نصب آسانسور غیر استاندارد معضل جدید در امنیت مردم
دبیر کمیته طرح و برنامه سندیکای صنایع آسانسور گفت: سازندهها برای کاهش هزینهها به طور مستقیم قطعات آسانسور را خریداری و با کمک نصاب غیر حرفه ای کار نصب را انجام میدهند.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداو سیما ؛علیرضا یوسفی در نشست خبری که امروز در این سندیکا برگزار شد آشنا نبودن مالکین را با قطعات سبب خریداری کالای غیراستاندارد ارزان اعلام کرد و افزود: این معضل جدید در بازار آسانسور است که اکثر حوادث این بخش نیز مربوط به آسانسورهای نصب شده غیرقانونی است درحالی که نظارت کافی در این بخش و اجباری برای خدمات پس از فروش در این زمینه وجود ندارد .
محمد رضا زهره وند رییس هئیت مدیره سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی نیز در این نشست با اشاره به اینکه تا کنون بالغ بر 1میلیون دستگاه آسانسور در کشور نصب شده است گفت : حدود 45 هزار دستگاه سال گذشته نصب شده که این رقم معادل نصب آسانسور طی یک سال در کل اروپاست.
وی ساخت مسکن مهر را سبب نصب سالانه حدود 75 هزار دستگاه آسانسور در کشور دانست و افزود: با این کار ایران بعد از چین، آمریکا و هند از لحاظ نصب آسانسور در یک سال به رتبه چهارمین کشور دنیا رسید.
رئیس سندیکای صنعت آسانسور و پله برقی کشور 90 درصد آسانسورهای دولتی را به دلیل فرسوده بودن غیراستاندارد دانست وادامه داد: آسانسورهای قدیمی باید استاندارد ادواری بگیرند این درحالیکه آسانسورهای ساختمانهای اداری و دولتی به دلیل نبود قانون مشخص برای خدمات سرویس دهی بازرسی ادواری نمیشوند .
زهرهوندی با اشاره به اینکه هم اکنون در 13 استان کشور شعبه سندیکای صنعت آسانسور و پله برقی داریم تصریح کرد: برای گسترش سندیکای این صنعت در استانهای مختلف تلاشهای زیادی انجام شده و تا 25 روز آینده سندیکای این صنعت در استانهای آذربایجان غربی، لرستان و کرمانشاه ایجاد و شعبههای این بخش تا پایان امسال در 20 استان گسترش مییابد.
وی با بیان اینکه تعداد شرکتهای زیرمجموعه سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی 1300 شرکت مختلف و 5هزار شرکت حقوقی است اظهار داشت: در این صنعت تا کنون بیش از 60 هزار نفر اشتغال زایی به صورت مستقیم و 200 هزار نفر به صورت غیرمستقیم ایجاد شده است.
وی با اشاره به اجباری بودن استاندارد 4 قطعه اصلی آسانسور گفت: قفل در آسانسور، ضربه گیر، ترمز اضطراری و کنترل کننده سرعت از جمله قطعاتی هستند که باید استاندارد اجباری داشته باشند. همچنین تمامی آسانسورها باید تحت پوشش بیمه سرنشین و مسئول آسانسور باشند.
وی با بیان اینکه بعد از سال اول نصب آسانسور طبق دستورالعملهای بینالمللی بازبینی و سرویسدهی ماهیانه ضروری است اما در کشور ما نه تنها قانونی در این خصوص وجود ندارد بلکه برای اجرایی شدن چنین قانونی حتی زیرساختهای آن هم فراهم نشده است و همکاری مراکز دولتی نظیر شهرداریها، وزارت راه و شهرسازی، فرمانداریها را میطلبد.
زهرهوندی با اشاره به اینکه حدود 55 درصد آسانسورها از لحاظ ریالی، وارداتی است گفت: 80 درصد آسانسورهای عمومی تا 7 طبقه در داخل کشور تولید میشود و 60 درصد آسانسورهای 8 طبقه به بالا وارداتی است.
وی گفت: از 45 هزار دستگاه آسانسور نصب شده در سال گذشته موتور 13 هزار دستگاه در داخل کشور تولید شده و حدود 8 هزار دستگاه از 45 هزار دستگاه که سرعت ، ظرفیت و ارتفاع بالایی دارند و 20 درصد کل آسانسورها را شامل میشوند وارداتی است.
وی با بیان اینکه هیچ حمایتی از تولید کنندگان آسانسور صورت نمیگیرد و اکثر تولیدات آسانسور داخل کارگاهی است و باید کارخانهای شود افزود: موتورهای آسانسورهای داخل کشور به ترتیب از کشورهای ایتالیا، آلمان، چین و ترکیه و ریل آسانسورهای داخل کشور به ترتیب از کشورهای ایتالیا، چین، اسپانیا و ترکیه وارد میشود این در حالی است که در کابینسازی آسانسورها و درهای لولایی اتوماتیک در کشور خودکفا هستیم.