گشت و گذار سایبری؛
مردان 5 درصد بیشتر از زنان عضو شبکه های اجتماعی هستند
مطابق نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)؛ از هر 10 ایرانی ۶ نفر در شبکه های اجتماعی مجازی عضو هستند و مردان نسبت به زنان 5 درصد بیشتر عضو شبکه های اجتماعی هستند.
به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیما، نتایج نظر سنجی ایسپا نشان میدهد که از هر 10 ایرانی شش نفر در شبکههای اجتماعی عضویت دارند و شبکه تلگرام در صدر شبکههای اجتماعی قرار دارد و بیشترین افراد عضو نیز از میان افراد تحصیلکرده دانشگاهی هستند. مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در یک نظرسنجی ملی در بهمن 1395 به سنجش میزان مصرف شبکه های اجتماعی و نگرش مردم به این شبکه ها پرداخته است. در این نظرسنجی که به شیوه تلفنی با حجم نمونه 1500 نفر انجام گرفته است 72 درصد پاسخگویان ساکن شهرها و 28 درصد ساکن روستا بودهاند. 50 درصد نمونه مرد و 50 درصد زن بودهاند. پاسخگویان حاضر در این نظرسنجی از 12 سال به بالا بوده و میانگین سنی پاسخگویان 38 سال بوده است. 61 درصد نمونه دارای تحصیلات دیپلم و پایینتر از آن و 39 درصد دارای تحصیلات دانشگاهی هستند. 69 درصد متأهل، 27.5 درصد مجرد و 3.5 درصد بدون همسر بر اثر طلاق یا فوت همسر بودهاند.
مقایسه نتایج نظرسنجی اخیر ایسپا با نتایج نظرسنجیهای پیشین این مرکز نشان داد که شبکه اجتماعی تلگرام و اینستاگرام از روند صعودی میزان مصرف برخوردارند و سایر شبکه های اجتماعی مجازی در حال افول هستند. بر اساس نظرسنجی ایسپا در حال حاضر 59.7 درصد افراد بالای 12 سال کشور حداقل عضو یک شبکه اجتماعی هستند که نسبت به آذر ماه سال گذشته رشد 7 درصدی داشته است. مردان نسبت به زنان 5 درصد بیشتر عضو شبکه های اجتماعی هستند و از بین گروههای سنی گروه سنی جوان (18 تا 29 سال) با 81 درصد بیشترین عضویت را در شبکههای اجتماعی دارا هستند. گروه سنی 12 تا 17 ساله با 67 درصد، گروه سنی 30 تا 49 ساله با 63 درصد و گروه سنی 50 سال به بالا با 25 درصد در ردههای بعدی قرار دارند. 84 درصد افراد با تحصیلات دانشگاهی عضو شبکههای اجتماعی هستند این در حالی است که افرادی که تحصیلات دیپلم و پایین تر از آن دارند به میزان 44 درصد عضو شبکههای اجتماعی هستند. میزان عضویت متأهلین در شبکههای اجتماعی 54.7 درصد و میزان عضویت مجردین 76.7 درصد است به عبارت دیگر از هر 100 متأهل 55 نفر و از هر 100 مجرد 77 نفر عضو شبکههای اجتماعی هستند که البته پس از کنترل متغیر سن مشخص گردید اختلاف بین مجردین و متأهلین در مورد عضویت در شبکه های اجتماعی به طور کامل ناشی از سن پاسخگویان است و ارتباطی با تجرد یا تأهل آنها ندارد.
در بین شبکههای اجتماعی، تلگرام با 55 درصد کماکان در صدر مصرف مردم کشور قرار دارد و پس از آن اینستاگرام با 23 درصد در رتبه دوم جای گرفته است. میزان عضویت مردم در واتس آپ 14 درصد، فیسبوک 4 درصد، وایبر 2 درصد، گوگل پلاس 2 درصد، لاین 2 درصد، تانگو 1 درصد، توییتر نزدیک به 1 درصد و ویچت نیز کمتر از 1 درصد می باشد.
شایان ذکر است که در نظرسنجی ملی ایسپا در سال گذشته 38 درصد مردم کشور عضو تلگرام بوده اند که امسال با افزایش 17 درصدی به 55 درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین در سال گذشته 17 درصد مردم عضو اینستاگرام بوده اند که این میزان امسال با رشد 6 درصدی به 23 درصد افزایش پیدا کرده است. سایر شبکه های اجتماعی از سال گذشته تاکنون با کاهش عضویت مواجه بوده اند. سرانه مصرف شبکههای اجتماعی در طول شبانه روز توسط مردم 72 دقیقه بر حسب کل نمونه و 120 دقیقه بر حسب استفاده کنندگان میباشد.
در مورد نحوه استفاده از شبکه های اجتماعی، 90.8 درصد پاسخگویانی که عضو حداقل یک شبکهاجتماعی بودهاند اظهار کردهاند با استفاده از موبایل هوشمند از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند و در مرحله بعد با فاصله زیادی، حدود 10 درصد گفتهاند از کامپیوتر یا لپتاپ و 4.2 درصد از تبلت استفاده میکنند. در این سؤال پاسخگو می توانسته چند مورد را انتخاب نماید.