حمایت دولت از شرکت های ریلی ضروری است
قطار یک وسیله عمومی است که معمولا طبقات متوسط از آن استفاده می کنند و قیمت بلیت آن باید مورد حمایت دولت قرارگیرد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ، مدیر عامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با اعلام این مطلب افزود: دولت هم باید بتواند در بخش هایی که به صورت دستوری قیمت گذاری می کند تفاوت قیمت های تمام شده و قیمت تکلیفی را پرداخت کند.
سید حسن موسوی نژاد اظهار داشت: در سالهای گذشته به دلیل وضعیت مالی دولت، هم قیمتها باتوجه به شرایط بازار تغییر کرده و هم دولت نتوانسته بابت پرداخت تفاوت قیمت تمام شده به تعهدات خود عمل کند.
وی گفت: در شرایطی که یارانه دولتی به شرکتهای ریلی پرداخت نمی شود در وضعیت مالی نامناسبی قرار گرفته ایم.
موسوی نژاد درباره مطالبات یارانه ای از دولت گفت: دولت به دلیل محدودیتهای مالی از سال 90 دیگر یارانه ای به بخش ریلی پرداخت نکرده است اما قبل از آن سالیانه 120 میلیارد تومان یارانه به این بخش از سوی دولت پرداخت می شد.
وی اظهار داشت: البته مشوق هایی برای بخش توسعه در نظر گرفته شده است، اما این یارانه برای بخش بهره برداری بود.
موسوی نژاد گفت: پیش از اینکه رجا واگذار شود آنچه در بخش سرمایه گذاری انجام می شد از منابع دولتی و از اعتبارات عمرانی بود اما این شرکت پس از واگذاری، هیچ یارانه دولتی دریافت نمی کند.
وی اظهار داشت: ستاد تنظیم بازار مصوبه ای در پایان سال 94 مبنی بر اینکه قیمت حمل و نقل ریلی از گروه یک به گروه دو انتقال داده شود ، داشت که در این صورت قیمت بلیت در حوزه ریل شبیه به آزادسازی قیمت بلیت هواپیما می شود و ممنوعیت های قانونی قیمت گذاری در این بخش از حمل و نقل هم رفع می شود اما باید توجه داشته باشیم که حمل و نقل ریلی را نباید با هواپیما مقایسه کنیم.
مدیرعامل رجا افزود: معمولاً سالی یک بار افزایش قیمت در نرخ بلیت قطار انجام میشود که آن هم با تاخیر بسیار زیادی صورت می گیرد البته این افزایش قیمت در صورتی خواهد بود که هزینه ها نسبت به ابتدای سال افزایش پیدا کرده باشد.
* یک هزار واگن جدید در راه شرکت رجا
به منظور کاهش عمر ناوگان مسافری کشور، شرکت حمل و نقل ریلی رجا در سال گذشته 80 دستگاه واگن مسافری خود را از رده خارج کرد.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با اشاره به عمر بالای 55 سال واگنها از رده خارج شده گفت: پارسال در مجموع شرکتهای ریلی حدود 100 واگن مسافری خود را در شبکه ریلی کشور از رده خارج کردند.
موسوی نژاد افزود: سال گذشته نزدیک به 16 واگن نو وارد ناوگان رجا شد که این تعداد واگن را از شرکت پلور سبز خریداری کردیم، البته اینها از خریدهای قبلی بود که شرکت یاد شده توانست سال گذشته آنها را تحویل دهد.
وی خاطرنشان کرد: مجموع واگن های تحویل گرفته شده از شرکت پلور سبز با واگنهای ترنست و دوطبقه به 20 دستگاه رسید، ضمن این که 27 واگن دست دوم هم خریداری کردیم و 32 دستگاه واگن هم سال گذشته بازسازی شد.
مدیرعامل شرکت رجا درباره برنامه های ورود ناوگان در سال جدید گفت: شرکت رجا در 3 سال آینده نسبت به خرید 600 تا 700 واگن جدید و 200 تا 300 دستگاه واگن دست دوم اقدام می کند که این تعداد واگنها جایگزین ناوگان فعلی خواهد شد که عمر طولانی دارد.