براین اساس اسامی مخالفان و موافقان لایحه بودجه 96 که قرار است در صحن علنی در کلیات این لایحه صحبت کنند مشخص و پس از اظهارات موافقان و مخالفان متن کلیات لایحه به رای گذاشته خواهد شد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 96 ویژگیهای گزارش این کمیسیون درباره لایحه بودجه سال آینده کل کشور را تشریح کرد.
محمد مهدی مفتح در جلسه علنی امروز مجلس افزود : لایحه بودجه سال 1396 کل کشور پس از ارائه به مجلس از سوی رئیس جمهور ، در کمیسیون های تخصصی بررسی شد و در نهایت کمیسیون تلفیق بودجه 96 در 25 جلسه و هر جلسه حدود سه ساعت بررسی کرد که گزارش ان تقدیم مجلس می شود.
وی تصریح کرد : بودجه کل کشور مصوب کمیسیون تلفیق بالغ بر یک میلیون و 146 هزار میلیارد تومان است که نسبت به لایحه به طور عادی 5.6 درصد رشد داشته است.
البته در محاسبات لایحه اشتباهی صورت گرفته و اگر این رقم را اصلاح کنیم همان حدود 2.3 درصد رشد داشته است.
مفتح گفت : بودجه عمومی دولت 396 هزار میلیارد تومان در گزارش تلفیق آمده است که این رقم نیز رشدی معادل 6.7 درصد نسبت به لایحه دولت داشته است و بودجه شرکت های دولتی نیز هیچ رشدی نکرده و همان 793 هزار میلیارد تومان لایحه بودجه است .
اهم ویژگیهای لایحه بودجه 96 بر اساس گزارش کمیسیون بودجه تلفیق 96 که سخنگوی این کمیسیون آنها را مطرح کرد ، به این شرح است :
- افزایش سهم صندوق توسعه ملی از 20 درصد پیشنهادی لایحه دولت به 30 درصد
- 14.5 درصد برای مدیریت مجموعه صنعت نفت
- 3 درصد برای مناطق نفت خیز و محروم که حدود 4.8 هزار میلیارد تومان است
- تعیین سهم بودجه از نفت حدود 100 هزار میلیارد تومان است و اگر درآمد مالیات بر این ارقام وجود داشته باشد به صندوق ذخیره ارزی واریز خواهد شد
- توجه به انضباط مالی در بودجه 96
- حذف مجوز برداشت از سرجمع بودجه
- رسیدگی به حسابهای سالهای قبل حوزه نفت و ارائه گزارش به مجلس
- تبدیل دلار به ریال در تخصیص های ارزی زیر نظر بانک مرکزی
- تاکید بر واریز همه منابع به خزانه و اعمال نظارت
- تاکید بر استفاده از بازار سرمایه و استفاده از 39.5 هزار میلیارد تومان انواع اوراق مشارکت ، خزانه ، صکوک و ... و حدود 30 هزار میلیارد تومان با تضمین دستگاههای ذیربط
- 10 هزار میلیارد تومان برای تنظیم پرداخت ها به ویژه در مناطق سرد سیر
- 50 میلیارد دلار فاینانس علاوه بر سهمیه باقیمانده از سال های قبل
- توجه به مناطق محروم و محیط زیست
- اختصاص 4 میلیون تن قیر رایگان تا سقف 30 هزار میلیارد تومان به ترتیب 13 درصد برای مالچ پاشی به وزارت جهاد کشاورزی ، 54 درصد برای آسفالت روستایی به وزارت راه و شهرسازی ، 17 درصد برای بهسازی روستا به بنیاد مسکن ، 13 درصد برای آسفالت معابر شهرهای با کمتر از 50 هزار نفر جمعیت به وزارت کشور و 3 درصد برای سازمان نوسازی
- افزایش سقف معافیت مالیاتی به 2 میلیون تومان
- افزایش پایه های مالیاتی برای جلوگیری از فشار به مودیان
- استفاده کشاورزان و عشایر از بیمه و امهال وام های کشاورزان خسارت دیده
- تمرکز سهم بیمه درمان تامین اجتماعی در یک حساب و صرف درمان
- تصویب 350 میلیارد تومان برای محکومان معسر
- همسان سازی حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری که کمتر از دو میلیون تومان دریافتی دارند
- تصویب 100 میلیارد تومان برای ستاد دیه
- پرداخت مستمری به خانواده های تحت پوشش تا سقف معادل 20 درصد حداقل حقوق شورای حقوق و دستمزد
- پرداخت وام ازدواج به هر یک از زوجین تا سقف 10 میلیون تومان .
* مخالف کلیات بودجه 96/ کوهکن: لایحه بودجه با محافظه کاری تنظیم شده است
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از محافظه کاری در تنظیم لایحه بودجه سال 96 گفت: گزارش مرکز پژوهش ها در خصوص بودجه و شرایط اقتصادی کشور کارشناسی و علمی است.
محسن کوهکن در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 96 گفت:متأسفانه اشکال ساختاری در نظام بودجه ریزی کشور وجود دارد و این نوع بودجه نویسی به طور حتم کشور را با مشکل روبرو می کند.
نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت ها در سال اول فعالیت خود برای بودجه ریزی به صورت کارشناسی عمل کرده و لوایح بودجه به واقعیت بیشتر نزدیک است،اما در سال های آخر فعالیت تصمیم های دیگری برای بودجه کشور اتخاذ می شود همچنین هر دولتی در ابتدای کار خود شرایط اقتصادی دولت قبل را می گوید،اما همین دولت باید در سال پایانی فعالیت خود شرایط اقتصادی کشور را به درستی مطرح کند.
وی با اشاره به اینکه درحال حاضر500 هزار میلیارد تومان پروژه های عمرانی نیمه کاره در کشور وجود دارد تصریح کرد:در سال 95 از 294 هزارمیلیارد تومان بودجه تنها 174 هزار میلیارد تومان آن تحقق پیدا کرده است؛آیا این بودجه واقعی است؟متاسفانه این نوع عملکرد در بودجه ریزی محافظه کاری را نشان می دهد و این نوع بودجه نویسی براساس ریل محافظه کاری است.
* این نوع از بودجه چقدر در حل مشکلات اقتصادی راهگشا است؟
کوهکن با بیان اینکه گزارش مرکز پژوهش های مجلس درخصوص بودجه براساس واقعیت های جامعه است گفت: با این نوع بودجه نمی توان کشور را اداره کرد و ما باید واقعیت ها را بپذیریم که این نوع از بودجه به چه میزان در حل مشکلات اقتصادی راهگشا است؛ضمن اینکه باید با مردم روراست باشیم و واقعیت ها را باید مطرح کنیم.
این نماینده مردم درمجلس دهم با تاکید براینکه باید درآمدها در تنظیم بودجه به درستی دیده شود،گفت:متاسفانه مسئولان عادت دارند مشکلات را به گردن گذشتگان بیاندازند؛بنابراین بی توجهی به درآمدها و پس از آن هزینه ها مشکلات بسیاری را برای کشور به وجود می آورد؛از سوی دیگر در لایحه بودجه سال 96 از تعادل در پرداخت ها برای شاغلین صحبت می شود،اما وقتی صحبت از پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی است،مشخص نیست این بدهی از کدام محل باید پرداخت شود.
عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: تقاضا می شود برای یک لحظه هم که شده به مواردی که گفته شد توجه شود،زیرا ما در مقابل آیندگان مسئولیم و باید به نقاط ضعف توجه کنیم.
* مخالف کلیات بودجه 96 / کواکبیان: بوی اشتغال از بودجه به مشام نمی رسد
عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بی توجهی به اشتغال، وابستگی به نفت، افزایش سهم صندوق توسعه ملی و بی توجهی به جداول بودجه را از مهم ترین اشکالات لایحه بودجه سال 1396 کل کشور دانست.
مصطفی کواکبیان در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 96 گفت: این لایحه قطعا امتیازات فراوانی دارد، چراکه تقویت بنیه دفاعی و شرکت های دانش بنیان،توسعه سیاسی در یارانه احزاب و شفافیت منابع قوه قضاییه با واریز درآمدهای خود به خزانه را درنظرگرفته است، اما از منظر اقتصاد سیاسی دارای مشکلاتی است.
* بوی اشتغال از بودجه سال 96 به مشام نمی رسد
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بی توجهی به اشتغال را مهم ترین مشکل لایحه بودجه سال آینده دانست و افزود: متاسفانه بوی اشتغال از بودجه سال 96 به مشام نمی رسد در صورتی که اشتغال مهم ترین دغدغه کشور است به نوعی که 85 درصد مکاتبات و مراجعات به نمایندگان هم برای اشتغال است.
وی با بیان اینکه دولت باید لایحه ضربتی اشتغال را به مجلس ارائه کند گفت: نه تنها این لایحه به ما داده نشده است، بلکه در لایحه بودجه نیز به مبحث اشتغال نپرداختند.
کواکبیان وابستگی بودجه به نفت را از دیگر مشکلات لایحه مذکور دانست و افزود: دولت این وابستگی را از 25 درصد به 35 درصد افزایش داد، اما متاسفانه درکمیسیون تلفیق این میزان به 40 درصد رسید به طوری که تامین منابع مالی 40 درصد از بخش ها از جمله دانشگاه ها، توسعه شبکه روستا، طرح های آبیاری تحت فشار و غیره به طور مستقیم به نفت وابسته است.
* افزایش 30 درصدی سهم صندوق توسعه ملی از مهم ترین ایرادات لایحه بودجه 96
این نماینده مردم درمجلس شورای اسلامی افزایش 30 درصدی سهم صندوق توسعه ملی را نیز یکی از مهم ترین ایرادات لایحه بودجه سال 96 دانست و گفت: منابع این صندوق برای بخش خصوصی و زیرساخت های اصلی کشور باید استفاده شود. مقام معظم رهبری هم برداشت از این صندوق را منوط به اجازه مجلس می دانند؛ بنابراین ما نباید اجازه دهیم بودجه بخش هایی مانند بودجه دفاعی از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یابد.
کواکبیان بی توجهی به جداول بودجه را مشکل اساسی دانست و افزود: این جداول در کمیسیون تلفیق بودجه نیز رسیدگی و تصویب نشدند در صورتی که اصل قانون بودجه مرتبط با جداول است برای مثال براساس جدول شماره 17 نهادهایی پول دریافت می کنند که هیچ نظارتی بر آنها نمی شود یا براساس جداول دیگر اعتبارات متفرقه به میزان 58 هزار میلیارد دلار در نظر گرفته شده است که بر این موارد نیز نظارت نمی شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه خواست تا ادله مناسبی برای درنظرگرفتن منابع در بخش های مذکور این لایحه را ارائه کند.
* موافق کلیات لایحه بودجه 96 / کاتب: افزایش 83 درصدی تملک دارایی در بودجه 96 نسبت به سال95 عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تملک دارایی در بودجه سال 1396، هشتاد و سه درصد نسبت به سال 1395 افزایش داشته است، یادآور شد: تملک دارایی از 57 هزار میلیارد تومان به 72 هزار میلیارد تومان رسیده است.
غلامرضا کاتب در موافقت با کلیات بودجه سال آینده گفت: در بودجه سال 96 قیمت هر بشکه نفت 55 دلار پیشبینی شده که هردلار 3300 تومان است، میزان پرداخت یارانه نقدی 39 هزار میلیارد تومان، یارانه اشتغال 4 هزار میلیارد تومان و یارانه سلامت 4.8 هزار میلیارد تومان پیشبینی شده است.
نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نرخ تورم در سال 96 حدود 7.8 درصد پیشبینی شده است،افزود: وابستگی به نفت از 25 درصد به 33 درصد افزایش مییابد که این افزایش به دلیل افزایش درآمدهای نفتی است.
کاتب ادامه داد: 117 هزار میلیارد ریال به توازن منطقهای اختصاص یافته است و در واقع مجلس و دولت به توازن منطقهای توجه ویژهای داشتند.
وی با بیان اینکه تملک دارایی در بودجه 1396، هشتاد و سه درصد نسبت به سال 1395 افزایش داشته است، یادآور شد: تملک دارایی از 57 هزار میلیارد تومان به 72 هزارمیلیارد تومان رسیده است.
کاتب با بیان اینکه هزینههای جاری در بودجه 96 افزایش یافته است، افزود: چارهای نیست، چراکه همسانسازی حقوق بازنشستگان،افزایش مستمری بهزیستی سبب افزایش هزینههای جاری میشود.
* رشد 14 درصدی درآمدهای مالیاتی در بودجه 96
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: درآمدهای مالیاتی از 86 هزار میلیارد تومان به 96 هزار میلیارد تومان رسیده است که رشد 14 درصدی داشته است.
وی با بیان اینکه 0.27 درصد از ارزش افزوده به ورزش و جوانان اختصاص یافته است، اظهار داشت: رقم زیادی از این 0.27 درصد به استانها تخصیص داده میشود تا شاهد رشد بخش ورزشی در کشور باشیم.
کاتب ادامه داد: سهم صندوق از محل واریز درآمدهای نفتی از 20 درصد به 30 درصد افزایش یافته و یکی از اقدامات مفید بودجه 96 کاهش فروش اوراق مشارکت در سال آینده است.
وی با بیان اینکه نخستین بار تمام فعالیتهای اجرایی ذیل برنامهها آمده است، افزود: بودجه امور دفاعی و محیط زیست رشد چشمگیری داشته است که در بخش محیط زیست 33 درصد و امور دفاعی 21 درصد رشد داشتهایم.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رشد بودجه بخش آموزش و پرورش و فرهنگی 10 درصد بوده است، تصریح کرد: رشد 10 درصدی مناسب بخشهای آموزش و پرورش و فرهنگی نیست و این رقم باید افزایش پیدا کند همچنین هزار میلیارد تومان برای سرمایهگذاری اشتغال دیده شده است که امیدواریم به تناسب آن بیکاری در کشور کاهش یابد.
نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1396 کل کشور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت حاملهای انرژی در بودجه افزایش نیافته است، گفت: رشد درآمدهای مالیاتی از طریق افزایش پایههای مالیاتی صورت گرفته است.
رحیم زارع در خصوص گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص بودجه 96 و در موافقت با کلیات بودجه سال آینده افزود: در پاسخ به سوال آقای کوهکن همکارم که اظهار داشت که از بودجه 174 هزار میلیارد تومان محقق شده است؛ اما 237 هزار میلیارد تومان بودجه محقق شده و فقط 175 هزار میلیارد تومان حقوق و 40 هزارمیلیارد تومان نیز بابت هزینه های عمرانی پرداخت شده است.
نماینده مردم آباده، بوانات و خرمبید در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در کمیسیون تلفیق یک سری از جداول بودجه افزایش پیدا کرد، برای مثال بودجه عمرانی کشور از 63 هزارمیلیارد تومان به 73 هزار میلیارد تومان افزایش یافت و حجم بودجه های جاری دولت افزایش پیدا نکرد.
وی افزود: سهم بودجه عمرانی استانها از 7000 میلیارد تومان به 17 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است و این بیانگر افزایش بیش از 150 درصدی است. در بخش آموزش و پرورش باید توجه داشت در بودجه سال 93 سهم این وزارتخانه 15 هزارمیلیارد تومان بود، اما در سه سال گذشته و سال 96 که پیشبینی کردیم بودجه آموزش و پرورش بیش از 35 هزارمیلیارد تومان برسد.
زارع گفت: پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص اینکه هزینهها در آموزش و پرورش، هزینه محسوب نمیشود، بلکه سرمایهگذاری است، بنابراین دولت و مجلس بودجه آموزش و پرورش را افزایش دادند و باید همیشه به خاطر داشت آموزش و پرورش زیربنای توسعه کشور است.
وی ادامه داد: همکاران نماینده درخصوص افزایش سهم درآمدهای مالیاتی استانهای خود اعتراضاتی داشتند؛ برای مثال سهم استان کرمان 31.5 درصد است، اما با نشستهایی که در کمیسیون اقتصادی و بعد در کمیسیون تلفیق بودجه انجام شد نوسان موجود بین 2- تا 31 درصد بود اما این اختلاف با کاهش 11.5 درصدی رو به رو شد.
* بودجهریزی عملیاتی آرزوی همه ماست
نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش سهم مالیات از طریق افزایش پایههای مالیاتی صورت گرفته است که البته اصلاح قانون مالیاتی در این مهم موثر بود. بودجهریزی عملیاتی آرزوی همه ماست اما باید توجه داشت از ابتدای انقلاب بودجهریزی به همین صورت بوده است.
زارع ادامه داد: با مطالعه پیوست 4 بودجه به صورت شفاف هزینهها و درآمدها و اهداف و محاسبات بیان شده، البته باید پذیرفت با بودجه ریزی عملیاتی فاصله وجود دارد اما استارت این کار در این دولت زده شده است.
وی گفت: در بودجه سهم صندوق توسعه ملی 30 درصد است که بیانگر کاهش اتکا به درآمدهای نفتی است و با وجود بهتر شدن وضعیت فروش نفت دولت تقریباً اتکای بودجه به درآمد نفتی را به 35 درصد رسانده است اما کسانی که ایراد وارد میکنند باید بدانند که در این وضعیت رکودی تمرکز روی درآمدهای مالیاتی مسئله ایجاد میکند به دلیل اینکه ما شعار حمایت از تولید ملی را میدهیم.
زارع ادامه داد: کاهش اتکا به درآمدهای نفتی باید به صورت آرام صورت بگیرد؛ البته این مهم از سال 93 اجرایی شده و استارت این کار با 30 درصد شدن سهم صندوق توسعه ملی صورت گرفته است.
وی گفت: مطرح شد 500 هزارمیلیارد تومان پروژه نیمه تمام درکشور وجود دارد، این موضوع قابل قبول است اما باید توجه داشت زمانی درآمدهای نفتی از هر بشکه 7 دلار به 120 دلار رسید و یک نگاه خطی شد و بسیاری از پروژهها بدون پشتوانه کارشناسی آغاز به کار کرد و در حال حاضر پروژههای نیمه تمام بسیاری داریم اما در بودجه سال 96 این موارد با مشارکت صندوق توسعه ملی، بخش خصوصی و بانکهای عامل و مشارکت دولت از تملک داراییها تعیین تکلیف شده است .
این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: سعی شد در بررسی بودجه با برنامه ششم توسعه تطبیق وجود داشته باشد و همان بندی که مربوط به مددجویان است تأکید می کند که 20 درصد از حداقل حقوق کارگران به مددجویان علاوه بر پرداخت یارانه پرداخت شود و از هدفمندی یارانهها 2100 میلیارد تومان به بحث تسهیلات مددجویان کمیته امداد اختصاص یافت و 900 میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات به مددجویان بهزیستی اختصاص یافت و در بحث فاینانس نیز آن 50 میلیارد دلار و 75 میلیارد دلار فاینانس استفاده نشده در نظر گرفته شد و مجموعا 125 میلیارد دلار به این موضوع اختصاص یافت.
* مجلس و دولت دغدغههای مردم را درک میکنند
وی با تأکید برلزوم توجه به مسائل استان خوزستان گفت: 4 میلیون تن قیر در تلفیق بودجه مصوب شد به بحثهای مربوط اختصاص یابد و درمورد قیمت حاملهای انرژی مانند نرخ بنزین، نفت گاز و نفت افزایشی صورت نگرفت و این بیانگر این است که مجلس و دولت دغدغههای مردم را درک میکنند.
زارع با بیان اینکه کمیسیون تلفیق به حقوق بازنشستگان توجه کرد، افزود: به بحث معافیتهای مالیاتی کارگران و استخدام معلمان حقالتدریسی که حقوقشان با تأخیر 5 تا 6 ماه رو به روست، توجه شد.
نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: به بحث ورزش در بودجه 96 توجه شد و 20 درصد بودجههای استانی به توجه به جوانان اختصاص یافت، همچنین توجه به تأمین اعتبار برای پرداخت جوایز و رسیدگی به مسائل اجتماعی لحاظ شد.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اختصاص ردیف خاص در بودجه سال 1396 کل کشور را برای اجرایی شدن سیاست اقتصاد مقاومتی، از ویژگیهای قابل توجه آن دانست.
علی اصغر یوسفنژاد در موافقت با کلیات لایحه بودجه 96 با بیان اینکه از ارائه به موقع و به هنگام بودجه ازجانب دولت تشکر می کنیم گفت: کمیسیون تلفیق بودجه مجلس نیز توانست به موقع گزارش خود را از بودجه 96 به صحن علنی ارائه کند.
نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی افزود: بودجه براساس نظام اطلاعاتی و مدیریت فضای عمومی کشور براساس پیش بینی ها انجام می شود که فضای عمومی کشور فضای رکود و بیکاری است و در وضعیت اقتصادی خاصی قرار دارد.
وی با بیان اینکه منابع عمومی کشور منابع محدودی است ادامه داد: از 1084 هزار میلیارد تومان 750 هزار میلیارد تومان مربوط به شرکت های وابسته به دولت است و ما تنها برای 350 هزار میلیارد تومان تصمیم گیری می کنیم که 90 درصد این رقم بودجه جاری است و تنها 10 درصد آن به بودجه عمرانی اختصاص دارد.
یوسف نژاد با بیان اینکه با توجه به اینکه در این فضای عمومی قدرت مانور محدودی داریم، خاطرنشان کرد: هر کمیسیون تلفیق دیگری با هر ترکیبی تشکیل می شد نظرهایی حدود نظرهای کمیسیون فعلی داشت.
وی تصریح کرد: در گزارش کمیسیون تلفیق از بودجه 96 سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه ششم رعایت شده و بودجه به شفافیت، انضباط مالی، مدیریت منابع وکاهش هزینه ها توجه کرده است.
یوسف نژاد با اشاره به نظرهای مخالفان بودجه 96 افزود: این مخالفت ها به معنای کم توجهی بودجه به آموزش و پرورش، بازنشستگان، بخش دفاعی، مسائل مربوط به ایثارگران نیست و بنده شهادت می دهم که اعضای کمیسیون تلفیق جهت گیری ایشان بر مبنای توجه به دانشگاه ها و قشرهای آسیب پذیر بوده است.
عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه یکی از نقاطی که کمیسیون تلفیق به آن توجه کرده موضوع صندوق های بازنشستگی بوده است افزود: مشکل 83 هزار و 500 نفر از بازنشستگان فولاد که شامل 15 استان هستند و سال ها گرفتار بودند با تصمیم کمیسیون تلفیق برطرف شد.
یوسف نژاد با اشاره به اینکه 112 هزار میلیارد تومان از منابع مربوط به فروش نفت است افزود: 112 هزار میلیارد تومان نیز در صورت تحقق از منابع مالیاتی است بنابراین چاره ای جز استفاده از فاینانس و اوراق مشارکت وجود ندارد.
وی افزود: توجه به استان ها و عدم تمرکز در تصمیم گیری برای بودجه از نکات مثبت بودجه 96 است و درباره هدفمندی یارانه ها نیز باید به این نکته توجه کرد که کل درآمد هدفمندی 48 هزار میلیارد است که از این مقدار 39 هزار میلیارد تومان به صورت نقدی به خانوارها تعلق دارد و مابقی آن در بخش تولید و حمل و نقل هزینه می شود.
نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی اختصاص اعتبارات لازم به دانشگاه های کشور را از نقاط برجسته بودجه 96 اعلام کرد و گفت: این بودجه براساس مقدورات، توان و ظرفیتی که وجود داشته به خوبی تدوین شده و در آن اولویت های برنامه ششم توسعه کشور رعایت شده است.
وی تاکید کرد: اهداف بودجه ای برنامه ششم مبنی بر عدم تمرکز و افزایش اعتبارات استانی و توجه به طرح های مصوب سفر مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری محقق شده است.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه انضباط مالی نسبت به ادوار گذشته از بهبود نسبی بیشتری برخوردار است تصریح کرد: به سمت استقرار نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد درحال حرکت هستیم.
وی تاکید کرد: اگر اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک سیاست قبول داریم که باید نیز داشته باشیم برای اجرایی شدن سیاست اقتصاد مقاومتی دربودجه 96 ردیف خاصی در نظر گرفته شده است که از نکات مثبت بودجه امسال به شمار می رود.
عضو هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: نرخ مالیات براساس نرخ تورم در نظرگرفته شده و در حال حاضر این رقم 8.6 درصد است که نشان می دهد کمتر از نرخ تورم فعلی است.