گشت و گذار سایبری؛
پیام رسان ها، رینگ نبرد اینفوگرافیک انتخاباتی
حوزه اینفوگرافی در ایران وارد فاز جدیدی شده و با درک اهمیت و اثرگذاری آن، رسانه ها براساس گرایشهای سیاسی خود به استفاده از این نوع گرافیک اقدام کرده اند.
به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیما، مریم سلیمی مولف و مدرس اینفوگرافیک در مقاله ای به مبحث اینفوگرافی و انتخابات پرداخته و نوشته است؛ اگر در گذشته در حملات رسانه ای جریانهای مختلف سیاسی، به کلمات و عکس بسنده می شد، امسال این نبرد به یاری اینفوگرافیک، جنبه بصری بیشتری یافته است.نبرد اینفوگرافیکی انتخاباتی حاضر، بیش از نشریات چاپی در رسانه های آنلاین ، دیجیتال و الکترونیک صورت می گیرد. البته تمرکز نبرد مذکور بر رینگ پیام رسان های تلفن همراه است.اشتراک گذاری اینفوگرافیک و گردش بالای آن بین مخاطبان، دلایل انگیزشی در تولید و انتشار آثار اینفوگرافیک توسط دولت، بخش خصوصی، اشخاص، سازمانها و... است.
از یک سو رسانه های طرفدار دولت در اینفوگرافیکهای تولیدی خود بر دستاوردها و موفقیتهای دولت یازدهم تمرکز کرده اند:
در نقطه مقابل نیز رسانه های منتقد دولت به بازتاب ضعفهای موجود پرداخته اند:
برخی از آثار انتقادی اینفوگرافیک نیز گاه رنگ بوی مقایسه ای به خود گرفته است:
خنثی ترین نمونه های موجود اینفوگرافیک درحال و هوای انتخاباتی امروز ایران، نمونه هایی است که بر آمار ثبت نام کنندگان در دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا، مقایسه 11 دوره انتخابات ریاست جمهوری، فرآیند انجام انتخابات و دوره زمانی آن و... تمرکز دارند. سوژه هایی از این قبیل شباهتهای سوژه ای و موضوعی و بعضاً اجرایی نیز دارد. تنوع آثار، در اختلافها و افتراق ها عمدتاً ظهور و بروز می یابد:
پیام رسان ها، رینگ نبرد اینفوگرافیک انتخاباتی پیام رسان ها، رینگ نبرد اینفوگرافیک انتخاباتی پیام رسان ها، رینگ نبرد اینفوگرافیک انتخاباتی پیام رسان ها، رینگ نبرد اینفوگرافیک انتخاباتی پیام رسان ها، رینگ نبرد اینفوگرافیک انتخاباتی پیام رسان ها، رینگ نبرد اینفوگرافیک انتخاباتی پیام رسان ها، رینگ نبرد اینفوگرافیک انتخاباتی پیام رسان ها، رینگ نبرد اینفوگرافیک انتخاباتی پیام رسان ها، رینگ نبرد اینفوگرافیک انتخاباتی
از دیگر نمونه هایی که اهداف اطلاع رسانی را پیش گرفته اند نمونه هایی است که به معرفی ثبت نام کنندگان پرداخته اند:
عاری از بحث کیفیت آثار، نکته اصلی در این بررسی ها، اهمیت گرایش رسانه ها به اینفوگرافیک است. امید است به تدریج، این گرایشها سبب افزایش کیفیت آثار اینفوگرافیک شود.به همان نسبت که اینفوگرافیک و قابلیتهای آن بیشتر شناخته می شود استفاده و کاربرد آن در ایران ابعاد جدیدتری به خود می گیرد. امید می رود همگام با بهره گیری اینفوگرافیک توسط رسانه ها، در سازمانها و وزارتخانه هایی همچون وزارت کشور نیز این گرایش و کاربرد افزایش یابد. در این تأکید، روابط عمومی ها بیش از همه هدف توجه دهی هستند.