وی تصریح کرد: این جدول در پایان مصوبات مجلس در جریان بررسی لایحه برنامه ششم تصویب شد و عینا همان جدولی است که دولت ارایه کرد و ما آن را تایید و تصویب کردیم.
حاجیبابایی تاکید کرد: اگر کسی فکر می کند برنامه ششم توسعه بارمالی دارد یعنی درآمد و هزینه ها را بررسی کرد و متوجه شد بارمالی دارد به ما اعلام کند تا در نشستی درباره آن بحث و بررسی کنیم.
رییس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه تاکید کرد: برنامه ششم در مجموع کاملا متوازن است.
حاجیبابایی در ادامه ، بار مالی داشتن مصوبه بازنشسته کردن زنان با 20 سال سابقه را رد کرد و گفت: مجلس مصوبه ای درباره بازنشسته کردن زنانی که حداقل دارای 20 سال سابقه دارند، داشت که فضاسازی غیر منطقی با ارایه آمارهای غلط به جامعه درباره این مصوبه صورت گرفت و اینکه اگر این خانمها بازنشسته شوند ، این موضوع 50 هزار میلیارد تومان بارمالی خواهد داشت .
حاجیبابایی گفت: ضمنا کسی که بازنشسته می شود دو سوم حقوق را می گیرد و این به نفع آن دستگاه است از طرفی مصوبه مجلس به ایجاد اشتغال برای جوانان نیز کمک خواهد کرد.
وی گفت: این گونه اعلام آمارها نوعی ظلم است و می خواهند به مجلس فشار بیاورند ولی مجلس با قدرت حرکت می کند.
حاجیبابایی در پایان تاکید کرد: می گویند در کشورهای دیگر 35 سال کار می کنند این در حالیست که حقوق آنها درست و حسابی است بنابراین مصوبه مجلس برای بازنشسته کردن زنان دارای حداقل 20 سال سابقه بار مالی ندارد.
رئیس کمیسیون لایحه تلفیق برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه عدهای با آمارهای غیرواقعی میخواهند مجلس از مصوبات عدالتخواهانه و مردمی دست بردارد اما مجلس محکم پای همه مصوبات ایستاده است و تمام توان خود را به کار گرفته ایم تا به دولت فشار وارد نشود.
حمیدرضا حاجی بابایی عصر امروز در نشست خبری، برنامه ششم توسعه را یک برنامه ویژه دانست و افزود: در طول 37 سال گذشته و قبل از انقلاب و در 10 برنامه دیگر توسعه نیز چنین برنامهای نوشته نشده است.
وی تصریح کرد: برنامه ششم توسعه با همکاری مجلس و دولت تدوین و آماده شد و با توجه به اینکه برنامهای به مجلس ارائه نشده بود و تنها لایحهای از برخی احکام بود کار گستردهای را کمیسیون تلفیق برنامه از 26 مرداد ماه سال جاری شروع کرد و این نگرانی را داشت که کار به اتمام نرسد اما اصلاحاتی صورت گرفت .
حاجی بابایی گفت: آقای لاریجانی نامهای را درباره برنامه ششم توسعه مبنی بر اینکه دولت کار برنامه توسعه را انجام بدهد یا مجلس، نزد مقام معظم رهبری فرستادند که ایشان تأکید داشتند مملکت نیاز به برنامه دارد و اولویت این کار با دولت است و اگر اتفاق نیفتاد شق دوم انجام شود.
وی اظهار داشت: در جلسهای که با مسئولان دولت انجام شد جمعبندی نهایی صورت گرفت و مجلس با همکاری دولت کار تدوین برنامهششم را آغاز کرد که حدود 5 ماه و 2 روز این کار به طول انجامید و در صحن مجلس مصوب شد البته هنوز کار به اتمام نرسیده و حتی امروز بنده در نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور داشتم و همچنین در جلسه شورای نگهبان نیز توضیحات لازم را ارائه می کنم، موضوع مطابقت برنامه ششم با سیاستهای کلی مورد بررسی است و امروز در مجمع تشخیص مصلحت نظام ماده 43 مصوب مجلس بررسی شد پس میتوان گفت کار رسیدگی برنامه ششم همچنان ادامه دارد.
رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه با بیان اینکه برنامه ششم توسعه دارای 22 اولویت است، گفت: مانند لوایح گذشته کار را از صفر تا صد شروع نکردیم و بررسیهایی انجام شد، دولت حدود 20 اولویت را برای برنامه ششم تعیین کرده بود و ما در مجلس صرفا چند اولویت به اولویتهای دولت اضافه کردیم.
وی در ادامه به ویژگی های برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: شفافیت، نظارت و پاسخگویی از مهمترین ویژگیهای برنامه ششم توسعه است و اولویتهایی مانند عدالتخواهی، مبارزه با فساد اقتصادی، مباحث مربوط به فضای مجازی، آسیبهای اجتماعی و بخش فرهنگ در برنامه ششم توسعه از جانب مجلس اضافه شد.
حاجی بابایی با اینکه 80 درصد اولویتهای مجلس همان اولویتهای تعیین شده ازجانب دولت است، گفت: جداولی که ما در این باره در برنامه داریم مطابق با جداول دولت است، از جداول 1 تا 4 تنها در بخشهایی مانند کشاورزی تفاوت وجود دارد و در کمیسیون رشد 8 درصدی برای بخش کشاورزی در نظر گرفته شد این در حالی است که نظر دولت روی 5 درصد بود. تفاوت بعدی در خصوص میزان سرمایهگذاری است، سرمایهگذاری سالانه 770 هزار میلیارد تومان مصوب است که قبلا ازجانب دولت 724 هزار میلیارد تومان اعلام شده بود و دولت این رقم به 680 هزار میلیارد تومان اصلاح کرد اما در مصوبه مجلس این میزان به 770 هزار میلیارد تومان افزایش یافت یعنی 35 میلیارد دلار سرمایهگذاری خارجی به 65 میلیارد دلار افزایش یافت.
وی ادامه داد: رابطه با رشد سرمایه 21.4 درصدی مطابقت وجود داشت، همچنین نرخ بیکاری اعلامی ازجانب دولت ابتدا 7 اعلام شد و سپس دولت اصلاحیه ارائه کرد که در سال 96 نرخ بیکاری 12.6 خواهد بود و ما سالانه اگر 0.8 درصد آن را کاهش دهیم در پایان برنامه به 8.6 درصد خواهد رسید که مورد توافق بین ما و دولت بود، تورم 7.9 درصدی، از دیگر موارد مطرح در برنامه بود و در خصوص بهرهوری همان نظر دولت که 2.8 درصد بود ملاک قرار داده شد و تمام شاخص های دیگری که وجود دارد عینا نظر دولت مبنا قرار داده شد. در جدول شماره 4 که درباره درآمدها و مصارف است همان جدول ارائه شده ازجانب دولت است.
رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم گفت: جدول شماره 4 در انتهای بررسی تمام مصوبات مورد تصویب قرار گرفت بر اساس این جدول درآمدها و هزینهها یک ریال هم با هم تفاوتی ندارد بنابراین این برنامه هیچ بار مالی در پی نخواهد داشت و بحث بار مالی در برنامه ششم در نشستی با آقای لاریجانی بررسی شد که یکی از آنها بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی بود که 120 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی بود و ماده مربوط به این موضوع با توافق دولت و مجلس نوشته شد.
وی افزود: بحث بار مالی 88 هزار میلیارد تومانی خوراک پتروشیمیها عنوان میشد که بنده خود پیشنهاد حذف این ماده را ارائه کردم و حذف و گفته شد موضوع راه بار مالی 170 هزار میلیارد تومانی دارد که این موضوع در جلسه ای بررسی شد و تنها یک میلیارد دلار برای راهآهن اختصاص داده شد که بار مالی محسوب نمیشود به دلیل اینکه از حساب ذخیره ارزی از محل منابع عمرانی دولت صرف خواهد شد.
حاجی بابایی تاکید کرد: آنچه درباره ایثارگران در برنامه مصوب شد بر اساس توافق دولت و کمیسیون و نیروهای مسلح بود بنابراین درباره صدا و سیما و قوه قضاییه نیز ارقامی که گفته شد بار مالی محسوب نمی شود به دلیل اینکه داخل درآمد و هزینهها لحاظ شده است.
وی با اشاره به ایجاد منابع مالی فراوان برای دولت در برنامه ششم توسعه گفت: حدود 90 هزار میلیارد تومان درآمد در سرمایهگذاریهای دولت لحاظ شد و 90 هزار میلیارد تومان در بحث هدفمندی یارانهها مورد توجه قرار گرفت. در هدفمندی یارانهها 90 هزار میلیارد تومان افزایش داشتیم نباید فراموش کرد ماده 49 درخصوص هدفمندی یارانه ها در بودجه مطرح نبود و بر این اساس سقف بودجه دولت در سال 96 باید 90 هزار میلیارد تومان افزایش یابد و بعد از بررسی مشخص شد بین 77 تا 80 هزار میلیارد تومان درآمد هدفمندی است که حدود 40 هزار میلیارد تومان به خزانه واریز نشده بود و طبق جدولی که ما ارائه کردیم باید به خزانه واریز شود.
وی افزود: درمورد شرکتهای ایدرو، ایمیدرو و سازمان صنایع کوچک مصوبهای داشتیم که دولت را مکلف به برداشت از صندوق توسعه میکند تا در این خصوص به دولت کمک شود. علاوه بر این در بحث حقوقهای نجومی و محدودیتهایی ایجاد شده که این امر برای دولت درآمدزایی میکند و هزینهها را کاهش میدهد.
حاجی بابایی اظهار داشت: تدوین قوانین نظارتی محکم برای بانک مرکزی در برنامه ششم لحاظ شد. ما همچنین تمام دستگاههای اجرایی، وزارتخانهها، دانشگاهها و نهادهای عمومی غیردولتی را موظف کردیم حسابشان را از بانک مرکزی بگیرند و همه در جریان پولی بانک مرکزی قرار گیرند و وزارتخانه ها از ایجاد بار مالی برای دولت منع شدند. این امر فضایی را برای ایجاد منابع جدید برای دولت باز میکند، همچنین برای خصوصیسازی به دولت مجوز دادیم.
وی تاکید کرد: خلق منابع، از گامهای بلند برنامه ششم برای کمک به دولت است. ما 50 حکم برای درآمدزایی دولت در برنامه ششم پیشبینی کردیم و تمام توان خود را به کار گرفتیم تا دولت تحت فشار مازاد درآمد یا افزایش بار مالی قرار نگیرد بلکه دستش باز شود. از جمله سیاستهای تعیین کننده برنامه ششم میتوان به شفافیت، نظارت و پاسخگویی است. ما مقرر کردیم از حقوقها تا معاملات دولت تا تمام سیستم قراردادی کل بانک مرکزی، بانکها و وزارتخانهها به سامانه مجهز شوند و اطلاعاتشان را برخط در اختیار دستگاههای اجرایی قرار دهند.
حاجی بابایی گفت: لایحه برنامه ششم مردمی، عدالتخواهانه و موجب تحکیم رابطه مردم و حاکمیت است، این برنامه تهدیدها را برطرف و فرصتهای جدید ایجاد میکند. در این برنامه قشرهای کمدرآمد مورد توجه قرار گرفتند. از جمله گامهایی برای سه دهک پایین جامعه که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند برداشته شده است. در حال حاضر میانگین حقوق این افراد 80 هزار تومان است که در برنامه ششم به 180 هزار تومان یعنی یک پنجم حقوق تامین اجتماعی افزایش مییابد و یارانه خانوار نیز به آنها علاوه بر این حمایت پرداخت خواهد شد. ایجاد اشتغال برای 100 هزار نفر از افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی از کارهای مهم و کلیدی در برنامه ششم به شمار میرود. ما همچنین گامهایی را برای توانمندسازی فقرا و محرومان برداشتیم.
وی ادامه داد: در هیچ جای برنامه ششم گران کردن قیمتها دیده نمیشود، به جز ماده مربوط به هدفمندی یارانهها که آن هم بر اساس مصوبه قبلی مجلس پیشبینی شده است و در صحن مجلس جایگزین دولت رأی آورد که یک تفاوت هایی با مصوبه کمیسیون داشت. ما در برنامه ششم به موضوع خصوصیسازی نیز توجه ویژهای داشتیم و برای خصوصیسازی بیمهها به جز بیمه ایران و بیمه مرکزی و همچنین واگذاری تصدی شرکتهای هواپیمایی قدمهایی برداشتهایم. همچنین در بحث محیط کسب و کار و بهرهوری احکامی صادر شد تا بتوانیم رتبه کسب و کارمان را از 120 به 70 برسانیم.
رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه افزود: ضمن حمایت از بخش کشاورزی، در بخش صنعت و معدن گامهای ویژهای برداشته شد. شورای معادن استانها تنظیم شد و 40 درصد تسهیلات اعطایی بانکها را در اختیار صنعت و معدن قرار دادیم.
وی گفت: در زمینه هوا و فضا و صنایع موشکی هم سعی کردیم دولت را مکلف کنیم گامهای بلندی برای صنعت هوا و فضا و موشکی بردارد و در بحث انرژی هستهای با توجه به تهدیدات اقدامات مناسبی را تدارک ببیند.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه دولت مکلف به حمایت از فلسطین و مقاومت و تقویت روابط چندجانبه اقتصادی با کشورها در برنامه ششم شد، افزود: همچنین 100 حکم در برنامه ششم برای پاسخگو کردن قوه قضاییه، رفع مشکلات و اقدامات ملموس دستگاههای قضایی در نظر گرفته شده است. همچنین الزامات سرمایهگذاری در کشور را تعیین کردیم زیرا 770 هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری نیازمند الزاماتی است. بر همین اساس موانع سرمایهگذاری را برداشتیم و سرمایهگذاری خارجی را تا جایی که میشد افزایش دادیم و ما برای بخش های تعاونی، خصوصی و موسسات عمومی غیردولتی تمهیداتی اتخاذ کردیم.
وی با بیان اینکه در برنامه ششم به سرمایه گذاری و شرایط بیمه ای توجه شد، افزود: به نظر میرسد برنامه ششم با این 22 اولویت و 20 فصلی که تعریف شده نتیجه کار صدها کارشناس از دولت، مجلس، مرکز پژوهشها و سایر نهادهاست که در کمیسیونهای تخصصی حضور پیدا کردند، ثانیا کمیسیونهای تخصصی گزارش ها را به تلفیق ارائه کردند و چهار کمیته تلفیق مصوبات کمیسیونها را بررسی و به کمیسیون ارائه کردند. همچنین 20 دانشگاه برتر و 30 شخصیت کارشناس و متخصص و پنلهای تخصصی در حوزههای مختلف و همچنین وزرای کابینه در خصوص برنامه اعلام نظر کردند.
حاجی بابایی با بیان اینکه اجرای برنامه ششم موجب رونق اقتصادی و به حرکت در آمدن چرخ اقتصاد کشور خواهد شد، افزود: برنامه ششم برای تورم، نرخ اشتغال و بیکاری، محیط کسب و کار و ضریب جینی 34 دهم درصد، فرهنگ، آسیبهای اجتماعی و مسائل گوناگون برنامه جدی دارد و قدمهای خوبی برداشته است.
وی با اشاره به توجه به همسان سازی حقوق بازنشستگان ادامه داد: کسانی که بحث بار مالی را مطرح می کنند باید به صورت شفاف موضوع وجدول و آمار را مشخص کنند که در چه بخشی بار مالی ایجاد شده و بار مالی اضافی با منابع لحاظ شده مساوی است بنابراین بار مالی در برنامه صفر است.
حاجی بابایی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره واکنش برخی مسئولان اجرایی به مصوبه اخیر مجلس مبنی بر بازنشسته کردن بانوان با داشتن 20 سال سابقه خدمت، گفت: گفته شد که این مصوبه 50 هزار میلیارد تومان بار مالی دارد در حالی که اکنون حدود 940 هزار نفر خانم کارمند داریم که 520 هزار نفر آنها در آموزش و پرورش مشغول فعالیت هستند و از این تعداد 270 هزار نفر زیر 20 سال سابقه دارند. من در سال 91 که وزیر آموزش و پرورش بودم بخشنامه کردم که 9 هزار نفر سهمیه برای بازنشستگی بالای 20 سال وجود دارد اما چندصد نفر بیشتر از این امر استقبال نکردند.
وی گفت: کسی که با 20 سال سابقه بازنشسته میشود حقوق 20 روزه هم دریافت میکند و در طول 12 ماهی که در محل کار خود حاضر نیست حقوق کامل برای دستگاهذخیره میشود پس این به نفع دستگاههاست و صندوقهای بازنشستگی هم از این کار ضرر نمیکنند اما آیا ما باید ورشکستگی صندوقها را به پای کارمندان بگذاریم؟ طبیعی است اگر کارمندی 30 سال کار کند بهتر است اما متاسفانه روند استخدامی ما با ایراد مواجه است حتی نظر من این بود که آقایانی که بیماری صعبالعلاج دارند براساس گواهی پزشکی بتوانند از این ظرفیت بهرهمند شوند و با 20 سال سابقه بازنشسته شوند.
حاجی بابایی تاکید کرد: هو کردن مصوبه مجلس با آمار و ارقام غیرواقعی، وهن مجلس، دستگاههای نظارتی و کارشناسی است و این آمار و ارقام غیرواقعی برای فشار به مجلس است و متاسفانه عدهای با آمارهای غیرواقعی میخواهند مجلس از مصوبات عدالتخواهانهاش و مردمی دست بردارد اما مجلس محکم ایستاده است و تمام توان به کار گرفته شده به دولت فشار وارد نشود.