پورسید اقایی : نرخ جدید بلیت قطار نهایی می شود
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت : نرخ جدید بلیت قطار نهایی می شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، محسن پورسیدآقایی امروز در جمع خبرنگاران درباره اختلاف نظر حقوقی بین راهآهن و سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرفکننده در حوزه نرخ بلیت قطار گفت : نرخگذاریها در حوزه بلیت قطار در اختیار راهآهن است اما سازمان حمایت میگوید که این اختیار طی مصوبهای تغییر کرده است.
پورسید آقایی افزود: در هفته جاری جلسهای با حضور وزرای راه و صنعت برگزار و این موضوع رسیدگی می شود.
مدیرعامل راهآهن افزود: آنچه در این باره مهم است این است که راهآهن و سازمان حمایت هر دو افزایش منطقی قیمت بلیت قطار را قبول دارند و کارگروه تنظیم بازار نیز منطقی بودن این افزایش نرخ را قبول دارد ، اما موضوع این است که اجازه این افزایش قیمت از سوی راهآهن صادر شود یا سازمان حمایت.
پورسیدآقایی گفت: البته افزایش میانگین 8 درصدی قیمت بلیت قطار با توجه به هزینههای سنگین شرکتهای ریلی چندان زیاد نیست.
وی در ادامه همچنین گفت : در سفر اخیر به کشور فرانسه موافقتنامههایی بین راهآهن ایران و ایتالیا امضا شد و رئیسجمهور نیز در دیدار با نخستوزیر ایتالیا درباره ارائه تسهیلات ارزانقیمت ساخت راهآهن سریعالسیر صحبت کرد و ایتالیا پذیرفت این تسهیلات ترجیحی و نرم بدهد.
مدیرعامل راهآهن ادامه داد: در فرانسه موضوع خواهرخواندگی ایستگاههای راهآهن ایران و فرانسه منعقد شد و طراحی ایستگاه راهآهن حومه توسط فرانسویان انجام میشود.
پورسیدآقایی افزود: همچنین در توافق با فرانسویها مقرر شد شرکت بزرگ فرانسوی در زمینه ساختوساز وارد شود و در ایستگاه راهآهن تهران و مشهد برای اقامت مسافران، هتل بسازد.
وی افزود: همچنین احداث ایستگاه جدید تهران با سرمایهگذاری فرانسویها و با ساتاده از ظرفیت تجاری بعد از موافقتنامهها بررسی میشود.
مدیرعامل راهآهن گفت: ایستگاه جدید راهآهن تهران در داخل ایستگاه فعلی طراحی میشود، چون ایستگاه فعلی راهآهن 160 هکتار زمین دارد، تعمیرات واگن را از ایستگاه فعلی راهآهن تهران خارج می کنیم و در این ایستگاه راهآهن هتل، فروشگاه و فضای اداری می سازیم.
پورسیدآقایی ادامه داد : قرار است در شرق تهران ایستگاه راهآهن جدیدی احداث شود که در حال مکانیابی هستیم این ایستگاه راهآهن به خط آهن پردیس و شمال کشور متصل میشود و مجوز اراضی این ایستگاه راهآهن در شورای عالی شهرسازی مطرح خواهد شد.
وی درباره راهاندازی قطارهای حومهای تهران گفت: از تهران به اسلامشهر در کنار خط موجود، خط قطار حومهای احداث میشود و از تهران به سمت ری و ورامین خط آهن داریم همچنین از کرج تا هشتگرد نیز خط آهن وجود دارد و خطوط ریلی جدید و حومهای احداث میشود
.
پورسید اقایی اظهار داشت: بین تهران تا کرج 4 خط ریلی دیگر احداث میشود که 2 خط مخصوص قطارهای معمولی و 2 خط ویژه قطار حومهای است، همچنین بین تهران و گرمسار 4 خط راهآهن احداث میشود که 2 خطر مخصوص قطارهای حومهای و 2 خط ویژه قطارهای معمولی است.
مدیر عامل راهآهن گفت: راهآهن باید مثل مترو زیرزمینی باشد؛ خطوط حومه باید در ابتدای شهر به زیر زمین رود و به مترو متصل شود و در خارج از شهر به روی زمین برگردد.
پورسید آقایی افزود: قرار نبود مترو کرج به صادقیه وصل شود، بلکه قرار بود این خط حومهای پس از ورود به تهران، به زیرزمین برود و در ایستگاه متروی امام خمینی(ره)، به مترو متصل شود، اما مسئولان برای کاهش هزینهها نقشه فعلی را پیاده کردند.