درگیری و خشونت ها ی وحشیانه در میانمار ،
میانمار ؛ ادامه کشتار مسلمانان روهینگیا
کمیسر حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد کشتار مسلمانان روهینگیا در حد جنایت جنگی است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا وسیما ، نگاهی به سرزمین اجدادی مسلمانان روهینگیا وسیر تاریخی مظلومیتهای آنان کمیسر حقوق بشر سازمان ملل ضمن تاکید براینکه کشتار مسلمانان روهینگیا در حد جنایت جنگی است خواستار تحقیق در این خصوص شد .پیشتر نیز نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در سفر به میانمار و در بازدید از اردوگاه مسلمانان روهینگیا در بنگلادش نظامیان این کشور را به جنایت و حتک حرمت زنان روهینگیا متهم کرد .دولت میانمار مسلمانان روهینگیا را مهاجران بنگلادشی می داند و انان را از حقوق شهروندی محروم کرده است .به همین دلیل نظامیان میانمار ، بوداییان تندرو و گروههای تروریستی انها پاک سازی گسترده ای را در استان راخین که محل سکونت اکثر مسلمانان روهینگیا محسوب میشود آغاز کرده اند.
در این مقاله - مجید وقاری - کارشناس سیاست در شرق آسیا، ابعاد جنایت نظامیان و بودائیان میانمار را بررسی کرده است.
چارچوب نظری
تاکنون دولت ونظامیان میانمار دلیل قانع کننده ای در برخورد با مسلمانان ارایه نکرده اند . اما در این خصوص سوالات متعددی مطرح است.اول انکه زادگاه و سرزمین اجدادی روهینگیاها کجا بوده و آیا آنها واقعا مهاجر هستند؟دوم آنکه اسلام چه زمانی وارد منطقه آراکان ،استان راخین فعلی در میانمار شد؟سوم آنکه نظامیان تندرو از چه زمانی و با چه اهدافی کشتار مسلمانان روهینگیا را آغاز کردند ؟گروه ترویستی بوداییان که در کشتار آنان نقش دارد چیست ؟
مسلمانان روهینگیا در میانمار که در سالهای اخیر با موج فزاینده خشونتهای خونین از سوی نظامیان و بوداییان تندرو روبرو بوده مردمانی با ریشه و دارای سابقه کهن آباء و اجدادی در منطقه آراکان ،راخین فعلی در میانمار هستند .
در واقع قوم روهینگیا به لحاظ سابقه تمدنی از صاحبان اصلی این کشورهستند .
ریشه های قومی روهینگیا
استان راخین که در گذشته آراکان نامیده می شد در ساحل غربی میانمار واقع شده و مرکز آن شهر "سیتوی " است .این استان از طرف شمال غربی با کشور بنگلادش 275 کیلومتر مرز آبی و زمینی دارد .از غرب خلیج بنگال آن را در برگرفته است .مساحت استان راخین که در منطقه گرم میانمار واقع شده است حدود 37 هزار کیلومتر مربع است .راههای دریایی این استان ورود دین اسلام را به استان راخین در اواخر قرن هفتم از سوی دریانوردان آسان کرد .
قوم روهینگیا از صدها سال پیش در آراکان ساکن بوده و ریشه تاریخی در این منطقه دارند .با ورود بازرگانان و دریانوردان مسلمان به آراکان روهینگیاها اسلام را پذیرفتند و اکنون بیشترین درصد جمعیت استان راخین ،یعنی حدود 70 درصد را مسلمانان روهینگیا تشکیل می دهند .تاریخ ورود اسلام به آراکان قرن اول هجری بوده است .
بعد از ظهور اسلام و گرایش ایرانیان و اعراب به آن ، دریانوردان و بازرگانان ایرانی و عرب مسلمان در مسافرتهای دریایی خود دست به تبلیغ اسلام می زدند .بازرگانان مسلمان برای رسیدن به مناطق غربی چین از مناطق حاصل خیز و ساحلی آراکان عبور و برای استراحت در این منطقه اقامت می کردند . به این ترتیب اولین مناطق مسلمان نشین در همجواری چین در منطقه آراکان شکل گرفت .تاجران چینی در نوشته های خود از مناطق ایرانی نشین در مرز های میانمار فعلی و استان "یونن " در جنوب غربی چین سخن گفته اند .
برخی منابع تاریخی روهینگیاها را مردمی مسلمان و هند و آریایی معرفی می کنند. روهینگیا ها در سرزمین آراکان اقدام به تشکیل نظام پادشاهی تحت عنوان سلسله "سلیمان شاه " کردند که از سال 1430 تا 1784 و به مدت 350 سال به صورت متوالی بر این منطقه حکومت کردند و دارای سکه هایی بودند که بر روی آن کلمات اسلامی همچون "توحید " نوشته شده بود .تقریبا تا سال 1774 میلادی مسلمانان در آراکان مشکلی نداشتند اما با به قدرت رسیدن یک بودایی به نام "بوداپایا " در همجواری مسلمان روهینگیا در منطقه آراکان وگذاشتن بنای ناسازگاری و دشمنی ،مشکلات آنان نیز آغاز شد .وی با تسلط بر بخشهایی از این منطقه ،اجرای قوانین اسلامی را ملغی کرد .از آن زمان اختلافات میان مسلمانان و بودایی ها آغاز شد .با این حال مسلمانان همچنان از موقعیت مناسبی در منطقه برخوربودند تا اینکه در سال 1824 انگلیس ،میانمار را اشغال و آنرا ضمیمه دولت استعماری "هند-انگلیس "کرد.در این زمان برخی از مسلمانان از هند کوچ کرده و وارد منطقه آراکان شدند .زیرا این منطقه از کسب و کار مناسبی برخوردار بود ومسلمانان توانسته بودند حکومتهایی را در آراکان ایجاد کنند که سایر مسلمانان را برای کوچ به این منطقه وسوسه و ترغیب می کرد.تحت فشارهای استعمار انگلیس مسلمانان از سایر بخشهای حوزه شبه قاره به سمت آراکان حرکت کردند. در سایر مناطق اطراف آراکان نیز مسلمانان از جمله بنگالی ها از بیم حمله بوداییان و یا فشارهای حکومتهای محلی به سمت آراکان کوچ کردند.
به همین دلیل مردمان قدیمی این منطقه هند و آریایی تلقی می شوند و به خاطر کوچ برخی بنگالی ها به آراکان حکام میانمار آنرا دستاویزی برای اخراج مسلمانان روهینگیا از مناطق آباء و اجدادیشان قرار داده اند . .در سال 1937 انگلیس در راستای سیاستهای استعماری خود وکوچک کردن کشورها میانمار را که در آن زمان برمه نامیده میشد به همراه منطقه آراکان از مستعمرات هند خود جدا و به عنوان مستعمره مستقلی اعلام کرد که تحت عنوان برمه انگلیس شناخته می شد. هسته های اولیه مقابله با استعمار انگلیس از سوی مسلمانان میانمار تشکیل شد و آنان با تمام توان در برابر آن ایستادند .از اینرو برخی مصائب و مشکلات کنونی مسلمانان روهینگیا در راخین را ناشی از سیاست انتقام جویی انگلیس می دانند که با پیاده کردن سیاست تفرقه بیانداز و حکومت کن میانمار را نیز مانند سایر مستعمره های قبلی خود با فرقه گرایی روبرو کرده است .در سال 1942 انگلیسیها با تحریک بوداییان ضد مسلمانان روهینگیا ،باعث شدند تا بیش از یکصد تن از آنان کشته شوند .به رغم این گونه دسیسه ها انگلیس ناگزیر به شناسایی استقلال میانمار در سال 1948 شد . اما آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا در سال 1962 بعد از تشکیل حکومت نظامیان در میانمار شدت گرفت .
به گونه ای که در اولین گام ژنرال "ن وین " n. win رفتن مسلمانان میانمار به حج را ممنوع و تمام سربازان مسلمان را از ارتش اخراج کرد . در سال 1978 در عملیات ارتش میانمار به نام "شاه اژدها " ضد مسلمانان روهینگیا حدود 200 هزار تن از آنان به بنگلادش گریختند.
سیاست همسان سازی اقوام
درواقع نظامیان حاکم بر میانمار از زمان استقلال این کشور یک سیاست حذفی را در قبال مسلمانان روهینگیا اتخاذ کردند تا ضمن تصاحب اموال آنان کشوری براساس آیین بودا تشکیل دهند . "یونو "u nu اولین رئیس جمهوری میانمار مسئول رسمی کردن آیین بودا در میانمار بود . در این زمینه سایر مذاهب و گروههای قومی یا مجبور به همسان شدن با بوداییان شدند و یا آنکه به اجبار مهاجرت کردند . دولت نظامی میانمار در سال 1982 با لغو تابعیت مسلمانان روهینگیا رسما پاک سازی آنان را آغاز کرد .از میان حدود 135 قوم و نژاد در میانمار 8 قوم از حق شهروندی محروم شدند که مهمترین آنها مسلمانان روهینگیا بودند.در تکمیل محرومیت حقوقی و شهروندی مسلمانان روهینگیا در سال 1982 دولت نظامی میانمار طرح 11 ماده ای را تصویب کرد که به طور کامل و مشخص شده مسلمانان روهینگیا از تمام حقوق شهروندی محروم شدند.عدم اعطای کارت شهروند و شورشی خطاب کردن آنان ،تحمیل کاهش رشد جمعیت ،ممانعت از سفر در داخل میانمار مگر با دریافت مجوز ،محرومیت از تحصیل در مراکز آموزش عالی ،ممنوعیت استخدام در مراکز دولتی ،ممنوع کردن هرگونه حق مالکیت ،ممنوعیت ساخت و ساز حتی تعمیر مساجد ،اعمال فشار برای بودایی کردن مسلمانان روهینگیا ،صدور رای به نفع بوداییان در دادگاه ها،اجرای این برنامه ها بدون کشتار مسلمانان روهینگیا و تاکید بر افزایش زاد و ولد بوداییان ،مواد 11 گانه دولت نظامی میانمار ضد مسلمانان روهینگیا است .برای اجرای اهداف نظامیان در پاکسازی میانمار از مسلمانان روهینگیا همکاری نظامیان با راهبان بودایی افراطی ضروری بود تا نظامیان برای کشتار مسلمانان روهینگیا توجیه مذهبی نیز داشته باشند .در این میان یکی از راهبان بودایی که گفته می شود نوزادی سر راهی بوده و در مرکز تربیت کودکان بزرگ شده است با اتخاذ موضع ضد مسلمانان روهینگیا برای پاکسازی آنها اقدام به زمینه سازی و توجیه مذهبی کرد."آشین ویراتو "راهب بودایی که بن لادن بوداییان لقب گرفته است تلاش دارد بوداییان را ضد مسلمانان روهینگیا تهییج کند .در حالی که نام بوداییان همواره تداعی گر آرامش و دوری از خشونت و پرداختن به ریاضت ها و عبادتهای مخصوص خود بوده و اصل پرهیز از خشونت و تجاوز به حقوق سایر انسانها از جمله اصول اساسی آیین بودا بوده است .اما راهبه های افراطی مانند آشین ویراتو که با ایده پاکسازی مذهبی و جلوگیری از گسترش اسلام در مناطق تحت تسلط بوداییان فعالیت می کنند پیروان خود را به دوری از مسلمانان ،ازدواج نکردن با آنان ،معامله نکردن با مسلمانان ،بیرون راندن آنان از منازلشان و آاتش زدن خانه هایشان توصیه و سازماندهی می کنند.فعالترین گروه تروریستی که از سوی آشین ویراتو تشکیل شده و ضد مسلمانان روهینگا وارد عمل شده است گروه موسوم به "969 "است .سای لات sai latt استاد دانشگاه سایمون فریزر کانادا که در مورد مسلمانان روهینگیا بسیار تحقیق کرده معتقد است بسیاری از افراد تندرو از جمله عوامل دولتی میانمار این گروه را بهترین راه حل برای مقابله و محدود کردن جمعیت و نفوذ مسلمانان روهینگیا در میانمار می دانند .
در حالی که مقامات دولتی گروه تروریستی 969 را گروهی اقتصادی عنوان و از آن حمایت می کنند راهبه های بودایی تندرو آنرا گروهی ملی گرا می دانند که به سمت گرایشهای نژاد پرستانه سوق یافته است .ای گروه نه تنها دز میانمار بلکه در سریلانکا نیز فعالیت می کنند."بودا بالا سنا" نام گروه افراطی و نژادپرست بودایی در سریلانکا است که تحت تاثیر افکار تروریستی آشین ویراتو فعالیت می کند.در واقع راهبه های بودایی افراطی با دامن زدن به جنگ نرم ضد مسلمانان روهینگیا عرصه را برای کشتار آنان فراهم می کنند. آشین ویراتو آنان را دشمنان قوی بوداییان معرفی می کند که با کسب و کار و خریدن زمین درصدد بیرون راندان بوداییان از میانمار هستند .در واقع وی با دامن زدن به اسلام هراسی در میانمار کشتار مسلمانان روهینگیا را امری لازم و ضروری توجیه می کند .البته روزنامه های دولتی میانمار با خطاب کردن مسلمانان به عنوان "سیاهه" "عربه " یا "بنگلادشیه " از جنایات نظامیان تندرو و گروههای تروریستی بودایی ضد مسلمانان روهینگیا حمایت می کنند .اما اینکه چرا نظامیان درصدد اخراج مسلمانان روهینگیا از سرزمین ابا و اجدادیشان هستند به موقعیت ممتاز استان راخین از نظر اقتصادی ،بندری و طبیعت و منابع بکر برمی گردد.
موقعیت منطقه
استان راخین با کوههای بلند و جنگل های انبوه در کنار دارا بودن دشتها و رودخانه های وسیع از جمله رود "کلادان " از موقعیت مناسب جغرافیایی برخوردار است .بخش شمالی راخین زمین های پستی است که ساخت و ساز و آبادانی در آنها زیاد است .علاوه براین بسیاری از شرکتهای صنعتی و تجاری میانمار در استان راخین قرار دارند .
از نظر کشاورزی نیز این استان از نظر تولید انواع میوه و حبوبات از موقعیت بسیار مناسبی در میانمار برخوردار است .
به همین دلیل نظامیان میانمار که خود را در همه امور صاحب منصب می دانند چشم طمع به مال و اموال مسلمانان روهینگیا دارند و با کشتار و اذیت کردن آنان در واقع سیاست زمین سوخته را دنبال می کنند تا با وارد کردن مسلمانان روهینگیا به مهاجرت ،سرزمین آنان را تصاحب کنند.در این میان کشورهای غربی بخصوص آمریکا هر چند به ظاهر جنایت نظامیان و بوداییان افراطی ضد مسلمانان روهینگیا را محکوم می کنند اما در عمل اقدامی برای پایان دادن به آنان صورت نمی دهند چرا که میانمار پس از رفع تحریم های غرب که حرکتی حساب شده بود درصدد اجرای برنامه های اقتصادی با جذب سرمایه گذاری های خارجی است .
از آنجا که به دلیل دهها سال حاکمیت نظامیان ،میانمار کشوری فقیر با زیر ساختهای عقب مانده و فرسوده محسوب می شود مکانی بکر برای سرمایه گذاری از سوی محافل غربی تلقی می شود.صنعت گردشگری ،حمل و نقل ،انرژی بخصوص نفت و گاز ،بورس و همچین بخش کشاورزی و تبدیل آن از سنتی به مکانیزه از جمله زمینه های سرمایه گذاری در میانمار تلقی میشود.
علاوه براین قرارگرفتن این کشور در کنار آبراه راهبردی مالاکا که در تجارت جهانی وانتقال انرژی نقش مهم و تعیین کننده دارد باعث شده است تا محافل غربی با احتیاط بیشتری با تحولات میانمار بخصوص کشتار مسلمانان روهینگیا برخورد کنند .زیرا نمی خواهند با رنجاندن نظامیان و دولتمردان میانمار بر سر راه کسب امتیازات تجاری و سرمایه گذاری خود سنگ اندازی کنند.
جمع بندی
بنابراین می توان گفت آنچه در میانمار ضد مسلمانان روهینگیا اتفاق می افتد همکاری و همراهی سه جریان یعنی نظامیان و بوداییان در داخل و همراهی محافل غربی صورت می گیرد .
این در حالی است که به دلیل آواره شده دهها هزار نفر از مسلمانان روهینگا، در کشورهای منطقه ،اتحادیه آ.سه آن جنایت ضد آنان را نه تنها مساله داخلی میانمار نمی داند بلکه خواهان مداخه این اتحادیه برای وادار کردن دولت میانمار برای پایان دادن به خشونتهای خونین ضد انان است .جمهوری اسلامی ایران نیز که اخیرا سفیر اکردیته آن با آن سانگ سوچی در ناپیداو پایتخت این کشور دیدار کرد براین اعتقاد است که بحران مسلمانان روهینگیا باید ریشه ای و براساس اعطای حق شهروندی به آنان از سوی دولت میانمار حل شود و تا زمانی که دولت میانمار واقعیت سکونت اباء و اجدادی مسلمانان روهینگیا در آراکان ،راخین فعلی را نپذیرد نمی توان به حل بحران مسلمانان روهینگیا و توقف خشوتهای خونین ضد آنان امید وار بود.