کاهش ریسکپذیری حملونقل تجاری با تکمیل محور ریلی زاهدان – چابهار
کاهش ریسکپذیری حملونقل تجاری و کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه از مزایای احداث محور ریلی چابهار- زاهدان است برشمرد.
مدیرکل راه آهن جنوبشرق (زاهدان) کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه، محرومیتزدایی، افزایش امنیت منطقه، اشتغالزایی، افزایش درآمد حاصل از ترانزیت و جابجایی بار در کشور را از مزایای احداث محور ریلی چابهار- زاهدان برشمرد.
به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ سید مصطفی داودی مدیر کل راه آهن جنوبشرق (زاهدان) با اشاره به پروژه محور ریلی چابهار- زاهدان، گفت: این پروژه به عنوان کریدور ریلی شرق کشور بسیار حائز اهمیت است.
وی افزود: مناطق شرقی کشور همچون استان سیستان و بلوچستان به علت دارا بودن مرز خاکی با کشورهای افغانستان و پاکستان و همچنین مرز خاکی با ترکمنستان و امکان دسترسی مستقیم به آب های آزاد جنوب از جمله مناطق استراتژیک و حساس کشور از جنبه های مختلف توسعه بازرگانی و ترانزیت، سیاسی و امنیتی محسوب می شوند.
وی یادآور شد: بندر چابهار نیز به علت ارتباط با آب های آزاد نزدیکترین بندر به کشورهای آسیای میانه است و می تواند به عنوان یک بندر استراتژیک پل ارتباطی این کشورها به آب های آزاد بوده و نقش ایران در فعالیت های بازرگانی و تجاری در منطقه آسیای میانه، روسیه و اروپا را افزایش دهد.
مدیرکل راه آهن جنوبشرق (زاهدان) عنوان کرد: این محور در دو قطعه احداث می شود به طوریکه قطعه اول آن با 300 کیلومتر عملیات اجرایی آن از سال92 آغاز شده است و قطعه دوم آن از ایرانشهر تا چابهار با 330 کیلومتر شروع شده که طی مدت زمانی تا سال 98باید به بهره برداری برسد.
داودی اظهار کرد: برای این پروژه اعتبار 2200 میلیارد تومان برآورد شده است.
وی گفت: در حال حاضر ظرفیت بندر چابهار یک و نیم میلیون تن است که پیش بینی می شود در سال آینده به 8.5 میلوین تن رسیده و در افق سال 97 نیز به ظرفیت 20 میلیون تن برسد.
مدیرکل راه آهن جنوبشرق اضافه کرد: کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه، محرومیتزدایی، افزایش امنیت منطقه، اشتغالزایی، افزایش درآمد حاصل از ترانزیت و جابجایی بار در کشور از جمله مزایای احداث این خط ریلی است.
داودی ادامه داد: توسعه شبکه ریلی، کاهش ریسکپذیری حمل و نقل تجاری، تحت پوشش قرار دادن مراکز جمعیتی و باری در مناطق شرقی از دیگر مزایایی احداث این خط ریلی است.
مدیرکل راه آهن جنوبشرق(زاهدان) خاطر نشان کرد: کالاهایی که از دنیا به سمت آسیای میانه می رود و بارهایی که از مرز به افغانستان می رود، قابلیت جذب روی ریل را دارد که ما پیش بینی می کنیم سالانه 10 میلیون تن کالا را توسط راه آهن از طریق بندر چابهارروی راه آهن بیاوریم.