شبکه سیمای ایران کالا؛ یاوری بزرگ برای بنگاه های کوچک اقتصادی
شبکه سیمای ایران کالا امسال راه اندازی می شود تا یاوری بزرگ برای بنگا ه های کوچک اقتصادی باشد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ این شبکه قرار است پاسخ تمام عیار صدا و سیما به نیاز رسانه ای بنگاه های اقتصادی باشد و محملی برای معرفی مستقیم آنها شود. شبکه سیمای ایران کالا با طیف متنوعی از برنامه های گوناگون تلویزیونی و بخش بندی جذاب، این شبکه را به فرصتی طلایی برای فعالان خرد اقتصادی تبدیل می کند.
اردشیر زابلی زاده مدیر و قائم مقام شبکه ایران کالا گفت: رویکرد ما در برنامه سازی رپرتاژ آگهی و تبلیغ مستقیم برای چنین بنگاه هایی دانست با این تفاوت که تبلیغات به شکل سنتی کنونی به مخاطب عرضه نمی شود.
وی افزود: برندهای بزرگ به طور طبیعی توانایی دارند که با تبلیغات در رسانه سهم خود را از بازار کسب کنند، اما بنگاه های کوچک و متوسط به دلیل نداشتن توانایی مالی قادر نیستند از ظرفیت تبلیغات در تلویزیون بهره ببرند. از این رو با نظر رئیس محترم سازمان، رویکرد شبکه کالا بر این واقع شده است تا فرصت تبلیغ رایگان برای بنگاه های کوچک در آن فراهم شود این مزیت بزرگ می تواند در برندسازی و معرفی محصول و خدمت خود به مردم کمک شایانی باشد.
زابلی زاده گفت: البته دیدگاه رئیس سازمان در این باره نگاهی عملیاتی تر به موضوع اقتصاد است که باید در ایران کالا به آن جامه عمل پوشانده شود. به عبارتی دیگر، گرچه شبکه های گوناگون صدا،سیما، برون مرزی و حوزه خبر خیلی خوب به موضوع اقتصاد پرداخته اند اما این موضوع نظریه پردازی صرف بوده است، در حالی که شبکه ایران کالا قرار است به شکل تخصصی و عملیاتی برای معرفی محصول ایرانی فعالیت کند.
وی گفت: در اینجا منظور از کالا هر چیزی است که ارزش افزوده داشته باشد. به طور مثال خدماتی که یک هتل در زمینه گردشگری عرضه می کند یا کالاهایی که هنوز برند نشده است و نیاز به معرفی دارد یا هر محصول دانش بنیانی که نیاز به حمایت داشته باشد، طیف محصولات مورد نظر ما را در این شبکه شامل می شود.
زابلی زاده اظهار داشت: شاید برخی تصور کرده باشند که ایران کالا همه شبکه بازار است که قرار شده با نامی جدید دوباره فعالیت کند.
مدیر شبکه ایران کالا تصریح کرد: تجربه بازار نشان داد که باید از چشم اندازی متفاوت به موضوع کالا وخدمات بنگریم از این رو نوع چینش کنداکتور و باکس بندی ها هم در ایران کالا با شبکه بازار متفاوت است.
نگاه بلند رئیس سازمان به توانمندی بنگاه های کوچک و متوسط
زابلی زاده از دستور ویژه رئیس سازمان خبر می دهد و می گوید: بنابر نظر دکتر علی عسکری، این شبکه همه مراحل ساخت و پخش برنامه را برای بنگاه های کوچک اقتصادی به صورت رایگان انجام می دهد. در مورد بنگاه های متوسط نیز آن ها بر اساس استاندارهایی که ما تعیین کرده ایم، برنامه می سازند و ما آن را به صورت رایگان پخش می کنیم.
زابلی زاده گفت: هر شبکه ای بر اساس نیازی راه اندازی می شود، اما به مرور زمان چون راهبردهای بلندمدت و درست برای آنها ترسیم نشده به چنین مشکلاتی دچار می شوند.
زابلی زاده به سراغ راهبرد متفاوت ایران کالا در این باره می رود و با اشاره به نگاه برنامه سازی متفاوت در این شبکه بیان می کند: از علت هایی که شبکه ایران کالا هنوز به روی آنتن نرفته همین مسئله است.
ما در گفتگوهایی که تاکنون با رئیس و معاون محترم برنامه سازی سازمان درباره ایران کالا داشته ایم به دنبال آن بوده ایم که با راهبردی مشخص و عملیاتی، به نیاز و اهدافی که رئیس سازمان برای ایران کالا مشخص کرده اند جامه عمل بپوشانیم.
زابلی زاده گفت: دکتر علی عسکری شخصاً کارهای مربوط به این شبکه را پیگیری می کند و بر همین اساس اصراری بر آغاز به کار سریع شبکه ندارد مبادا احیانا از اهداف اصلی اش منحرف شود.
وی تاکید می کند: ما می خواهیم موضوعات تخصصی را برای شبکه شناسایی و تعریف و آن گاه شبکه را راه اندازی کنیم. از سوی دیگر باید همگی بر آن شویم تا با رسانه های دیگر رقابت کنیم نه اینکه که میان شبکه های خودمان رقابت پدید آید این موضوع دلیلی است که گاهی می بینیم یک شبکه تخصصی به شبکه عمومی تبدیل می شود از این رو نمی خواهیم که مخاطب دزدی کنیم بلکه هدفمان این است که برای شبکه مخاطب بسازیم و در صددیم که ایران کالا مکملی برای شبکه های دیگر شود.
زابلی زاه گفت: همچنین به دنبال آن نیستیم که به طور مثال مانند شبکه یک مخاطب 80 درصدی داشته باشیم مخاطب ما مردمی هستند که به کالا یا خدمات نیازمندند و ما در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی با معرفی کالاها و خدمات داخلی استاندارد و با کیفیتی که بوسیله بنگاه های کوچک و متوسط تولید می شود به این نیاز پاسخ می دهیم.
مدیر شبکه سیمای ایران کالا گفت : برای جذب مخاطب بهره گیری از ظرفیت قالب ها و گونه های متنوع برنامه سازی یکی از راهکارهاست. به عنوان نمونه می شود در قالب یک نمونه کالا یا خدماتی را تبلیغ کرد همچنین بهره گیری از سبک های برنامه سازی مانند پویانمایی، مستند، ترکیبی، تیزر، اطلاع رسانی و غیره می تواند در رسیدن به این هدف موثر باشد.
وی افزود: ما در شبکه به نگاه ویژه به این راهکارها روش برنامه سازیمان را ترسیم کردیم. موضوع دیگر نوع چینش کنداکتور بر مبنای نیاز مخاطب است که به ما آن توجه داریم؛ یعنی مخاطب بر اساس نیاز خود می داند که به فرض در ساعتی مشخص باکس مخصوص محصولات دانش بنیان پخش می شود یا بین 11.30 تا 12 برنامه ای با موضوع صنایع دستی به روی آنتن می رود در کنار این با تجربه ای که در شبکه خبر به دست آوردم به این نتیجه رسیدم که استفاده از ضرباهنگ تند در برنامه ها از کارهایی است که به جذب مخاطب کمک می کند به عبارت دیگر بسته های طولانی مدت دیگر جوابگو نیست چرا که مردم وقت ندارند مدت طولانی پای تلویزیون بنشینند به ویژه که رسانه های دیگری مانند شبکه های اجتماعی و ماهواره ای در میدان حضور دارند از این روز به این سمت حرکت کرده ایم تا در ایران کالا تا حد ممکن به سراغ برنامه های طولانی مدت نرویم.
یکی دیگر از ظرفیت هایی که بیش تر شبکه های دنیا به آن روی آورده ان، بهره گیری از مزیت رسانه های نوین در کنار رادیو و تلویزیون است. ایران کالا هم در فرآیند برنامه سازی خود از این امر غافل نبوده است.
زابلی زاده با اشاره به استفاده از فناوری های نوین در حوزه برنامه سازی در ایران کالا می گوید: بکارگیری رسانه های نوین و فناوری های نو از مواردی است که به جذب مخاطب کمک می کند. ما بر همین اساس از فناوری هایی همچون تی وی شاپینگ استفاده کردیم.
همچنین براساس برنامه ریزی هایی که انجام شده قرار است از نرم افزارهای فروش مجازی هم در ایران کالا بهره ببریم که جزئیات آن به همراه دیگر امکانات دیگر امکانات نوینی که برای شبکه پیش بینی شده، پس از آغاز به کار آن اعلام خواهد شد.
یکی از نکات مهم در مدیریت شبکه بهره گیری از توان نخبگان است.
مدیر شبکه ایران کالا در این باره می افزاید: شورای راهبردی شبکه را جمعی از نخبگان رسانه ای و اقتصادی سامان داده اند تا به این وسیله از ظرفیت خرد جمعی برای رسیدن به اهداف استفاده شود.
وی همچنین ادامه می دهد: قالب پخش برنامه ها در ایران کالا به صورت HD است. به طور کلی به نظرم اگر فرمت پخش برنامه ها در شبکه ایران کالا غیر از HD باشد مناسب نخواهد بود.
عضویت مدیر شبکه ایران کالا در شورای سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی
زابلی زاده در صحبت هایش خبر از موضوعی ارزشمند می دهد و می گوید: از آنجا که این شبکه قرار است یاریگر بنگاه های کوچک و متوسط اقتصادی باشد مدیر آن به عضویت شورای سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی درآمد.
وی افزود: ما در ایران کالا براساس ویژگی هایی که وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و تعاون ، کار و رفاه اجتماعی برای واحدهای کوچک و متوسط تعریف کرده اند بنگاه های مورد نظر خود را انتخاب کردیم تا آنها را از مزیت های ظرفیت تبلیغ رایگان در ایران کالا بهره مند سازیم.
مدیر شبکه در بخش پایانی سخنانش با ابراز امیدواری درباره راه اندازی شبکه بیان می کند ان شاءالله با فراهم شدن امکانات مورد نیاز شبکه ایران کالا در دهه فجر یا پیش از پایان سال راه اندازی خواهد شد.