بررسی طرح های شهری در کمیته عمرانی
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران : تمامی طرح های شهری قبل از اجرا در کمیته عمرانی شهرداری تهران بررسی می شوند.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ علیرضا جاوید افزود: این کمیته متشکل از استادان دانشگاهی، مدیران شهری، نماینده معاونت ترافیک و معاونت فنی و عمرانی است.
![بررسی طرح های شهری در کمیته عمرانی بررسی طرح های شهری در کمیته عمرانی](/files/fa/news/1395/3/23/220015_486.jpg)
وی گفت: برای ساخت طرح ها ارکان متعددی وجود دارد که یکی از این ارکان؛ گروه مهندسان مشاور است که با استفاده از دانش فنی خود طرح را طراحی کرده و هزینه آن را با بررسی چند روش اجرایی که برای ساخت طرح های شهری متصور می شود؛ به معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران پیشنهاد می دهند.
جاوید افزود: در ابتدا این گزینه ها در سازمان مشاور فنی و مهندسی از نظر مهندسی ارزش و سایر پارامترها و مولفه های تاثیرگذار بررسی و در نهایت گزینه برتر انتخاب می شود.
وی گفت: بعد از انتخاب طرح برتر از سوی سازمان مشاور فنی و مهندسی؛ در کمیته های تخصصی عمرانی بررسی می شود که اگر با طرح جامع و تفصیلی شهر تهران مغایرت نداشته باشد، به مرحله اجرا می رسد.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه بعد از بررسی طرح های عمرانی، دومین گام اجرای طرح هاست، افزود: خوشبختانه در یک دهه اخیر دانش فنی مهندسان مشاور نیز به نسبت گذشته ارتقای خوبی پیدا کرده است.
جاوید گفت: در حوزه فنی و عمرانی شهر تهران نیازمند حرکت روبه جلو و کم کردن فاصله مهندسان مشاور درجه یک در مقیاس جهانی هستیم.
وی با اشاره به اینکه انتخاب پیمانکاران در اجرای طرح های شهر اهمیت زیادی دارد؛ افزود: پیمانکاران تحقق بخش طرح های عمرانی هستند؛ خوشبختانه در سال های اخیر چه پیمانکاران بخش خصوصی و چه پیمانکاران بخش عمومی در استفاده از تجربه های جهانی و همسو بودن با استانداردهای بین المللی پیشرفت های خوبی به دست آورده اند.
جاوید با بیان اینکه شهرداری تهران اجرای طرح های شهری در بعد ملی و یا منطقه ای را بین انواع پیمانکاران توزیع کرده است، تاکید کرد: شهرداری تهران اجرای طرح های خود را بین پیمانکاران بخش خصوصی و پیمانکاران نهادهای عمومی توزیع می کند.
وی با بیان اینکه توان مهندسی پیمانکاران نیز در سال های اخیر ارتقا داشته، گفت: به عنوان مثال در اجرای کاروان سنگی یک و دو واقع در محور بزرگراه شهید حکیم و تقاطع آزاد راه تهران کرج از روش سگمنتال و قطعات پیش ساخته استفاده شد که این تجربه موفق در ساخت تقاطع شیخ فضل الله نوری و محمد علی جناح نیز تکرار شد، همچنین در ساخت پل طبقاتی صدر نیز این روش با بهره گیری از جرثقیل های غول پیکر کنتری گرین اجرا شد.
معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با تاکید بر اینکه در کسب دانش فنی پل سازی و تقاطع های غیرهمسطح بزرگ و پل های طبقاتی پیشرفت های در سطح جهانی داشته ایم؛ افزود: با توجه به توان بالای مهندسان و پیمانکاران در ساخت تقاطع های غیر همسطح در نظر داریم تا از روش های متنوع پل سازی در ساخت تقاطع های غیرهمسطح بزرگراه های ارتش، امام علی(ع) و شهیدصیاد شیرازی استفاده کنیم.