر روی ذهنیات و خلقیات و منش و تربیت افراد دارد و بخش دیگرش مربوط به امور نامحسوس مثل اخلاقیات فردی و اجتماعی مردم، وقتشناسی، وجدان کاری، مهمان دوستی و احترام به بزرگترهاست. شایان ذکر است در راستای انجام مأموریت مندرج در ماده ١٠٥ قانون برنامه چهارم توسعه که تدوین شاخص و سنجش فرهنگی را بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مینهد و با هدف تکمیل، ارتقا و نظام بخشیدن شاخص های فرهنگی مصوب جلسه ٥٣٠ مورخ ٢٥/ ٩/ ٨٢ شورای عالی انقلاب فرهنگی، 21شاخص فرهنگ عمومی تصویب گردید که از آن سال تا کنون مورد بازنگری قرار گرفته ایت که آخرین آن در سال 1389 بوده است. شایسته است طبقه بندی، ترکیب و تحلیل منسجم از وضعیت فرهنگی کشور بر اساس مجموع این شاخص ها و دقت نظارتی شورای فرهنگ عمومی به عمل آمده است. در ادامه یه ویژگی ها و شاخص های فرهنگ عمومی اشاره می شود.
ویژگیهای فرهنگ
1ـ فرهنگ نظم بخش رفتار افراد و تقویت کننده همکاری میان آنهاست.
2- فرهنگ عموماً دو جنبه مادی و غیرمادی دارد.
3- فرهنگ یک امر اجتماعی است یعنی نمیتوان آن را به یک فرد نسبت داد. مضافالیه فرهنگ همواره یک گروه، یک قشر، قوم و غیره میباشد.
4- فرهنگ تغییرپذیر، انتقالی و اکتسابی است.
5- فرهنگ ممکن است جنبه اختصاصی یا عمومی داشته باشد. در مفهوم عمومی مثل میراث اجتماعی بشر و در مفهوم اختصاصی مثل میراث اجتماعی جامعه معینی است.
6- زمان شکلگیری فرهنگها متفاوت است.
7- ابزار سازی و سخن گفتن دو عامل اصلی تثبیت موقعیت فرهنگ است.
8- فرهنگ مهم ترین و اصیلترین وسیله و ابزار حفظ یک جامعه یا پایدارترین وجه آن است و بنابراین تغییرات آن کند است و هرگز یک شبه فرهنگ جامعه تغییر پیدا نمیکند.
9- فرهنگ مورد قبول اکثریت مردم میباشد.
10- فرهنگ دو کارکرد اجتماعی و روانی دارد: کارکرد اجتماعی آن جمعآوری تعدادی افراد و اشخاص در یک جماعت مشخص است، و کارکرد روانی آن قالبریزی شخصیت افراد است.
11- مفهوم فرهنگ به خودی خود ارزشی ندارد و به همین دلیل، اولاً، هیچ طایفه و قشر و قومی را نمیتوان بدون فرهنگ نامید، ثانیاً، میتوان فرهنگ ها را براساس چهارچوب ها و معیارهائی مورد سنجش قرار داد و ارزشگذاری کرد.
12- فرهنگ یک امر تحقق یافته است. فرهنگ یک جامعه، ناظر به کیفیت موجود در آن جامعه است. واقعیتی است که اکنون در آن جامعه وجود دارد. همین ویژگی یکی از وجوه تمایز بین «فرهنگ» و «دین» یا «ایدئولوژی» میباشد. زیرا دین یک امر حقیقی ناظر به الگو و وضعیت مطلوب برای آدمی است حال آنکه فرهنگ یک جامعه هیچگاه کمال یافته مطلق و مطلوب نهایی نیست، بلکه همواره قابلیت تکامل دارد.
13- فرهنگ در عین اینکه یک امر واحد است، ولی مرکب و مؤلف از عناصری است که هر کدام میتواند ارزش گذاری مثبت یا منفی تلقی گردد. آنچه بعنوان فرهنگ نامیده میشود برایندی است از این جهات یا عناصر مثبت و منفی.
تعریف فرهنگ عمومی
فرهنگ عمومی؛ فرهنگ غالب و گستردهای است که در میان عموم جامعه رواج دارد و حوزهای از عقاید، ارزشها، جلوههای احساسی و هنجارهاست که اجبار اجتماعی غیر رسمی از آن حمایت میکند. در مدلی که شورای فرهنگ عمومی ارائه کرده است. فرهنگ شامل دو حوزه کلی فرهنگ نظری و فرهنگ عمومی است. فرهنگ عمومی شامل الف) امور فرهنگی، ب) فعالیتها ج) و امکانات می شود. که در سه سطح افراد خانوادهها و سازمانها قابل بررسی است.
ویژگیها و شاخصهای فرهنگ عمومی
- فرهنگ عمومی حوزهای از نظام فرهنگی جامعه است که پشتوانه آن اجبار قانونی و رسمی نیست، بلکه تداوم آن در گرو اجبار اجتماعی اعمال شده از سوی آحاد جامعه و تشکل ها و سازمانهای غیردولتی (غیررسمی) است. برخلاف حوزه فرهنگ رسمی که در نهایت، اجبار فیزیکی از آن حمایت میکند، حوزه فرهنگ عمومی عمدتاً بر پذیرش و اقناع استوار است و عدم پایبندی به آن مجازات، به معنای حقوقی کلمه، را در پی ندارد. به عبارت دیگر مفهوم فرهنگ عمومی در تقابل مردم دولت مفهوم پیدا میکند.
- فرهنگ عمومی مؤلفههایی از فرهنگ است که تأثیرات آن عام و فراگیر میباشد و عامه مردم در کیفیت آن نقش دارند و از شیوه رفتارهای عمومی مردم یا عرف و عادات و رسوم و زبان ساخته میشود و یا تأثیر مشهود میپذیرد و عموم جنبهها و عرصهها و زندگی مردم را تحت تأثیر قرار میدهد و عموم مردم نسبت به آنها حساسیت و شناخت دارند.
- فرهنگ عمومی، سازندگان و عاملان خاص خودش را دارد که بر بخشی از آنها دولت نظارت میکند. نزدیک شدن به فرهنگ عمومی و اصلاح آن از طریق بخشنامه میسر نیست.
-فرهنگ عمومی مانند کل نظام فرهنگی و فرهنگ، در چهار وجه ظاهر میشود: درونی، روانی، نمادی، نهادی و آثار. از این رو میتوان رگههای فرهنگ عمومی را در همه این جلوهها یافت. فرهنگ عمومی، در کنار فرهنگ رسمی، در همه حوزههای زندگی اجتماعی، خانواده، حکومت، اقتصاد و آموزش و پرورش و نظایر اینها حضور دارد. از این رو نمیتوان آن را به حوزه مشخصی محدود ساخت. سه حوزه فرهنگ عمومی شامل دانش، نگرش و رفتار میشود.
الف - امور فرهنگی: (تحولات در سه بعد فکری، بینشی، رفتاری)
ـ روابط درون خانوادگی ( تاهل، ازدواج، طلاق، فرزندان روابط خویشاوندی ، ابعاد عاطفی در روابط خانوادگی، احترام و پرورش اخلاقی در خانواده، نقش مادري به عنوان كانون مهرورزي ، محبت ، عطوفت ، گرمي و صفا بخشي به خانواده، نقش پدري براي آرامش و اطمينان خاطرآوري براي اعضاء نقش همسري مرد و زن براي يكديگر، تعلق خاطر و نقش حمايتي اعضاي خانواده از يكديگر.
ـ رابطه با سالمندان ( نگهداری و تکریم سالمندان یا سپردن به سراس سالمندان و ...)
ـ حقوق و تکالیف اعضای خانواده نسبت به یکدیگر:
ـ اطاعت فرزندان از والدين
ـ رعايت احترام و ادب متقابل در خانواده
ـ اخذ مشورت و جلب رضايت والدين هنگام تشكيل خانواده همسريابي و همسرگزيني
ـ حمايت و دستگيري فرزندان نسبت به والدين هنگام نياز
ـ اهتمام به تأمين نيازهاي معيشتي خانواده توسط مرد
ـ احساس مسئوليت والدين نسبت به فرزندان در تشكيل خانواده همسريابي و همسرگزيني و پس از آن
ـ روابط خویشاوندی (کیفیت و کمیت ارتباط با خویشاوندان درجه یک و سایر بستگان، گریز از خانه و ترک خانواده، ترک نفقه، عدم تمکین....)
تعادل اقتصادی خانواده: ( دخل و خرج معقول و متناسب، نحوه مصرف و خریدهای روزمره و کالاهای لوکس و ...)
ـ آداب و سنن و مناسک مذهبی : واجبات و محرمات، صدقات و نذورات، احکام مذهبی ، اعیاد مذهبی وعزاداریها و ....
ـ نابسامانی روحی و اعتقاد به خرافات: مکتبها و عرفانهای انحرافی و گروههای خرافهگر خودکشیها ابتلا به بیمارایها و مشکلات کلات اعصاب و روان
ـ مشارکت و حضور اجتماعی: شرکت در انتخابات راهپیماییها نماز جمعه و عیدین، فعالیت های عام المنفعه ، رعایت حقوق و مسئولیت های شهروندی
ـ رعایت نظم اجتماعی و حقوق دیگران: رعایت حق الناس وو وفای به عهد یا تجاوز به حقوق دیگران ، تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی ، قتل آدم ربایی و تجاوز به عنف کلاهبرداری و ....
ـ مراعات متانت، آراستگی، نظافت و سلامت جسمانی:
ـ پوشش و آرایش متین، تقید به نظافت و بهداشت کافی ، مصرف شویندهها و خوشبوکنندهها نسب به هزینه های خانوار،
ـ شیوع اعتیاد، فحشا و بیکارگی: معتاد به الکل و مواد مخدر، روابط نامشروع
ـ بی هویتی و ناهنجاری های رفتاری: کودکان و نوجوانان بزهکار، شرور، معتاد نسبت به جامعه آماری، سقط جنین، کودکان نامشروع، خانواده نامشروع ، تعداد و موارد عدم کسب موافقت والدین در ازدواج
ـ مصرف کالاهای تجملی: حجم خرید کالاهای تجملی نسبت به هزینههای خانوار
ـ نفوذ، پوشش و اقتدار سازمان (رسمی/ غیررسمی):
ـ میزان و تعداد مخاطبان رسانه ملی نسبت به جمعیت مستعد
ـ تعداد مراجعان به سایتهای مجاز داخلی نسبت به کل کاربران
ـ اعتماد عمومی به قوای سه گانه
ـ تخلفات سازمانی: میزان رشوه، اختلاس، فرار از مالیات، احتکار، گرانفروشی و تقلب، رابطه بازی، فعالیت بدون مجوز
ـ تحقیقات، آموزش و پرورش در سازمان: میزان هزینه صرف شده برای آن در سازمان نسبت به بودجه سازمان،
ـ میزان ابداع، اختراع و نوآوری در سازمان
ـ وابستگی سازمان به بیگانگان:
ـ میزان حضور کارشناسان خارجی و هزینههای ناشی از آن (در سازمانهای رسمی)
ـ میزان واردات ابزار، تکنولوژی، نرم افزار و امتیازهای خارجی
ـ بهرهوری و کیفیت بهینه محصولات و امکانات:
ـ استفاده بهینه از امکانات و نیروی انسانی
ـ رعایت استحکام، استاندارد و اتقان محصولات
ـ عدم رعایت ایمنی و بهداشت در سازمان:
ـ میزان خسارت به کارکنان یا کاربران سازمان
ـ میزان خسارت به محیط زیست
ب – شاخصهای مصرف کالاها و خدمات فرهنگی (فعالیتهای فرهنگی در ابعاد تولید، توزیع و پژوهش در حوزه های مربوط)
رسانه های مکتوب: کتب غیر درسی، نشریات، مطبوعات
رسانه های غیر مکتوب: رادیو، تلویزیون، ماهواره، اینترنت، تلفن همراه، لوح های فشرده، سخنرانی ها( علمی، مذهبی، فرهنگی و ..)
هنر: فیلم ، تئاتر، موسیقی، عکس، هنرهای تجسمی، شعر وو ادبیات برای مثال : میزان آموزش در تولید موسیقی (کلاسها، دانشجویان و هنرجویان)
میراث فرهنگی و گردشگری: موزه ها و آثار باستانی، گردشگری( طبیعی، زیارتی، باستانی، علمی و فرهنگی)
فضا: سینما، سالنهای نمایش، تالارها، آتلیه ها، نمایشگاه ها، کتابخانه های عکومی، کافی نت ها و فرهنگسراها و ...)
مبادلات فرهنگی با دیگر فرهنگها
ـ آثار ترجمه و تالیفی و نسبت آنها به یکدیگر
تبلیغات فرهنگی و مذهبی
ـ-میزان و گستره توزیع موسیقی یا فیلم و ... (مراکز فروش، ساعات پخش موسیقی از دیگر رسانه ها تبلیغ موسیقی از صدا و سیما و
ـ تعداد ناشران کتاب به تفکیکهای مدنظر
ـ میزان آموزش و پژوهش (مقالات، نشریات و ...) در زمینه کتاب، نویسندگی و ترجمه و ...
ـ تعداد و عناوین مؤسسات، سایتها وبنگاههای داخلی توزیع کتاب
ـ میزان تبلیغ کتاب در رسانهها
ـ ظرفیت کتابخانه های مراکز آموزشی ، پژوهشی
ـ تعداد مقالات، کتاب و نشریات درخصوص معرفی کتاب یا سیرهای مطالعاتی
ـ تعداد و حجم نمایشگاه های کتاب
ـ تعداد مقالات ، کتب و نشریات درخصوص کمیت و کیفیت مطالعه در کشور
ـ میزان مطالعه و قرائت قرآن، ادعیه و زیارات
ـ تعداد طرحها، مقالات، هزینههای پژوهشی پیرامون فیلمسازی و سینما
ـ تعداد مراکز، کلاسها و هنرجویان رشتههای سینما (نفر ساعت)
ـ تعداد کتب، مقالات، طرحها و هزینههای پژوهشی پیرامون پخش تلویزیون (نیازسنجی و ...)
ـ میزان معرفی وتبلیغ برنامههای تلویزیونی در رسانههای دیگر و تلویزیون
ـ تعداد کتب، مقالات، طرحها و هزینههای پژوهشی درباره مصرف سینمایی
ـ میزان اطلاعرسانی، تعداد نقدها و هزینههای نقد و تحلیل فیلم
ج – شاخص های توسعه فرهنگی – نیروی انسانی، فضاها و تجهیزات فرهنگی
١- امکانات فعالیت سمعی (مثال سخنرانی):
ـ نیروی انسانی (آمار طلاب، پژوهشگران و مبلغین دینی و ...)
ـ فضاها و اماکن: مساجد، حسینیهها، هیآت وتشکل های دینی، کانونهای فرهنگی مساجد و ...
2-امکانات فعالیت سمعی (مثال موسیقی):
ـ نیروی انسانی : تعداد افراد شاغل به حرفه موسیقی با دستهبندیهای مدنظر از رشته و آلات مختلف
ـ فضاها و اماکن : تعداد استودیوهای ضبط موسیقی، سالنهای کنسرت موسیقی و سایر اماکن خاص موسیقی
ـ تجهیزات و محصولات و تعداد ابزار آلات موسیقی، تعداد تجهیزات و ضبط و تکثیر موسیقی، تعداد CD و نوارهای خام تولید شده با دستهبندی مدنظر
3-امکانات فعالیت بصری (مثال مطبوعات):
ـ تعداد دفاتر روزنامه ها، ظرفیت چاپخانه های مطبوعات و ...
ـ میزان و گستره توزیع و مصرف کاغذ (یارانه ای / آزاد) مطبوعات
ـ تعداد رایانه، تجهیزات فنی (نرم افزار – سخت افزار) در اختیار مطبوعات
4-امکانات فعالیت بصری (مثال کتاب):
ـ تعداد نویسنده، طراح، مترجم، صفحه آرا و ...
ـ تعداد کتابخانه، قرائت خانه و دفاتر انتشاراتی
ـ میزان و گستره توزیع و مصرف کاغذ (یارانه ای/ آزاد) کتاب
ـ تعداد، ظرفیت و امکانات چاپخانه ها، کتابخانه ها و ...
5-امکانات فعالیت سمعی و بصری (مثال سینما):
ـ تعداد افراد شاغل به حرفه سینما با دستهبندیهای مدنظر
ـ تعداد استودیوهای ساخت فیلم (انواع)
ـ تعداد شهرکهای سینمایی
ـ تعداد دوربینهای فیلمسازی، میزتدوین ، سرویس ضبط صدا و ... یا موسسات مرتبط به تفکیک حوزه فعالیت
ـ تعداد فیلم خام
پیوست ها:
مصوبه جلسه ٤٦٥ شورای فرهنگ عمومی کشور مورخ ٦/٦/ ٨٦
در راستای انجام مأموریت مندرج در ماده ١٠٥ قانون برنامه چهارم توسعه که تدوین شاخص و سنجش فرهنگی را بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مینهد و با هدف تکمیل، ارتقا و نظام بخشیدن شاخصهای فرهنگی مصوب جلسه ٥٣٠ مورخ ٢٥/ ٩/ ٨٢ شورای عالی انقلاب فرهنگی، شاخص های ٢١ گانه زیر تعیین و تصویب گردید. شایسته است طبقه بندی، ترکیب و تحلیل منسجم از وضعیت فرهنگی کشور بر اساس مجموع این شاخصها و با دقتهای نظارتی شورای فرهنگ عمومی به عمل آید.
الف – موارد اضافه شده به شاخص های تحولات فکری، بینشی، رفتاری
١-١. مشارکت و حضور اجتماعی:
ـ میزان شرکت در انتخابات نسبت به جمعیت مستعد
ـ میزان شرکت در راهپیماییها به نسبت جمعیت مستعد
ـ میزان شرکت در نماز جمعه و عیدین به نسبت جمعیت مستعد
١-٢. تجاوز به نظم اجتماعی و حقوق دیگران:
ـ تعداد تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی
ـ تعداد قتل نسبت به جمعیت مستعد
ـ تعداد کلاهبرداری نسبت به جمعیت مستعد
ـ تعداد آدم ربایی نسبت به جمعیت مستعد
ـ تعداد تجاوز به عنف نسبت به جمعیت مستعد
3-1. پایبندی به آداب و سنن و مناسک:
ـ تعداد اقامه کنندگان نماز جماعت نسبت به جمعیت مستعد
ـ تعداد اقامه کنندگان نمازهای فرادی نسبت به جمعیت مستعد
ـ تعداد زائران اماکن متبرکه (داخلی) نسبت به جمعیت مستعد
ـ تعداد شرکت کنندگان در محافل مذهبی نسبت به جمعیت مستعد
ـ میزان نذورات و مبرات به نسبت هزینه های خانوار
٢-٢.نابسامانی روحی و اعتقاد به خرافات:
ـ تعداد پیروان مکتبها و عرفانهای انحرافی و گروههای خرافهگرا نسبت به کل
ـ تعداد خودکشیها نسبت به آمار وفیات
ـ تعداد بیماران مبتلا شده به مشکلات اعصاب و روان نسبت به جمعیت مستعد
٣-١.مراعات متانت، آراستگی، نظافت و سلامت جسمانی:
ـ تعداد افراد دارای پوشش و آرایش متین (بیآسیب) نسبت به کل جمعیت
ـ تعداد افراد مقید به نظافت و بهداشت کافی نسبت به کل جمعیت
ـ میزان مصرف شویندهها و خوشبوکنندهها نسب به هزینه های خانوار
٣-٢. شیوع اعتیاد، فحشا و بیکارگی:
ـ تعداد افراد معتاد به الکل و مواد مخدر نسبت به کل جمعیت
ـ تعداد افراد مبتلا به روابط نامشروع نسبت به کل جمعیت
٤-١. صله رحم:
ـ گستردگی (کیفیت) ارتباطات خانوادگی
ـ تعداد (کمیت) ارتباطات خانوادگی
٤-٢. عدم ثبات خانواده:
ـ تعداد طلاق نسبت به ازدواج های ثبت شده
ـ ترک خانواده، ترک نفقه، عدم تمکین
ـ تعداد واگذاری سالمند به آسایشگاه
٥-١. مراعات آداب و سنن خانوادگی:
ـ میزان نامگذاری مناسب فرزند نسبت به موالید
ـ وفای به عهد در محیط خانواده نسبت به قول ها
٥-٢.بی هویتی و ناهنجاری های رفتاری:
ـ تعداد کودکان و نوجوانان بزهکار، شرور، معتاد نسبت به جامعه آماری
ـ تعداد سقط جنین، کودکان نامشروع، خانواده نامشروع
ـ تعداد و موارد عدم کسب موافقت والدین در ازدواج
٦-١. تعادل اقتصادی خانواده:
ـ تعداد خانوادههای دارای درآمد مساوی یا بیشتر از هزینه
٦-٢. مصرف کالاهای تجملی:
ـ حجم خرید کالاهای تجملی نسبت به هزینههای خانوار
٧-١.نفوذ، پوشش و اقتدار سازمان (رسمی/ غیررسمی):
ـ میزان و تعداد مخاطبان رسانه ملی نسبت به جمعیت مستعد
ـ تعداد مراجعان به سایتهای مجاز داخلی نسبت به کل کاربران
ـ میزان اعتماد عمومی به قوای سه گانه
٧-٢. تخلفات سازمانی:
ـ میزان رشوه، اختلاس، فرار از مالیات، احتکار، گرانفروشی و تقلب، رابطه بازی، فعالیت بدون مجوز
8-١. تحقیقات، آموزش و پرورش در سازمان:
ـ میزان هزینه صرف شده برای هر یک از موارد نسبت به بودجه سازمان
ـ میزان ابداع، اختراع و نوآوری در سازمان
8-٢.وابستگی سازمان به بیگانگان:
ـ میزان حضور کارشناسان خارجی و هزینههای ناشی از آن (در سازمانهای رسمی)
ـ میزان واردات ابزار، تکنولوژی، نرم افزار و امتیازهای خارجی
8-٣ بهرهوری و کیفیت بهینه محصولات و امکانات:
ـ میزان استفاده بهینه از امکانات و نیروی انسانی
ـ میزان رعایت استحکام، استاندارد و اتقان محصولات
8-٤. عدم رعایت ایمنی و بهداشت در سازمان:
ـ میزان خسارت به کارکنان یا کاربران سازمان
ـ میزان خسارت به محیط زیست
ب – موارد اضافه شده به شاخص های مصرف کالاها و خدمات فرهنگی (فعالیت های فرهنگی)
١-١. تولید سمعی (مثال موسیقی):
ـ میزان پژوهش در تولید موسیقی
ـ میزان آموزش در تولید موسیقی (کلاسها، دانشجویان و هنرجویان)
١-٢. تولید سمعی (مثال رادیو):
ـ میزان پژوهش برای تولید رادیو
ـ میزان آموزش برای تولید رادیو
١-٣.تولید سمعی (مثال سخنرانی مذهبی):
ـ میزان پژوهش در امر تبلیغ و توسعه مجالس وعظ و خطابه
ـ میزان آموزش برای تربیت مبلغ
٢-١. توزیع سمعی (مثال موسیقی):
ـ میزان پژوهش در توزیع موسیقی (بازارسنجی و ...)
ـ میزان آموزش در توزیع موسیقی
ـ میزان و گستره توزیع موسیقی (مراکز فروش، ساعات پخش موسیقی از دیگر رسانه ها تبلیغ موسیقی از صدا و سیما و ...)
٢-٢.توزیع سمعی (مثال رادیو):
ـ میزان پژوهش در توزیع رادیو (نیازسنجی، مخاطبسنجی و ...)
ـ میزان آموزش در توزیع رادیو
ـ میزان توزیع برنامه های رادیویی (ساعات و نوبت پخش و ...)
٢-٣. توزیع سمعی (مثال سخنرانی مذهبی):
ـ میزان پژوهش برای توزیع ، عرضه و تبلیغ مجالس مذهبی (منبر)
ـ میزان آموزش برای عرضه مراسم و محصولات مذهبی (منبر)
ـ میزان عرضه و تبلیغ مراسم مذهبی و محصولات آن (منبر)
٣-١. مصرف سمعی (مثال موسیقی):
ـ میزان پژوهش (طرحها، مقالات، هزینههای پژوهشی) پیرامون مصرف موسیقایی
ـ میزان نقد، تحلیل، ارشاد پیرامون آثار و قطعات موسیقایی (آموزش مصرف)
ـ تعداد نوار و CD موسیقی فروش رفته (با دستهبندی های تعریف شده)
٤-١. تولید بصری (مثال مطبوعات):
ـ میزان پژوهش پیرامون روزنامهنگاری
ـ میزان آموزش روزنامهنگاری
٤-٢. تولید بصری (مثال کتاب):
ـ تعداد ناشران کتاب به تفکیکهای مدنظر
ـ میزان آموزش و پژوهش (مقالات، نشریات و ...) در زمینه کتاب، نویسندگی و ترجمه و ...
٥-١. توزیع بصری (مثال کتاب):
ـ میزان آموزش و پژوهش در زمینة توزیع و معرفی کتاب
ـ تعداد و عناوین مؤسسات، سایتها وبنگاههای داخلی توزیع کتاب
ـ میزان تبلیغ کتاب در رسانهها
ـ ظرفیت کتابخانه های مراکز آموزشی ، پژوهشی
ـ تعداد مقالات، کتاب و نشریات درخصوص معرفی کتاب یا سیرهای مطالعاتی
ـ تعداد و حجم نمایشگاه های کتاب
٦-١. مصرف بصری (مثال کتاب):
ـ تعداد مقالات ، کتب و نشریات درخصوص کمیت و کیفیت مطالعه در کشور
ـ میزان مطالعه و قرائت قرآن، ادعیه و زیارات
٧-١.تولید سمعی و بصری (مثال سینما):
ـ تعداد طرحها، مقالات، هزینههای پژوهشی پیرامون فیلمسازی و سینما
ـ تعداد مراکز، کلاسها و هنرجویان رشتههای سینما (نفر ساعت)
٨-١. توزیع سمعی و بصری (مثال تلویزیون):
ـ تعداد کتب، مقالات، طرحها و هزینههای پژوهشی پیرامون پخش تلویزیون (نیازسنجی و ...)
ـ میزان معرفی وتبلیغ برنامههای تلویزیونی در رسانههای دیگر و تلویزیون
٩-١. مصرف سمعی و بصری (مثال سینما):
ـ تعداد کتب، مقالات، طرحها و هزینههای پژوهشی درباره مصرف سینمایی
ـ میزان اطلاعرسانی، تعداد نقدها و هزینههای نقد و تحلیل فیلم
ج – موارد اضافه شده به شاخص های توسعه فرهنگی – نیروی انسانی، فضاها و تجهیزات فرهنگی
١-١. امکانات فعالیت سمعی (مثال سخنرانی):
ـ نیروی انسانی (آمار طلاب، پژوهشگران و مبلغین دینی و ...)
ـ فضاها و اماکن: مساجد، حسینیهها، هیآت وتشکل های دینی، کانونهای فرهنگی مساجد و ...
١-٢. امکانات فعالیت سمعی (مثال موسیقی):
ـ نیروی انسانی : تعداد افراد شاغل به حرفه موسیقی با دستهبندیهای مدنظر از رشته و آلات مختلف
ـ فضاها و اماکن : تعداد استودیوهای ضبط موسیقی، سالنهای کنسرت موسیقی و سایر اماکن خاص موسیقی
ـ تجهیزات و محصولات و تعداد ابزار آلات موسیقی، تعداد تجهیزات و ضبط و تکثیر موسیقی، تعداد CD و نوارهای خام تولید شده با دستهبندی مدنظر
٢-١. امکانات فعالیت بصری (مثال مطبوعات):
ـ تعداد دفاتر روزنامه ها، ظرفیت چاپخانه های مطبوعات و ...
ـ میزان و گستره توزیع و مصرف کاغذ (یارانه ای / آزاد) مطبوعات
ـ تعداد رایانه، تجهیزات فنی (نرم افزار – سخت افزار) در اختیار مطبوعات
٢-٢.امکانات فعالیت بصری (مثال کتاب):
ـ تعداد نویسنده، طراح، مترجم، صفحه آرا و ...
ـ تعداد کتابخانه، قرائت خانه و دفاتر انتشاراتی
ـ میزان و گستره توزیع و مصرف کاغذ (یارانه ای/ آزاد) کتاب
ـ تعداد، ظرفیت و امکانات چاپخانه ها، کتابخانه ها و ...
٣-١.امکانات فعالیت سمعی و بصری (مثال سینما):
ـ تعداد افراد شاغل به حرفه سینما با دستهبندیهای مدنظر
ـ تعداد استودیوهای ساخت فیلم (انواع)
ـ تعداد شهرکهای سینمایی
ـ تعداد دوربینهای فیلمسازی، میزتدوین ، سرویس ضبط صدا و ... یا موسسات مرتبط به تفکیک حوزه فعالیت
ـ تعداد فیلم خام
این مصوبه برای تصویب نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال گردیده است و برای اجرا لازم است به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد.
پژوهش خبری // گروه اجتماعی
باعرض سلام خیلی استفاده کردم فقط منظور شما از۴ وجه رو متوجه نشدم خصوصا که پنج مورد رو ذکر کردید نا ۴مورد!
اگه توضیح بدید ممنون میشم