مشروح سخنان لاوروف در دومای روسیه
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد دکترین سیاست خارجی روسیه مبتنی بر مبارزه با تروریسم با تکیه بر قوانین بین المللی است.
به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم لاوروف در سخنانی در مجلس دومای این کشور گفت: بسیاری از کشورها روسیه را ضامن ثبات و نقطه اتکا برای کسانی می دانند که می خواهند خود سرنوشتشان را تعیین کنند. بنابراین دیپلماسی روسیه همچنان برای دفاع از منافع روسیه و ایجاد شرایط مناسب برای امنیت و ثبات و پیشرفت کشور روسیه و رفاه شهروندان روس فعالیت می کند. این مهمترین اولویت ماست.
وی ادامه داد: قطعا توجه ویژه ای به غرب آسیا و شمال آفریقا داریم. در اثر آنچه که «صدور دموکراسی» نامیده می شود، خلاء های امنیتی و سیاسی در مناطق گسترده ای از منطقه بوجود آمده است. بنابراین تدابیری که روسیه در روابط خود با دیگر کشورها اتخاذ می کند کاملا آشکار است و می خواهم اشاره کنم که مبارزه با تروریسم بدون گسترش ثبات در خاور میانه (غرب آسیا)و حل درگیری ها در عراق و سوریه و یمن غیر ممکن است. بنابراین ما روابط خود با ترکیه و ایران و دیگر کشور های منطقه تقویت می کنیم تا راه حلی برای بحرانهای منطقه مانند بحران سوریه بیابیم. با تلاشهای گسترده نظامی توانستیم شهر حلب را از دست افراطی ها آزاد کنیم و همچنین توافقی برای آتش بس به امضا برسانیم. در روزهای گذشته نیز مذاکرتی در شهر آستانه بین گروههای مخالف و دولت سوریه صورت گرفت که نتایج این مذاکرات به پیشبرد فرآیند سیاسی بر اساس قطعنامه های شورای امنیت کمک خواهد کرد.
تدابیری که روسیه در روابط خود با دیگر کشورها اتخاذ می کند کاملا آشکار است و می خواهم اشاره کنم که مبارزه با تروریسم بدون گسترش ثبات در خاور میانه (غرب آسیا)و حل درگیری ها در عراق و سوریه و یمن غیر ممکن است. بنابراین ما روابط خود با ترکیه و ایران و دیگر کشور های منطقه تقویت می کنیم تا راه حلی برای بحرانهای منطقه مانند بحران سوریه بیابیم.
لاوروف افزود: اوضاع جنوب شرق اوکراین همچنان ما را نگران می کند، موانع اصلی بر سر حل بحران اوکراین، ممانعت مقامات اوکراینی از اجرای توافقنامه مینسک است. مقامات اوکراینی همچنان به فعالیتهای تحریک آمیز خود علیه مبارزان در شرق کشور ادامه می دهند. در تماسهایی که با دیگر کشورها از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که اجرای توافقنامه مینسک تنها راه حل بحران اوکراین است و هیچ گزینه دیگری وجود ندارد.
وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنانش گفت: توافق تجارت آزاد بین ویتنام و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به جریان افتاد و همکاری رو به رشدی با چین وجود دارد. همچنین همکاری خوبی بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و پروژه چینی جاده ابریشم وجود دارد. دعوت رئیس جمهور روسیه به گسترش همکاریها در اوراسیا مورد حمایت طرفهای حاضر در نشست سران آسه آن قرار گرفت. بنابراین گسترش همکاریها با اتحادیه اقتصادی اوراسیا اکنون مورد توجه پنجاه کشور قرار گرفته است. همه اینها نشانگر تلاش ما برای گسترش همکاریها با کشورهای آسیایی و اروپایی است؛موضوعی که همچنین تلاش ما را برای رشد منطقه سیبری نشان می دهد. همچنین رویکرد روشنی برای گسترش همکاری ها با چین وجود دارد، زیرا این کشور را جزو ابرقدرتهای قرن بیست و یکم می دانیم. از طرف دیگر همکاریهای راهبردی خود را با هند، ویتنام و لائوس و دیگر کشورهای منطقه اقیانوس آرام گسترش می دهیم. رئیس جمهور روسیه برای نخستین بار در یازده سال گذشته به ژاپن سفر کرد. همچنین گفتگو با آمریکا و اتحادیه اروپا تنها با تکیه بر اصول برابری و احترام متقابل و توجه به منافع یکدیگر ممکن است. گذر از زیانهای گسترده بوجود آمده در روابط روسیه و آمریکا که در دوره ریاست باراک اوباما حاصل شد، نیازمند مدت زمان زیادی است اما آماده ایم بر اساس منافع ملتمان در این راه گام برداریم. با موضع ترامپ درباره عادی سازی روابط دو کشور موافقیم اما قضاوت خود را بر اساس کنش ها و رفتارهای واقعی انجام خواهیم داد. اطمینان داریم که توجه به منافع ملی و رویکرد مسئولانه به حل همه مشکلات خواهد انجامید.
میراث دوران ریاست باراک اوباما همچنین به گونه ای منفی بر روابط اتحادیه اروپا و مسکو تاثیر گذاشت، اما تلاشهای روز افزونی برای عادی سازی این روابط وجود دارد و امیدواریم بروکسل بتوانند اولویتها را به شکلی واقعگرایانه و بدون گرایش به مقابله با روسیه، ترسیم کند. ولادیمیر پوتین در دیدارش با ژان کلود یونکر (رئیس کمیسیون اروپا) در سال دو هزار و شانزده بر این مسئله تاکید کرد. همچنین تماسهایی به منظور گسترش همکاریها بین اتحادیه اروپا و روسیه وجود دارد. ما همچنین به تلاشهای ناتو برای گسترش در شرق اروپا و نزدیک مرز روسیه و همچنین طرح آمریکا برای استقرار سپر دفاع موشکی در شرق اروپا پاسخ می دهیم. ما قبل از هر چیز تلاش می کنیم امنیت را به بهترین شکل ممکن برای ملت روسیه فراهم کنیم. همچنین روابط خود را با نیجریه و سودان و کوبا و گینه و دیگر کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین تقویت می کنیم. از طرف دیگر به حمایت از شرکتهای اقتصادی روسیه در کشورهای خارجی و همچنین حمایت از طرحهای دولتی توجه ویژه ای داریم و ما بین شرکتهای اقتصادی روسی هیچ تفاوتی قائل نمی شویم. اعتقاد داریم یکی از اولویتهایمان حمایت از شهروندان روسی است که در کشورهای خارجی با مشکل روبرو شده اند. ما همچنین روابط فرهنگی خود را با دیگر کشورها گسترش می دهیم و همکاری ها و مشارکت را با جامعه مدنی روسیه و رسانه ها افزایش می دهیم زیرا در این رابطه باید به جنگ رسانه ای علیه روسیه به شکل مناسبی پاسخ داد.
با موضع ترامپ درباره عادی سازی روابط دو کشور موافقیم اما قضاوت خود را بر اساس کنش ها و رفتارهای واقعی انجام خواهیم داد. اطمینان داریم که توجه به منافع ملی و رویکرد مسئولانه به حل همه مشکلات خواهد انجامید.
وزیر امور خارجه همچنین گفت: پس از حادثه ترور آندری کارلوف، سفیر روسیه در آنکارا، ضرورت محافظت بهتر از سفارتهای روسیه در کشورهای خارجی برای ما بیش از پیش آشکار شد. بنابراین تدابیری اتخاذ کردیم که مورد موافقت رئیس جمهور روسیه قرار گرفت و بر اساس آن، به وزیر خارجه تکلیف شد تدابیر بیتشری اتخاذ کند. همچنین تدابیر دیگری در نظر داریم که هدف از آنها تامین امنیت و رفاه شهروندان روسی است. بنابراین اعتقاد دارم همکاری بین مجلس روسیه و وزارت خارجه، به ما اجازه خواهد تمامی مشکلاتی را که وزارت خارجه با آنها روبروست، پشت سر بگذاریم.
وزیر امور خارجه روسیه در ادامه سخنانش در مجلس دومای روسیه به سئوالات حاضران پاسخ داد.
سرگئی لاوروف در پاسخ به سئوالی درباره مواضع روسیه در صورت تیره شدن روابط میان چین و دولت دونالد ترامپ در آمریکا گفت:« تلاش ما این نیست که علیه کشوری با کشور دیگر هم پیمان شویم، روابط ما با چین روابط شکوفایی است، این روابط چه در حوزه همکاری های دو جانبه یا هماهنگی های بین المللی توام با صداقت، اعتماد و پویایی است، بر این باور نیستم که روابط دیگر کشورها بر شراکت راهبردی ما با چین تاثیر گذار باشد، من با شما موافقم که کشورهای بزرگ باید مواظب باشند روابطشان با دیگر کشورها در خدمت ملتشان باشد، دردسری برای ثبات جهانی نداشته باشد و سبب بروز تنش های جهانی نشود. این خواسته جهان چند قطبی به جای جهان دو قطبی یا جهان تک قطبی است که برای ایجاد آن تلاش شده است اما این تلاشها موفق نبوده است. روسیه،آمریکا، چین، اتحادیه اروپا و کشورهای قدرتمند در آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا مثلا کشورهایی چون آفریقای جنوبی یا برزیل و غیره که در حال حاضر از کشورهایی در حال توسعه اقتصادی و مالی به شمار می آیند روند تاثیر سیاسیشان نیز روند رو به رشدی است. ما اتحادیه های مختلفی چون اتحادیه اروپا یا اتحادهای منطقه ای را شاهدیم که پس از فروپاشی شوروی به وجود آمده اند. تنظیم روند فعالیت های سیاسی بدون مشورت با این اتحادیه ها ممکن نیست به همین دلیل دوست دارم روابط میان آمریکا، چین و روسیه روابط مناسبی باشد، این مثلث نباید مسدود شود زیرا چنین اتفاقی سبب نگرانی دیگر کشورها خواهد شد در نتیجه باید با سیاست باز برخورد کنیم. در بخش زیرساخت های اقتصادی در آمریکا، چین و روسیه شاهد نوعی تکامل هستیم، این سه کشور در حوزه های مرتبط به امنیت جهانی نقش اساسی ایفا می کنند، تلاش روسیه و چین این است که سیاست رویارویی و راه حل نظامی بحران ها در جهان را متوقف سازند،در مقابل امیدواریم دونالد ترامپ نیزکه شعار حل مشکلات آمریکا را در اولویت قرار داده و مداخله در امور دیگر کشورها را رد کرده است به آنچه گفته است پایبند باشد.
سرگئی لاورف درباره افق های سیاست نرم روسیه برای پیشبرد منافع راهبردی مسکو در جهان اظهار داشت:« درباره مشارکت روسیه در توسعه جهانی سخن گفته شد، ما در این زمینه آمارهای جالبی را در اختیار داریم، کمک های دو جانبه و چند جانبه ما حدود یک میلیارد و شصت میلیون دلار است، بخش اساسی این کمک ها برای تقویت کانال های دو جانبه به کار گرفته شد، معتقدم این روند پویاترین روش برای حمایت از هم پیمانان سیاسی مسکو و تقویت نمایندگی های روسیه در این کشورهاست. بخش اساسی کمک های مالی ما برای کشورهایی است که عضو شوروی سابق بودند، بیست و دو درصد کمک های ما برای سازمان ها و جمعیت های فعال در حوزه همکاری های متقابل و همچنین شعب بانک جهانی و سازمان ملل متحد است. با آنکه بانک جهانی زیر مجموعه سازمان ملل متحد است اما این نهاد تا حدودی نهاد مستقلی به شمار می آید. میزان کمک هایی که روسیه از طریق سازمان ملل متحد واگذار می کند حدود صد و پنج میلیون دلار است. میزان کمک ها کاملا مشخص و شفاف است و همه نهادهایی که این اموال را دریافت می کنند می دانند منبع آن جمهوری فدرال روسیه است. ما همچنین با نظارت سازمان ملل متحد در پی ایجاد صندوق مشترک با سازمان توسعه بین المللی هستیم در نتیجه اموالی را برای این صندوق ارسال خواهیم کرد. از جمله تدابیر اساسی دیگر که با وزارت دارایی درباره آن مشاوراتی خواهیم داشت افزایش تلاش مالی از طریق کانال های مرتبط با بانک جهانی است اما این کار باید در خدمت منافع روسیه باشد.
کشورهای بزرگ باید مواظب باشند روابطشان با دیگر کشورها در خدمت ملتشان باشد، دردسری برای ثبات جهانی نداشته باشد و سبب بروز تنش های جهانی نشود. این خواسته جهان چند قطبی به جای جهان دو قطبی یا جهان تک قطبی است که برای ایجاد آن تلاش شده است اما این تلاشها موفق نبوده است.
وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سئوال دیگری درباره اوضاع نامناسب اوکراین و آسیب های اقتصادی و رسانه ای ناشی از آن بر روسیه و امکان خروج از این وضع در دوران ریاست ترامپ بر آمریکا، اظهار داشت:« تاکنون دلیل و شاخصه ای در اختیار نداریم که بر اساس آن بتوان به صداقت مقامات اوکراینی اعتماد کرد، دلیل این سخن نیز اظهارات اخیر پترو پروشنکو رئیس جمهور اوکراین است که اظهار داشت اوکراین تا زمانی که بر تمامی اراضی کشور از جمله منطقه مرزی میان اوکراین و روسیه مسلط نشود و خواسته های امنیتی اوکراین محقق نشود، در چارچوب توافقنامه مینسک گام بر نخواهد داشت. رئیس جمهور اوکراین توافقنامه مینسک را امضا کرد و گفت، تلاش برای تسلط بر تمامی اراضی اوکراین به چند اقدام سیاسی از جمله برگزاری انتخابات، تعیین شرایط حقوقی ویژه منطقه دامباس که در برگیرنده جمهوری های دونتسک و لوهانسک است و همچنین اصلاح قانون اساسی اوکراین، موکول می شود اما حالا به شیوه دیگری سخن می گوید، شیوه ای که خلاف توافقنامه ای است که به همراه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، رئیس جمهور فرانسه و صدر اعظم آلمان آن را امضا کرده اند. وزیر کشور اوکراین نیز در بازدید اخیری که از قرارگاه گارد مرزی کشورش داشت از آنان خواست برای عملیات نظامی در شرق کشور به ویژه شبه جزیره کریمه آماده باشند. در واقع امروز چنین افرادی بر اوکراین حکمرانی می کنند و همین افراد مدیریت اجرای توافقنامه مینسک را بر عهده دارند، آنان از طریق کانال های مختلف از جمله از طریق دوستانمان در اروپا در مسیر این توافقنامه چالش ایجاد می کنند، ما می دانیم کشورهای اروپایی نیز آگاهند و می دانند مقامات اوکراینی تمایلی به اجرای توافقنامه مینسک ندارند چنانچه می دانند تنش افروزی های مرزی نیز از طرف نیروهای اوکراینی و با حمایت مقامات این کشور و برخی از یگان های مستقل انجام می شود. امیدوارم با ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید شاهد شیوه جدید و عملگرایانه ای در سیاست خارجی آمریکا باشیم، انتظار داریم شاهد مداخله این کشور در امور داخلی دیگر کشورها نباشیم».
وزیر امور خارجه روسیه در ادامه پاسخ به سوالات نمایندگان دومای روسیه، درباره امکان فروپاشی اتحادیه اروپا در پی خروج انگلیس از این اتحادیه و همچنین شعار مارین لوپن نامزد ریاست جمهوری فرانسه برای حرکت در همین مسیر، سرنوشت تحریم های روسیه و همچنین سئوالی درباره چگونگی برخورد مسکو با نقض حقوق روسی تبارها در جمهوری های بالتیک اظهار داشت:« درباره نقض حقوق روسی تبارها در جمهوری بالتیک باید بگویم ما بارها در این باره سخن گفته و ابراز کرده ایم همه نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری اروپا و کمیسیون مبارزه با نژادپرستی باید در برابر چنین رفتارهایی واکنش نشان دهند، ما از کانال های دو جانبه نیز پیگیر این موضوع شده ایم. معتقدم با ترویج سیاست نفرت انگیزی علیه روسیه و مقابله با روسی تبارها باید به صورت فوری مقابله شود. درباره امکان فروپاشی اتحادیه اروپا باید بگویم ما به این موضوع اهمیت چندانی نمی دهیم ، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در این باره گفته است روسیه می خواهد اتحادیه اروپا اتحادیه ای قوی و مستقل باشد، از نگاه من نیز برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه روسیه در پی تخریب اتحادیه اروپاست عجیب به نظر می رسد، برخی روسیه را به ایفای نقش در شکست دموکرات ها در آمریکا متهم می کنند چنانچه در هلند و چند کشور دیگر نیز چنین اتهاماتی را علیه مسکو مطرح کرده اند. تمامی این اظهارات غیر مسئولانه است مثلا شبکه یورونیوز با یکی از تحلیلگران سیاسی گفتگوکرده است و این فرد بدون اراائه تحلیل و دلیلی گفته است، روسیه در پی تخریب و فروپاشی اتحادیه اروپاست. بار دیگر بر سخنان رئیس جمهور روسیه تاکید می کنم، ما خواستار آن هستیم که اتحادیه اروپا نهادی قوی و مستقل باشد چنانچه می خواهیم سازمان های منطقه ای، مطیع کشورهای بزرگ نباشند، اتحادیه اروپا به سیاست هایی اعتماد نکند که مردم اروپا نمی پسندند.
از لاوروف سوال شد آمریکا از عضویت در پیمان تجاری اقیانوس آرام خارج شده است آیا انگیزه ای برای مشارکت روسیه در این پیمان تجاری وجود دارد؟ وزیر امور خارجه روسیه پاسخ داد:« ما تاکنون به مشارکت در این پیمان تجاری توجهی نداشتیم اما مثل چین روند کار را زیر نظر داشتیم. معتقدیم این پیمان در پی ایجاد باشگاهی است که درهایش به روی دیگران بسته است، باشگاهی که در پی وضع قوانین خاص و تحمیل آن بر نهادهایی است که هیچ نقشی در تدوین این قوانین ندارند. ما در پی ایجاد عرصه های باز اقتصادی هستیم از جمله این موارد طرح چین برای ایجاد شراکت منطقه ای فراگیر، احیای جاده ابریشم و تکامل پیمان اقتصادی اوراسیاست. در حال حاضر رایزنی هایی را برای ایجاد ساز و کار همکاری ها از جمله در موضوع تشکیل منطقه آزادتجاری که شامل حدود پنجاه کشور و اتحادیه می شود پیگیر هستیم، یکی از افکار ولادیمیر پوتین ایجاد شراکت گسترده اوراسیایی و همکاری با آسه آن است. پس از خروج آمریکا از پیمان تجاری اقیانوس آرام نمی دانم چه بر سر این پیمان می آید زیرا از یک سو استرالیا تاکید دارد دیگر کشورها باید تمام تلاششان را به کار ببندند تا اعضای دیگر پیمان حفظ شود اما ژاپن می گوید بدون آمریکا کاری انجام نخواهد داد، از نگاه ما روش درست این است که همه اعضا پیگیر سیاست باز اقتصادی و تبادل سرمایه گذاری باشند.
وزیر امور خارجه روسیه درباره سفر آینده پوتین به ژاپن، اختلاف نظر میان ژاپن و چین در منطقه و سیاست روسیه در تعامل متوازن با این دو کشور، گفت:« در این زمینه بر این اعتقاد نیستم که سیاست خارجی ما تغییر خواهد کرد، رئیس جمهوری روسیه دیداری از ژاپن خواهد داشت اما این سفر به معنی تغییر سیاست ما در نزدیک شدن به کشورهای آسیایی و دیگر کشورها نیست، ما همواره تاکید کرده ایم در زمینه های مختلف اعم از بازرگانی، اقتصادی، همکاری های بشردوستانه، حوزه آموزش، علوم و همکاری های بین المللی، در پی تقویت همکاری با ژاپن هستیم. در سال هایی که مقامات عالی دو کشور روسیه و ژاپن با هم دیدار مستقیمی نداشتند رایزنی ها میان دو کشور تداوم داشت، حتی نخست وزیران و وزرای دو کشور با هم در ارتباط بودند، نخست وزیر ژاپن سفری به مسکو و دیداری با پوتین داشت. تمرکز ما همواره بر روابط حسنه و مناسب است. ما در پی آن نیستیم که علیه یک کشور با کشور دیگر وارد ائتلاف شویم، چنانچه در تعامل با کشورهای مختلف از جمله ژاپن و چین در پی اتخاذ سیاست های متناقض نیستیم. برخی از کشورها در عرصه بین المللی در پی بهره برداری از اختلافات میان چین و ژاپن هستند اما ما چنین بازیی را نمی پسندیم. در این زمینه مسئولیت کار بر عهده من است و اگر کسی غیر از آنچه را که گفتم باور دارد حاضرم سخنش را بشنوم و اگر حق با او بود موضع خود را اصلاح کنم.